VVIS tuning project, weer eens wat anders.

Gestart door razorx, 21-12-2008 17:34:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BarryH

@razorx:
ik las in het begin van de post (dacht ik) een speculatie dat bij constant laag toerental (bv. 100 km p uur op de snelweg) door deze mod. het verbruik hoger zou kunnen liggen.
vraag 1: heb ik dat goed begrepen? of maakt eea voor het verbruik niet uit?
vraag 2: is het mogelijk om deze modificatie in te laten schakelen als je gas geeft?
bedankt.
daarnaast zal ik me binnenkort melden voor aankoop. Eerst nog even de APK en een draagarm-vervang-klusje doen.

Barry
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

razorx

#106
Citaat van: BarryH op 20-09-2009 20:10:31
@razorx:
ik las in het begin van de post (dacht ik) een speculatie dat bij constant laag toerental (bv. 100 km p uur op de snelweg) door deze mod. het verbruik hoger zou kunnen liggen.
vraag 1: heb ik dat goed begrepen? of maakt eea voor het verbruik niet uit?
vraag 2: is het mogelijk om deze modificatie in te laten schakelen als je gas geeft?
bedankt.
daarnaast zal ik me binnenkort melden voor aankoop. Eerst nog even de APK en een draagarm-vervang-klusje doen.

Barry
Puntsgewijs:
1. Bij gelijkblijvend rijgedrag, daalt je verbruik. Geniet je er daarentegen van, stijgt je verbruik een beetje.
Het dalen wordt veroorzaakt door een verbeterde efficiëntie.

2. De modificatie is volledig zelfregelden. Je hoeft niets te doen.
De enige reden dat de schakelaar er op zit is om dit automatische systeem uit te zetten, zodat je het verschil uit kan proberen.

Succes met je APK,
Yits

razorx

Citaat van: razorx op 20-09-2009 20:39:52
Citaat van: BarryH op 20-09-2009 20:10:31
@razorx:
ik las in het begin van de post (dacht ik) een speculatie dat bij constant laag toerental (bv. 100 km p uur op de snelweg) door deze mod. het verbruik hoger zou kunnen liggen.
vraag 1: heb ik dat goed begrepen? of maakt eea voor het verbruik niet uit?
vraag 2: is het mogelijk om deze modificatie in te laten schakelen als je gas geeft?
bedankt.
daarnaast zal ik me binnenkort melden voor aankoop. Eerst nog even de APK en een draagarm-vervang-klusje doen.

Barry
Puntsgewijs:
1. Bij gelijkblijvend rijgedrag, daalt je verbruik. Geniet je er darentegen van, stijgt je verbruik een beetje.
Het dalen wordt veroorzaakt door een verbeterde efficiëntie.

2. De modificatie is volledig zelfregelden. Je hoeft niets te doen.
De enige reden dat de schakelaar er op zit is om dit automatische systeem uit te zetten, zodat je het verschil uit kan proberen.

Succes met je APK,
Yits
Citaat van: Enno op 20-09-2009 21:57:25
Citaat van: pikkepoelie op 15-09-2009 21:57:28
Yits

in een woord Geweldig

ik heb het heleproject geleze en gedaan en sinds vanaaf is mijn 850 V-VIS getuned en het verschil is er daad werkelijk.
en het met meer dan 80% gasklep opening is het ook nog een hele ervaring.

Ik dank je zeer en vindt het helemaal geweldig

Het zal bij normaal rijden wel zo zijn dat je door hoger koppel onderin de wagen vanaf 4100 toeren ook makkelijker oppakt.
Klopt helemaal.

Een extra piek boven de 4100rpm verwachtte ik oorspronkelijk niet.

De uitleg:
Door de al snellere luchtstroom onder de 4100rpm, pakt hij daarboven (beide kanalen open) veel beter op.
De lucht stroomt snel door dat smalle enkele kanaal. Op het moment dat beide kanalen open gaan wordt door de massatraagheid van lucht, het mengsel versneld meegesleept door het tweede kanaal.

Een effect dat in de tweetakt wereld op een andere manier bereikt wordt (Kadenaci effect).

Iets dat standaard niet gebeurt.
Leuke bijkomstigheid.

Gr.
Yits.

razorx

Bij Dirk342 lijkt het ook mooi te werken:

Citaat van: Dirk342 op 18-09-2009 01:14:18
Vanmiddag de VVIS (eindelijk) eens ingebouwd.  Zat al een poosje in de planning maar kwam er maar steeds niet van door diverse oorzaken.  Voordat hij ingebouwd werd meteen de modificatie toegepast, zoals Yits had beschreven. 1e indruk; perfect werkend, meer vermogen onderin, grotere trekkracht, sneller opnemen.  Van de week eens uitvoerig testen in het stadsverkeer maar ik ben er nu zeer positief over en vind het een zeer welkome verbetering.
..
Als er negatieve berichten zal ik die ook plaatsen.

Die recente aanpassing van de parameters (snellere response tijd) was effectief. Saskia niets verteld, maar ze merkte het meteen.

Ben heel benieuwd naar wat ie bij deellast op de rollenbank doet.
Nog twee nachtjes slapen en dan een lang ritje naar Goes.

Misha

Citaat van: razorx op 23-09-2009 20:41:32
Ben heel benieuwd naar wat ie bij deellast op de rollenbank doet.
Nog twee nachtjes slapen en dan een lang ritje naar Goes.

Dan ga je een run doen met het systeem uit en dan aan ?
Ben benieuwd,  hoewel ik ook denk dat de rijbeleving niet persé uit PK en NM  hoeft te blijken. Positief bedoeld, dus het is niet zo dat het niet werkt als je dat niet terug gaat vinden in mooie curves en zo.


(Marketingtip aan Yits: zorg ervoor dat bij het uitschakelen van VVIS, direkt een cylinder niet meer meedoet )
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

UserID6342

Het sterkste verschil wat ik tot nu toe heb gemerkt met de VVIS tuning was vandaag met de auto van Jos.  Dit is een 2.0 ltr 20 klepper op LPG met een OMVL verdamper en heb het vanavond samen met hem ingebouwd.  Het verschil is echt fenomenaal te noemen, want ook ik had dit niet verwacht bij die auto.  Is echt geweldig, de auto neemt super op, scheelt echt een berg in trekkracht.  Echt helemaal top. Inhalen gaat heel soepeltjes nu en je merkt absoluut niet dat het een 2.0 ltr is.  Jos is in ieder geval heel blij weer naar huis gegaan.  Hij zal er zelf ook nog wel over posten.

pikkepoelie

Jongens Onze Yits is het wonder voor den 20 kleppert.

Wat hier jongens al wel niet doen om wat steviger door te kunne trekken met hun 20 kleppertjes de NA's.
ik rijd zelf een oude rooie heer uit 92. heb meteen toen je het kon kopen een v-vis systeem gekocht. en zal nooit mir zonder willen trap ja TRAP er nu al 2 weken me rond en het is geweldig ook met door trekken. maar zeker ook met een sprintje van uit stil stand. waar eerst leek dat den 1ste versnelling was om te late rollen met de handel lijkt nu wel of ie als een turbo weg wil ;D ben er zeer tevreden mee en heb er geen spijt van dat ik deze mod heb gekocht. Nu zaterdag nog even kijken wat mijn roffelke nog doet naar 310.000kmtjes dienst en dan is deze jongen voorlopig zeer tevreden met het geheel plaatje  :P

razorx

#112
Citaat van: Misha op 23-09-2009 22:26:34
Citaat van: razorx op 23-09-2009 20:41:32
Ben heel benieuwd naar wat ie bij deellast op de rollenbank doet.
Nog twee nachtjes slapen en dan een lang ritje naar Goes.

Dan ga je een run doen met het systeem uit en dan aan ?
Ben benieuwd,  hoewel ik ook denk dat de rijbeleving niet persé uit PK en NM  hoeft te blijken. Positief bedoeld, dus het is niet zo dat het niet werkt als je dat niet terug gaat vinden in mooie curves en zo.


(Marketingtip aan Yits: zorg ervoor dat bij het uitschakelen van VVIS, direkt een cylinder niet meer meedoet )
Heerlijk, een verstandig mens met humor!

Het lastigste is een betekenisvolle test op te zetten:
Hoe zet je een goede test op met accelleratie van minimale last naar deellast of van deellast naar vollast?
Dit is geen maximum power test. Ik ben benieuwd hoe de rollenbank experts me hier over kunnen inlichten en helpen.

En inderdaad: Rijbeleving in real life of een grafiek is wat anders. Het is zo moeilijk om de werkelijkheid te simuleren. Simpelweg te veel parameters. Over de test zal ik eerlijk posten.

Het blijft toch een heerlijk discusieforum.

Op naar meer kennis!  ;)
Gr.
Yits.

razorx

#113
Citaat van: Dirk342 op 23-09-2009 22:59:36
Het sterkste verschil wat ik tot nu toe heb gemerkt met de VVIS tuning was vandaag met de auto van Jos.  Dit is een 2.0 ltr 20 klepper op LPG met een OMVL verdamper en heb het vanavond samen met hem ingebouwd.  Het verschil is echt fenomenaal te noemen, want ook ik had dit niet verwacht bij die auto.  Is echt geweldig, de auto neemt super op, scheelt echt een berg in trekkracht.  Echt helemaal top. Inhalen gaat heel soepeltjes nu en je merkt absoluut niet dat het een 2.0 ltr is.  Jos is in ieder geval heel blij weer naar huis gegaan.  Hij zal er zelf ook nog wel over posten.
Dit is zo leuk om te horen!

In eerste instantie vond ik onze GLT alleen maar wat sloom in het normale toerengebied vergeleken met de 10 klepper.
Ik was gewend aan hoe de tien klepper makkelijk kon invoegen op de snelweg. Wel bij de twintig klepper vond ik dit heel erg tegenvallen. Zoals al duidelijk is in dit topic, is de situatie nu volledig omgekeerd.

Door een hoop research en al de mensen die het vertrouwen en het lef hadden om wat leuks te proberen weten we nu het volgende (wederom met dank aan iedereen die meehielp met het testen)
-2.5 L GLT standaard een toevoeging
-2.5L GLT LPG OMVL verdamper een toevoeging
-2.5L Vialle verdamper een toevoeging, maar het moet nog mooier kunnen. (Haasje, Dirk342 en ik hebben een drukke communicatie om dit uit te zoeken).
-2.5L GLT LPi een toevoeging, sterker nog, het lijkt een klassieke LPi probleem voor de 20 kleppers met VVIS spruitstuk op te lossen. Was een groot probleem voor de LPi installateurs. Denk er sterk over ze te benaderen.
-2.5L Automaat absoluut een toevoeging. Onrustige gedrag automaat is weg.
-2.0L Nooit bij stil gestaan maar die wagen smeekt er om.

Ik blijf piekeren over Vovo's oorspronkelijke beslissing, maar denk dat het een commerciële is.

Groeten van Yits.

P.S. Voor de techneuten: Het oorspronkelijke argument voor de beroerde aansturing was: "To minimize flow losses". Het zelfde document laat zien dat de wijze van aansturing die ik gekozen heb beter is. En dat de oorspronkelijke ontwerp specificaties dan altijd gehaald worden.
:eusa_think:

Groeten,
Yits.

Jos!

Nou Yits, daar gaat ie dan! Doe je broek maar naar beneden en krom je rug maar, dan kan ik de spreekwoordelijke bos veren in je g.. steken! :eusa_clap: Gisteravond samen met Dirk (trouwens een toffe peer!) de modificatie toegepast. We hebben alleen de vvis aansturing inebouwd, de gasklep en het luchtfilter moet nog gebeuren. Na het tweede bakkie koffie samen met Dirk wezen proefrijden en het verschil overtreft mijn natste droom! Wat een verschil, zoals Dirk al post, de wagen neemt prachtig op en reageert absoluut prima. Vanuit stilstand of bij het invoegen op een snelweg, het is een wereld van verschil. Alles verloopt absoluut zonder hikje en verloopt vloeiend. Ben ik toch weer verbaasd wat een 2.0L 20 klepper aut. op LPG3 eruit geperst krijgt.Zoenen met een vent doe ik niet, maar af en toe............. :eusa_drool:
Yits, bedankt en groeten,
Jos.

UserID6342

En dan nog niet te vergeten dat de AT, standaard bij Jos, in de eco stand staat.  Daarbij maakt het dat de modificatie aan gasklephuis / luchtfilter eigenlijk compleet overbodig geworden is.  Althans, op deze auto absoluut niet nodig is om zeer goed mee te kunnen komen met het overige verkeer.

Misha

Citaat van: razorx op 24-09-2009 00:35:31
Heerlijk, een verstandig mens met humor!

Humor duidt op een merkwaardige eigenschap van het menselijk denken: de mogelijkheid zichzelf (of de ander) als persoon, de opvattingen (en eventuele gebeurtenissen), zodanig te relativeren, dat men er tegelijkertijd deel van uitmaakt (en de zaak en de betrokken persoon dus serieus neemt), maar tegelijkertijd ook er buiten kan staan (en dus zich afstand kan permitteren tot de zaak en zichzelf, of de betrokken persoon). De double-bind die hierdoor in de hersenen ontstaat, leidt doorgaans tot lachen, al dan niet met tranen.
Gezond verstand en gevoel voor humor zijn eigenlijk dezelfde dingen, maar ze bewegen op een andere snelheid. Gevoel voor humor ís gezond verstand, maar dan aan het dansen.

;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Denk overigens dat het commerciele aspect niet aan de orde is.
In mijn ogens maakt de VVIS modificatie juist een verschil zichtbaar tussen de 20V en de 10V.
Zonder heb je eigenlijk niet echt een goede reden om een 20V te kopen, ze rijden eigenlijk minder vlot onderin en worden bovenin wat vermoeiend met hun toeren voor zo'n grote comfortbak.

Na de modificatie heb je pas echt het gevoel dat een 20V overall vlotter is dan een 10V.

En voor er weer allerlei onzin komt: Nee, ook met VVIS komt het niet in de buurt of in het vaarwater van een 2.5T of T-5.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Eh bukken  :eusa_snooty:  ;D
Blij dat het zo mooi loopt Jos!

Volvo is overigens niet van het variabele inlaat spruitstuk afgestapt. o.a. de 6 cyl. S80 (2006?) beschikt er over.

Dat de aanpassing van de aansturing softwarematig niet door tuners gedaan is kan ik me voorstellen:

Het behelst een aardige hoop reverse engineering om het stukje code en de parameters voor de aansturing van het spruitstuk te vinden.
Ik neem aan dat de kenner een engine map in een uit een hex dump gerecreeerde assembly kan vinden.
Normaal gesproken zou je met een in cuircuit debugger een back trace laten doen bij de activatie van de VVIS aansturing. Zo vind je het stukje code dat daarvoor verantwoordelijk is. Een redelijke klus.

Daanaast heerst de aanname dat de oorspronkelijke aansturing goed zou zijn.

Groeten,
Yits

razorx


Citaat van: Enno op 26-09-2009 02:15:55
Citaat van: razorx op 24-09-2009 19:44:53
Daanaast heerst de aanname dat de oorspronkelijke aansturing goed zou zijn.

Groeten,
Yits

ben ik niet al te zeker van....
;D
Groeten van Yits..