Interval vervanging distributieriem incl. motorblok vervangen

Gestart door Konstant, 09-03-2009 21:30:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Konstant

V70 Classic 2.5D (VAG Motor) BJ 2000
220.000 km Feb 2009
Distributieriem, waterpomp, spanrol, pompriem, spanrol en geleiderol vervangen door dealer bij 120.000km in 2005.
Volgende geplande wissel 240.000km.
Heeft hij dus niet gehaald!!!!!!!!!!!!!!!!!!  >:(
De spanrol is vastgelopen, door de wrijving is de riem gesmolten en toen was het voorbij. 140km/h op de autosnelweg. Zonder noemenswaardige herrie overigens.

Nokkenas in 5 stukjes, alle kleppen door de automatische stellers geslagen.

Toch maar andere motor opgehaald. Bouwjaar 1998, 165.000km gedraaid. Netjes uit een rek gehaald bij een demontagebedrijf.

Alles nieuw gezet en loopt nu weer als een zonnetje...... Nou ja voor een diesel dan.

Dus: Nooit meer wachten op de vervangingsinterval van 120.000km. Gewoon elke 80.000km nieuwe spullen erop.

Bij montage blijken 3 dingen redelijk apart te zijn bij deze diesel:
Aanhaal moment van centrale bout voor krukaspulley/trillingsdemper, 160Nm + 180o. Nou neem maar een pijp van 2 meter mee om dit voor elkaar te krijgen.
Beide riemschijven op de nokkenas (Distributieriemschijf en pompriemschijf) zijn niet mechanisch geborgd, dwz. geen spie of een pen of iets dergelijks. Deze riemschijven worden puur op het moment van de bouten vastgezet! Afstelling is dan ook bijna horlogemakerswerk.


Onderstaand een paar foto's.

Schade buitenzijde:








En de binnenkant:














Het nieuwe blok, met dank, nou ja, aan Chris Servayge van CS-Parts te BEERNEM:




Het uitbouwen:






















De bak er af:




'Oude' riem van 'nieuwe' motor:


'Nieuwe' riem, pomp en spanrol van 'nieuwe' motor:




Alles netjes gepoetst! Het omhulsel van de kabelboom op diverse plaatsen hersteld met vulcaniserende tape. Zo kan hij er weer 220.000km tegen. Tot de volgende riembreuk. :eusa_whistle:



En uiteraard: Inbouwen in omgekeerde volgorde!! :)

Daarna de pomp door de dealer in Maastricht laten afstellen.

Klus geklaard! 

Kosten;

Blok€ 1.200,00
Riemen en rollen€ 301,95
Waterpomp€ 66,21
Koelvloeistof 10L€ 21,56
Olie AGIP SINT 10W40 8L€ 83,20
Oliefilter€13,45
Luchtfilter€ 15,03
Hitteschildjes voor injectoren€ 21,90
Speciale sleutel voor inspuitleidingen 17mm€ 48,00
Krachtdop voor centrale bout 27mm€ 13,13
Remschijven€ 124,30
Afstellen brandstofpomp€ 146,97
Totaal€ 2.055,70 en een paar lekkere sleutel uurtjes. :eusa_dance:

Vertel het niet aan mijn vrouw!!! :eusa_shhh:

Met dank aan Raymond Gadet en Ron Brouns voor de hulp! :eusa_clap:










elianmars

Waarom de complete motor vervangen?

Bij mijn wagen is de riem versprongen, waardoor er vier kleppen krom zijn geslagen en vijf klepstoters aan puin. Die onderdelen zijn vervangen en het blok loopt weer als een zonnetje.

Had je het niet aangedurfd om een nieuwe nokkenas, eventueel nieuwe kleppen en nieuwe klepstoters te monteren?

Ik neem aan dat je het werk zelf gedaan hebt? Ik heb het moeten laten doen (ben zelf niet zo handig), maar was wel meer kwijt dan jij (2550 euro).

Ik had de riem preventief laten vervangen, alleen is helaas een rekbout opnieuw gebruikt, die is losgetrild, met alle gevolgen van dien  :eusa_shifty:

rovelra

Oei , das pas balen als zoiets gebeurd.

Netjes gedaan , flink karweitje geweest!!!

Mvg Rogé

Konstant

Hei Elianmars

Nou als alle kleppen door de hydraulische stoters geramd zijn, dan hebben de lagerschalen van de krukas altijd een tik gekregen. Omdat ik inderdaad alles zelf gedaan heb is het te behappen. Ik heb overigens het oude blok nog en ga dit geheel reviseren, dus nieuwe kleppen en stoters, maar ook nieuwe lagerschalen etc. Ik heb overigens wel een nieuwe centrale bout gemonteerd.

Konstant


thuur

He bah wat een nare gebeurtenis :(

Maar mooi om te lezen dat alles weer tiptop is :D :eusa_clap:


Gr 8)

Marc O.

Citaat van: Konstant op 09-03-2009 21:30:22
V70 Classic 2.5D (VAG Motor) BJ 2000
220.000 km Feb 2009
Distributieriem, waterpomp, spanrol, pompriem, spanrol en geleiderol vervangen door dealer bij 120.000km in 2005.
Volgende geplande wissel 240.000km.

Ellende zeg! Maar: weet je zeker dat de auto sinds de vorige riemwissel "slechts" 100.000km heeft gereden, en dat bijv. de km-teller niet is teruggedraaid?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Konstant

Hallo Marc'o,

Ik heb van de dealer bij de auto een complete uitdraai op VIN nr. en km stand gekregen waar alles in staat; Banden, beurten etc. Auto was van medewerkster van garage. Ik heb daar géén twijfels over. Ik heb wel twijfels over de interval. Ik ben eens bij VAG gaan neuzen. Daar wordt een interval van 90.000km gegeven voor motoren van vòòr 2001............... Dat begint voor mij logisch te lijken.

Maar ja, hij is nu weer als nieuw op naar de volgende 220.000km.


Grzzzzz,

Konstant

denkweb

Citaat van: Konstant op 10-03-2009 21:22:12
Hallo Marc'o,

Ik heb van de dealer bij de auto een complete uitdraai op VIN nr. en km stand gekregen waar alles in staat; Banden, beurten etc. Auto was van medewerkster van garage. Ik heb daar géén twijfels over. Ik heb wel twijfels over de interval. Ik ben eens bij VAG gaan neuzen. Daar wordt een interval van 90.000km gegeven voor motoren van vòòr 2001............... Dat begint voor mij logisch te lijken.

Maar ja, hij is nu weer als nieuw op naar de volgende 220.000km.


Grzzzzz,

Konstant


De interval van VAG en Volvo voor de 2.5 TDI is 120.000km en later op de 2.5D zelfs nog iets hoger naar weten.
Het advies is om de waterpomp mee te vervangen omdat de levensduur daarvan ca 150.000km is, wat inhoudt dat je aan een tussentijdse riemdemontage zit als je dat niet doet. In de regel is dit vaak de reden dat er riemen stuklopen (vastlopen waterpomp).

Van alle gevallen die ik vorig jaar heb gezien (werk bij int. bergingsbedrijf) bij transport binnen- en buitenland is 90% van de 184 (!) Volvo TDI-riemen geknapt door achterstallig onderhoud aan riem of waterpomp. In de andere gevallen waren foute montage, verkeerde afstelling, gebroken krukaslagerschalen en kapotte spanrollen de oorzaak. Anderhalf jaar geleden was er nog een hausse van gebroken riemen, dit zou mogelijk aan een partij slechte riemen gelegen hebben. Helaas van de betrokkenen nooit meer iets weer gehoord.

De spanners worden veelal bij de dealers meevervangen als er een riem wordt gewisseld. Wellicht dat je eens na kunt gaan of dit ook gebeurd is bij de laatste beurt? En hoe waren jouw krukaslagerschalen eraan toe?

Konstant

Hallo Daan,

Bedankt voor de reactie.

De rekeningen van de dealer zeggen dat bij 120.000km de spanrol, de waterpomp en de riem vervangen zijn. Waterpomp was nog OK, nou ja, waaier liep met 1 lip ietsjes aan tegen blok maar gaf geen echte weerstand. Spanrol is vastgelopen. Krukas heb ik nog niet gedemonteerd. Moet ik nog aan beginnen. De krukas van het oude blok draait nu soepel rond ik heb nog geen speling gevoeld. Maar dat kun je eigenlijk pas definitief zeggen als alles uit elkaar ligt.

M.vr.gr.

Konstant


MICHEL306

Mooi verslag, en een geval van jammer maar helaas en niets aan te doen.Wel balen hoor en het valt mij op dat de spanrollen wel heel vaak de aanleiding zijn van dit soort problemen, misschien , net als de waterpomp, deze ook wat sneller vervangen ? affijn ik hoop dat je met het nieuwe blok weer een hoop leuke kilometers mag maken.

gr M

rovelra


RRRRR_Ramon

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

ik-rol

Omdat mijn auto soms niet in 1 keer start en omdat de pompriem 60k had gelopen heb ik besloten de auto naar de dealer te brengen, inclusief grote beurt. Kreeg een slecht startende auto terug (10 keer ronddraaien en starten met walm). Terug naar de dealer. Dealer; kunnen we kunnen niet meer dan dit. Ik naar Terlouw, want dit is niet goed. Wat bleek: de pompriem stond niet op de merktekens en strak genoeg, maar het belangrijkste was dat de distributieriem nagenoeg versleten was en onder de olie zat. En dat terwijl deze riem ook 60k geleden was vervangen, door...dezelfde dealer. Ik terug naar de dealer. Tsja, daar kijken we niet naar omdat die nog niet aan de beurt was  ::). Kortom, laat bij elke riemwissel, welke dan ook (multi, pomp of distributie) alle riemen controleren. Dat is vlgs mij een van de zwaktste schakels van deze auto. Nu moet ik het olie probleem oplossen (oliepomppakking en keerringen) en dat schijnt aardig duur te worden....maar na 14 jaar trouwe dienst kan en mag dat ook.
Groet, ik-rol

bowbow

Had eerder een S80 2.5D. Mijn universele dorpsgarage verwisselde de waterpomp + distributie + rollen om de 90.000 km, naar hun zeggen vanwege pijnlijke ervaringen met de VW T4 waar het blok immers ook in gebruikt werd.

Aandachtspunt is ook de voorste krukaskeerring (distributiezijde). Bij sommige exemplaren wordt die ring er door co-axiale speling op de krukas langzaam uitgeduwd. De keerring gaat wat lekken en de olie kan op het distributiesysteem komen. Dan leeft de distributie ook niet lang meer.