"417 R" , " De Belg " en " De Mien-machine" 164 T6 in wording...!

Gestart door arjenT5R, 17-12-2008 11:17:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snellebaksteen

Dan verwacht ik eerder een breuk in de kamer waar de bus in opgesloten zit, niet in dit arm gedeelte.
Ik zie in de tweede en ook in de laatste foto een donkere stip in het midden van het breukvlak, dat lijkt erg op een gietgal, slechte kwaliteit gietwerk dus.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Zoepertje

Vervelend ongeluk inderdaad. Gelukkig dat dit met behulp van de verzekering opgelost kan worden.
De draagarmen zijn van nodulair gietijzer wat een veel hogere treksterkte heeft dan 'grijs' gietijzer waar bijvoorbeeld putdeksels en pannen gemaakt van worden.
Nodulair gietijzer mag je nooit lassen of lokaal heel erg verhitten en daarna weer 'te snel' afkoelen want hierdoor kan de materiaalstructuur lokaal veranderen.
Dan worden de materiaal eigenschappen vaak negatief beïnvloedt of ontstaan er spanningen in het gietstuk waardoor het wil scheuren.
Ik weet niet of je de oude bussen uit de draagarmen gebrand hebt en daarbij misschien de boel lokaal heel sterk verhit hebt?!
Dat is de enige theorie, die ik kan verzinnen en anders hebben ze de kwaliteit bij Febi niet voor elkaar.
Hopelijk zit je auto weer snel in elkaar. :)




arjenT5R

Ik heb de bussen zelf niet geplaatst dus weet ook niet qua hitte enzo...

De auto rijdt alweer ik zet hem eerdaags bij de spuiter dan blijft ie daar een paar weken logeren.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ozzzz

Citaat van: arjenT5R op 23-12-2020 15:22:08
De auto rijdt alweer ik zet hem eerdaags bij de spuiter dan blijft ie daar een paar weken logeren.

Je zou maar net je LPG reserve waggie uitgeleend hebben... dat zou pas balen zijn  ::)

VolvoFreak89

#4760
Citaat van: arjenT5R op 23-12-2020 09:59:41
Nog even terug komende op het delrin verhaal... delrin is een zogenaamd zelf smerend kunstof en uitermate geschikt als draagarm bus...
Ik ben ook echt zeker niet de enige die hier mee rond rijdt...

De V70R T6 van adriaan rijdt hier al zeker 6 jaar mee rond...

Volgens mij is dit de eerste Volvo 850 op het internet waar de draagarm op deze manier is afgebroken bij een remactie. En er zat dus een custom(?) kunststof bus in geperst. Dus om dan te zeggen "deze bussen en deze toepassing waren prima" is wel een beetje raar, het ding is immers doormidden. Zou met dat soort uitspraken dan ook erg voorzichtig zijn.

De draagarm zelf is stuk en dat is ook een beetje kip-ei. Ging de pen eerst, of de draagarm? Ik denk de pen eerst omdat de boel vastliep, en als de pen voor breekt onder hard remmen, dan was elke andere draagarm vervolgens ook op het ijzer afgebroken.

Dat vastlopen kan alsnog gebeuren omdat er geen speling meer op de ophanging zit, daarom moet de uitlijning eerst perfect zijn. Ookal is Delrin dan zelf-smerend, met 0 speling meer om minimale afwijkingen in de uitlijning op te vangen. Bij rubber of poly hou je nog wat flex over bij de ophangpunten, ook als de boel moet draaien onder net verkeerde uitlijning van de ophangpunten gaat dat dan prima. Bij Delrin is ho gewoon ho want het geeft immers niet mee, dus kan het dan onder de verkeerde omstandigheden (hard remmen) gewoon vastlopen, omdat het zich niet door die wrikking heen kan wurmen - het spul kan nergens heen.

Er zijn mooie filmpjes te vinden van hoeveel normale rubbere bussen vervormen en meegeven bij hard remmen en optrekken. Deze speling wordt niet meer opgevangen dus die krachten gaan omhoog. Voor Delrin zul je dan bijvoorbeeld dikkere of andere pennen moeten gebruiken, misschien ander soort staal dat anders meegeeft. Als je pennen van een rubber hebt hergebruikt, zijn die ontworpen voor de krachten van een rubber draagarm.

Als Adriaan met dezelfde setup rondrijdt, zou ik als ik hem was sowieso de boel grondig controleren. Blijkbaar kan deze setup stuk. Misschien heeft zijn rijstijl de zwakke plek van deze toepassing nog niet blootgelegt. Waar heb je die bussen gekocht? Misschien de fabrikant ook even op de hoogte stellen dat het bij jou stuk is gelopen. Als zij ze zo hebben geleverd voor specifiek de 850, hebben ze de boel zelf niet goed genoeg getest.


razorx

Citaat van: Snellebaksteen op 23-12-2020 11:31:14
Dan verwacht ik eerder een breuk in de kamer waar de bus in opgesloten zit, niet in dit arm gedeelte.
Ik zie in de tweede en ook in de laatste foto een donkere stip in het midden van het breukvlak, dat lijkt erg op een gietgal, slechte kwaliteit gietwerk dus.
Yep. Het hoeft de waarheid niet te zijn, maar wel rationeel. Anyway, gebeurd is gebeurd. Hoppatee lets move on  ;D

arjenT5R

#4762
Zeau...!



BMW m50 spruitstuk loeiheet gestookt en voormekaar gekregen om de T6 flens er aan te lassen. Ik was eerst van plan hem als spacer te gebruiken maar dat geeft weer extra lek gevoeligheid etc.







Den Turbo een mooi plekje gegeven viel alles mee qua ruimte wat dat betreft. Ik had verwacht dat hij rechts voor had gemoeten.
Koelwater en olie leidingen gemaakt van oude 850 turbo leidingen wat gebogen en gelast en gedaan helemaal pro beun!

Jaaaaaa ik ben me er van bewust dat een lasbocht beter flowt etc voor wat betreft de buis van spruitstuk naar Turbo maar de diameter is meer dan toereikend dus ik verwacht niet teveel problemen.
Ik zou altijd nog kunnen overwegen hem opnieuw te maken in een later stadium.



Dan nog wat zitten martelen met de gasklep, een spacertje gelast van RVS als verloop tussen het T6 spruitstuk en de S90 gasklep.
Dit met wat onderdelen uit de oud ijzerbak van vriend Miyel.

Dan een beugeltje geleend van het S90 spruitstuk om de gaskabel en de kickdown kabel aan te fabrieken...
Et voila! Ohja en nog een tijdje zitten tobben met de  50 jaar oude originele gaskabel van de 164 en nu toch maar een nieuwtje besteld.

Zodoende! Begint al aardig vorm te krijgen zo!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Stefan

850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Menno3274

Ziet er (weer) goed uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat ;D

de Boeing

Lekker knutselen!

Dat is wel een flinke haardroger, ofnie? Kwam hier niet die hybride K24 in?

V70geRwin

Mooi man  :eusa_clap:

Moet je de carrosserie nog verstevigen voor al dit geweld?
Je wilde gaan US bult in de kap zo te zien  ;D

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jerra

'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Maestro12

Ziet er weer zeer netjes uit  :eusa_clap: :eusa_dance:

En nu niet meer remmen, daar krijg je krassen van  ;D
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?