probleem met automatische versnellingsbak bij warme motor (S1?)

Gestart door jan pas, 28-04-2009 20:26:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan pas

Sinds een paar maanden ben ik de trotse bezitter van een volvo 850 2.0l (LPI) van 1993. Bij de aankoop wist ik dat er problemen waren met de automatische versnellingsbak. Ik heb zelf de auto eens onderzocht en vond een olieachtige substantie in het koelwater. Ik had een vermoeden dat de oliekoeler stuk was en heb de radiator laten testen en mijn vermoeden was juist. Vervolgens heb ik de radiator vervangen (nieuw) en de olie van de versnellingsbak afgelaten en vernieuwd (Dexron II). Het niveau is goed en de kleur en geur zijn intussen in orde ...
De eerste week reed de auto weer als gesmeerd maar daarna begon het ... Het pijltje begon weer te knipperen en kreeg de code (1-2-2), probleem met solenoïd S1. Als de motor koud is rijdt de auto perfect maar na een kwartiertje beginnen de problemen. In 1ste versnelling wil hij niet overschakelen naar 2de, maar als je optrekt tot 3300 toeren en dan wat gas terugneemt, schakelt hij wel over. Toch kan je niet veel gas geven want dan schiet de motor meteen omhoog in toerental (zelfs tot 5000 toeren). Vanaf 2de versnelling schakelt de bak perfect, maar als je dan het gaspedaal indrukt springt hij soms ineens naar zelfs 6000 toeren! Klinkt dus niet gezond. Er valt nog met te rijden maar je kan dus niet snel optrekken ... Ik heb al vanalles geprobeerd zoals het testprogramma 4, waaronder het sturen van de solenoïd en dat gaat allemaal goed maar als je dan even later de baan weer opgaat krijgt hij weer zijn kuren. Ik heb ook de ECU er al eens uitgehaald en de draden uitgemeten tot aan de stekker.

Komt dit probleem iemand beken voor, of kan iemand mij helpen?

gltman

als er bakolie in het koelwater kwam is dit ook andersom gebeurt denk ik, is al niet zo fijn voor je bak ,maar je heb er ook geen goede olie inzitten, moet dexron III in, probleem zit waarschijnlijk in je kleppen blok. Je zou het met andere olie kunnen proberen maar ben er bang voor.

wat voor bakcode heb je trouwens op je typeplaatje staan? (plaat bovenop de automaatbak) AW50-42LE waarschijnlijk en dan staat er nog een code 1208 en dan die code daaronder, wat staat daar bij jou?

jan pas

Ik heb zonet het typeplaatje eens bekeken en heb devolgende codes teruggevonden:
50-42LE 1208
               646
93A W 87158

Er heeft inderdaad wat water in de bak gezeten wat niet zo goed is natuurlijk (ongeveer 0,3l schat ik)
Ik dacht dat Dexron II goed was omdat dit werd voorgeschreven in de manual ...

Zonet heb ik ook de foutcodes nog een keertje uitgelezen:
1-2-2 (S1)
2-1-1 (waarschijnlijk te wijten aan platte batterij)

In het 2de overzicht kreeg ik de codes
2-2-1
1-1-3
2-3-1
maar die heb ik nog niet gewist sinds ik deze auto heb dus ik denk dat die daarvoor al opgeslagen waren.

Ik hoop dat je hier iets mee bent, alvast bedankt voor de snelle reactie

UserID6342

#3
Dir zijn je foutcode's:

1–1–3 Storing in regeleenheid (Knippert2)
2–2–1 Sluiting met massa in stroomkring magneetklep S2 (Knippert2)
2–3–1 Onregelmatig signaal gasklepstandsensor (Knippert2)

1–2–2 Breuk in stroomkring magneetklep S1 (Knippert2)
2–1–1 Storing in regeleenheid (Knippert2)

Zou dus zelf eerst de massa nakijken van de magneetklep , trek zekerheidshalve een extra massa kabel naar de bak toe.  Verder eerst alle codes wissen nu je dit weet en dan opnieuw uitlezen en kijken waar tie mee komt. En die vervolgens hier neer zetten.

jan pas

Ik ben een beetje onduidelijk geweest vrees ik. Met 2de overzicht bedoelde ik A2 (foutcodes van de ontsteking?). De codes van A1 heb ik al een paar keer gereset en deze twee komen steeds weer 1-2-2 en 2-1-1 ...