Stroomstoring, waar zal ik beginnen te zoeken? Update; Wederom pech

Gestart door JoopS, 03-05-2009 14:14:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snellebaksteen

Zware sleutelbos? Contactslot met kuren? Massadraad met te veel weerstand die toeneemt als ie warm wordt?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

JoopS

Onder het rijden wel met het contactslot "gerommeld" maar daar reageerd de auto niet op. Ik ga er daarom vanuit dat diej goed is.

Die massakabel is idd het onderzoeken waard. Allebei vervangen? Grotere diameter gelijk maar?

Ik merkte wel dat mijn radio z'n geheugen kwijt was. Alle instellingen moesten opnieuw geregeld. De stroom was er dus echt af.

Na een paar ritten lijkt er niets meer aan de hand. Er wordt gewoon weer stroom geleverd (13,75v)  :eusa_think:
Tja........

Ronald21

zitten de akkuklemmen goed vast of een knikje/breuk van de kabels.

kis = keep it simple

ronald

JoopS

Vandaag weer stil gevallen  :-\
Zelfde liedje, of eigenlijk niet; radio weer uit, :eusa_sick:  lampjes aan etc.
Na even gestaan te hebben leek de boel het wel weer te wiillen doen, maar de accu had er de kracht niet meer voor. (zoals bekende nederlanders wel eens zeggen)
Een poging met een hulpvaardige startkabelaar ondernomen maar ook na het starten liep de auto zeer beroerd.
Het gekke was dat stationair de motor prima bleef draaien. Ook de lampjes gingen dan uit. Zodra ik gas gaf gingen het circus weer aan en de motor beroerd lopen  :eusa_doh:

Wederom een beroep op de ANWB-WW. Deze zeer hulpvaardige wegenwachter haalde het lek in no time boven. Door wat meten en deduceren. Aan de accu onvoldoende stroom maar de dynamo leverde een keurige 13,8v Onderweg raakte hij dus spanning kwijt.
Kortom; de plus kabel bleek behoorlijk heet. Na open snijden van de isolatie was de koperdraad groen van kleur. Een levensgrote weerstand!  (maar maggut, na 15 jaar en 360.000 km) :eusa_boohoo:  Verklaart ook waarom het bij het toenemen van warmte gebeurde (had die baksteen toch gelijk) 
Met een boel contactspray in de kabel thuis weten te komen!
Morgen dus nieuwe kabels halen. Ik vervang de plus maar ook de minnen maar gelijk.
Tja........

JoopS

"Effe kabels halen", was het maar zo simpel. T is geen Amazon! :eusa_eh:

Vanmorgen onder de motorkap gedoken en dan kijk je pas echt goed. Er zitten diverse aftakkingen in de route, waar ik zowiezo al bijna niet bijkan. En vanmiddag moet ik naar t noorden van het land.

Daarom een "By pass" operatie uitgevoerd, een extra kabel tussen de dynamo en de accu. Volgens de plaatselijke garagist een prima "tijdelijke" oplossing.

Volgende week maar weer verder op zoek.

Iemand hier ervaring met het vervangen van de kabel? En moet het origineel Volvo worden of is er "betere" aftermarket?

Brezan wilde me overigens een kabel voor audioversterkers verkopen.  :eusa_doh:
Tja........

thuur

Gewoon een messing klem halen, pluskabel zo lang mogelijk laten tijdens het afzagen bij de klem, monteren en karren maar. Half uurtje werk, minder dan 3 euro materiaal. Heel bekende kwaal (en oplossing).


Gr 8)

JoopS

Citaat van: thuur op 04-09-2009 12:46:22
Gewoon een messing klem halen, pluskabel zo lang mogelijk laten tijdens het afzagen bij de klem, monteren en karren maar. Half uurtje werk, minder dan 3 euro materiaal. Heel bekende kwaal (en oplossing).


Gr 8)

En dan doel je op de audiokabel als definitieve oplossing?
Tja........

thuur

Het enige wat je koopt is een messing accuklem. De kabel blijft gewoon in de auto zitten. Het gaat nl. mis in de fabrieksgeknepen klem en die vervang je.


Gr :D

JoopS

Tja........

thuur

Je had nathuurlijk ook je eigen topic nog eens kunnen lezen :P

Citaat van: thuur op 19-05-2009 00:12:41
De plusklem is wel degelijk berucht hier. Zie ook het topic 'Lekstroom' van llinssen.


Gr ;)

JoopS

Citaat van: thuur op 04-09-2009 13:04:44
Je had nathuurlijk ook je eigen topic nog eens kunnen lezen :P


Gr ;)
:eusa_shifty: Zeker, zeker, ..........   ik was al op de pluskabel gewezen door de dynamo reviseur. Maar ik heb er naar gekeken, zag dat de buitenkabel mooi rood was en hem in orde bevonden.  :eusa_wall: Ook de aansluitingen keurig schoon gemaakt.

Maar ja, onervaren he? Nu, dankzij jullie  (en de ANWB) een ervaring rijker. Learning by doing.  :eusa_drool:
Tja........

cas

Moooi !! zit wat te snuffelen in oude topics , en er wordt hier toch bevestigd. ik had van de week ook volledige klokkenwinkel die wegviel. contactslot is nog geen jaar oud. en verdacht al de kabels. Zeker bij hogere temperaturen deed / doet de auto anders.

Ik ga NU accuklemmen halen van Messing. en meteen wat kabel voor de ecu en startmotor.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein