-edit- Het onderstaande bericht is maar een proof of concept. Verderop in dit topic heb ik een volledig automatisch exemplaar gemaakt.
Dag roffelaars!
Met wat ik gedaan heb neemt je vermogen niet toe, maar wel het moment waarop dit beschikbaar is.
Let wel dit is alleen interessant voor de 20 kleppers met variabel inlaatspruitstuk.
Het beginIk begon mij te verdiepen in het V-VIS (Volvo Variable Induction System) door een vraag van Enno over de uitwisselbaarheid van inlaatspruitstukken.
Al lezende kwam ik de volgende passage tegen:

Hieruit las ik dat tussen de 1500 en 4100 rpm maar één van de twee inlaatkanalen gebruikt wordt. Dit om een hogere luchtsnelheid te bereiken.
Maar ook dat dat alleen het geval is als de gasklep voor 80% open is.
Die mooie gecombineerde curve is dus alleen beschikbaar bij een behoorlijk ingetrapt gaspedaal en anders niet.
Dus meestal rijd je met curve van de open control valve.
Het stond allemaal wat dubbelzinnig geformuleerd dus tijd om te testen.
Het testenWat kabeltjes door de firewall getrokken. Twee daarvan gaan naar de solenoid op het luchtfilterhuis.
Als er 12V op de solenoid staat is er maar één kanaal actief
In een blind paneeltje een schakelaartje en een led gemonteerd. De led staat met een serieweerstandje parallel aan de solenoid. De overige elektronica licht ik later toe.

De aftakking op de solenoid aansturing:

Nu maar rijden en kijken wanneer de solenoid actief is.
Inderdaad, het V-VIS systeem is alleen actief als de gasklep meer dan 80% open is.
De aanpassingMet een schakelaartje V-VIS handmatig bij lage toeren geactiveerd en maar weer rijden.
Ik kan niet zeggen dat het tegenvalt, integendeel: De motor voelt veel vinniger aan.
De elektronica die achter het schakelaartje heb gemonteerd is nog niet af maar dient om V-VIS toerental afhankelijk weer uit te schakelen.
Zo ziet het geheel er ingebouwd uit:

Al met al een leuk project.