Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.

Gestart door Konstant, 15-12-2008 21:54:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

Wat me opvalt bij de D5 motoren is dat bij slippende koppeling de drukgroep nagenoeg altijd konisch (schotelvormig) is geworden. Weet iemand hoe dat komt? Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen door slijtage is gekomen. Bij mijn D5 was het recent weer zo. Ik heb hem vervangen omdat de koppeling heel soms begon te slippen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

stefanhuijser

Als ik dit topic lees begrijp ik dat bij een handbak het subframe dus niet omlaag hoeft?
Heb recent een automaat gedemonteerd voor Dirk342 en deze kan er niet uit zonder het subframe een enorm stuk te laten zakken aan de bakzijde.
Is de handbak zo'n stuk kleiner dat deze wel door de wielkast past?

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

ulkeman

Citaat van: stefanhuijser op 23-09-2011 21:42:40
Als ik dit topic lees begrijp ik dat bij een handbak het subframe dus niet omlaag hoeft?
Heb recent een automaat gedemonteerd voor Dirk342 en deze kan er niet uit zonder het subframe een enorm stuk te laten zakken aan de bakzijde.
Is de handbak zo'n stuk kleiner dat deze wel door de wielkast past?

Gr. Stefan

heb je wel goed gelezen joh?.....

de bak moet omlaag er uit dus subframe laten zakken!!!


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

stefanhuijser

Als ik het zo lees Achterste motorsteun los en een stuk verder baksteun los daarna blok/bak laten zakken in de takel.. Vandaar dat ik het vermoeden had dat de handbak er dan net tussendoor past.. Lees niks over het subframe. Dacht mazzel te hebben bij het vervangen van mijn drukgroep ;)

Maar ulkeman, bedankt voor de info!

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

RvdO

Kijk, hier liep ik vandaag ook tegen aan. In ieder geval is daar nu duidelijkheid over. Nu nog zien hoe ik de aandrijfas uit de transmissie getrokken krijg. Dat ding zit muurvast! Zit 'ie nog met bouten vast die ik over t hoofd zie?

volvobug

Zit niet met bout vast maar met een wat ik maar noem "borgveerring". Koevoet, bandenijzer o.i.d. tussen bak en homokineet en rustig eruit 'wippen'.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

beunmaat

Ook voor een handbak moet jeje subframe laten zakken.
En de aandrijfassen moet je inderdaad een beetje aanmoedigen met een breekijzer oid. Niets forceren!

Let bij het zakken van het subframe erop dat je niks plet of kapot trekt! Beter 4 keer te veel kijken dan 1 keer iets slopen.
En die bakolie ga je toch niet opvangen en opnieuw gebruiken?! Koop een flesje nieuwe olie en giet dat erin..

RvdO

Nee, natuurlijk niet. What was I thinking? :eusa_eh:

Maar goed, vandaag weer lekker verder klussen. Aandrijfas is er nu uit, het subframe kan genoeg zakken om plaats te maken voor het koppelingshuis...

Maar nu krijg ik het koppelingshuis er niet af. Alle bouten met de versnellingsbak zijn er uit, alle kabels etc zijn gedemonteerd... maar toch komt het koppelingshuis niet van het blok af. Aan de linkerkant lukt het om het huis ca 5 mm er af te krijgen, aan de rechterkant blijft ie  zitten waar ie zit.

Wat zie ik over het hoofd?

RvdO

Inmiddels heb ik met wat voorzichtig wrikken het koppelingshuis zo'n 4 cm van het blok af gekregen. Het lijkt wel alsof ie nu blijft hangen op diverse assen van de versnellingsbak.

Als ik van bovenaf op het koppelingshuis kijk, zie ik zo de tandwielen van de versnellingen zitten.

Ga ik nog goed, of is hier iets heel erg mis?

stefanhuijser

Ben je niet de bak zelf uit elkaar aan het draaien in plaats van de bak van het blok afhalen?
Tandwielen hoor je niet te zien, behalve het tandwiel van de starterkrans..

Alle bouten liggen in een rechte lijn vanaf de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

daytonawim

Citaat van: RvdO op 24-09-2011 16:45:52
Inmiddels heb ik met wat voorzichtig wrikken het koppelingshuis zo'n 4 cm van het blok af gekregen. Het lijkt wel alsof ie nu blijft hangen op diverse assen van de versnellingsbak.

Als ik van bovenaf op het koppelingshuis kijk, zie ik zo de tandwielen van de versnellingen zitten.

Ga ik nog goed, of is hier iets heel erg mis?

Hier gaat iets " VRESELIJK " mis kerel !

Ik weet niet of je dit ook zomaar weer vast kunt zetten 1

Sbv

Zoals Jack al aangaf in het andere topic, heel voorzichtig de boel verder demonteren en dan als alles naast de auto staat de bak pogen netjes in elkaar te drukken

Mvh

Halen mensen hier nog het stuurhuis los van het subframe? Of de stuurverstelling los zetten en rustig laten zakken?
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Rob850turbo

Citaat van: stefanhuijser op 24-09-2011 19:43:38
Ben je niet de bak zelf uit elkaar aan het draaien in plaats van de bak van het blok afhalen?
Tandwielen hoor je niet te zien, behalve het tandwiel van de starterkrans..

Alle bouten liggen in een rechte lijn vanaf de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel.

Gr. Stefan

Dit vraagt om foto's

mehn

Citaat van: Mvh op 03-07-2014 22:49:36
Halen mensen hier nog het stuurhuis los van het subframe? Of de stuurverstelling los zetten en rustig laten zakken?

Stuurhuis los!

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: