TDI voorgloeien.

Gestart door vfredje, 07-11-2003 00:37:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vfredje

Bij koud weer gaat het lampje van het voorgloeien branden.

Moet ik dan wel voorgloeien?

Men zegt dat je bij een TDI niet hoeft voor te gloeien.
Hoe kan dit eigenlijk?
BATAVUS-KOGA-MIYATA-PUCH-ZUNDAPP-GOLF-GOLF-AUDI-LAGUNA-NISSAN-MONDEO-LAGUNA-DAEWOO-VOLVO-en in de toekomst:
??????????? oeps....nu een bmw 525 tds touring erbij.

Joris_Scholte

Lijkt mij dat als het lampje brand, dat je het moet doen.
Bij de 240 Diesel (met VW 2.5 6-cil.) die mijn ouders toendertijd hadden was het tenminste wel zo.
Tweeëneenhalve minuut voorgloeien, sleutel op starten en lang vasthouden en het resultaat een mooie blauwzwarte rookwolk in de straat......
Het hele jaar de R in de maand

denkweb

Als het niet nodig was hadden ze het lampje ook wel weggelaten... dieseltje bij koud weer altijd even voor laten gloeien!

AEO

Wordt ook in de handleiding vermeld: als de temperatuur onder de 5 graden komt, dan moet er voorgegloeid worden. Dat gaat dus het lampje op het dashboard branden. Het duurt een paar seconden, afhankelijk van de temperatuur. Boven de 5 graden hoeft er nioet voorgegloeid te worden.
Bij de VW diesels geldt hetzelfde, die hoef je nornaliter ook niet voor te gloeien, tenzij het dus koud wordt.
Alle paddestoelen zijn eetbaar. Weliswaar zijn er paddestoelen die je maar
een keer kunt eten

BartRas


Men zegt dat je bij een TDI niet hoeft voor te gloeien.
Hoe kan dit eigenlijk?

Citeer

oude diesels zijn voorkamer diesels, daar moest je eigenlijk altijd voorgloeien. De diesel wordt voorverwarmd in de voorkamer, ook tijdens het lopen. Dus tijdens koude start is die voorkamer koud en moet dus voorverwarmd worden. Moderne diesels met directe inspuiting (aldan niet met pomp verstuivers/commomrail enz, dus ook jouw tdi ) Vernevelt de diesel direct tijdens inspuiting. Door de adiabatische expansie v/d diesel tijdens inspuiting (ontrekt warmte)en vervolgens compressie (levert veel warmte) wordt het diesel lucht mengsel zo heet dat deze ontbrand. Maar als de motor echt koude is  haalt hij net niet de ontbrandings temp, dus moet er eerst ff wat warmte in gebracht worden, vandaar dus.
there is no substitute for PK's

BobaFett

Conclusie: als je het lampje ziet, voorgloeien... maar hoe lang?
Tot het lampje uitgaat??


Reitse

Citaat van: Boba Fett op 13-10-2004 12:46:13
Conclusie: als je het lampje ziet, voorgloeien... maar hoe lang?
Tot het lampje uitgaat??


Zo is me dat bij Heftrucks en trekkers altijd geleerd.... gloeien tot lampje uitgaat en dan starten. Bij lage temperaturen moest je soms nog een keer voorgloeien (oké, het was een renault-diesel uit 1980 ofzo...)

thuur

Als het voorgloeilampje brandt, dan dien je te wachten totdat het uitgaat ja.

Of je hebt een DTI en houdt de sleutel net zolang vast totdat ie brommend tot leven komt ;)

Dat valt nog wel mee vergeleken met die Benz diesel uit 69 waar ik bijna 2 minuten moest wachten totdat ie voorgegloeid was! Maar dat was dan weer geen lampje, daar moest je wachten totdat iets begon te gloeien in je klokkenwinkel..  ::)


Gr 8)

BobaFett

Jaaa.... dat kan allemaal wel,
maar de laatste paar dagen start Agnetha moeilijk (met een koude motor)...

En ik zie dus geen lampje...

Ideeen?

850fan

Kan het niet wezen dat het controle-lampje stuk is? Heb ik zelf gehad met het lampje van de handrem....


thuur

#10
Citaat van: Boba Fett op 13-10-2004 22:47:17
Jaaa.... dat kan allemaal wel,
maar de laatste paar dagen start Agnetha moeilijk (met een koude motor)...

En ik zie dus geen lampje...

Ideeen?

Een lampje zou je echt moeten zien hoor. Ik denk ook dat het lampje zelf kapot is. Dat wordt je dashboard slopen ;) .. Tenzij je lange armen hebt.

En start ze ook slecht als je de auto eerst op contact zet en dan een seconde of 4 wacht voordat je start?

Als dat niet werkt zou ik zeggen dat je nieuwe gloeibougies nodig hebt. Wat is je km-stand?


Gr 8)

BobaFett

Citaat van: 850fan op 13-10-2004 23:14:38
Kan het niet wezen dat het controle-lampje stuk is?

Ik heb het lampje nog niet eerder gezien. De dealer heeft een paar maanden geleden de lampjes van de dashboardklok vernieuwd, zou 'ie dan niet moeten doen? Waar zit 'ie op het dashboard, links- of rechtsonder op de dasboardklok?


Citaat van: thuur op 13-10-2004 23:23:12
Dat wordt je dashboard slopen ;) .. Tenzij je lange armen hebt.

Lange armen ? ? ? ?


Citaat van: thuur op 13-10-2004 23:23:12
Als dat niet werkt zou ik zeggen dat je nieuwe gloeibougies nodig hebt. Wat is je km-stand?

Daar dacht ik ook al aan, km-stand is 260.xxx

mehn

#12
Citaat van: Boba Fett op 14-10-2004 08:53:54
Lange armen ? ? ? ?

Als je lange armen hebt én kleine handen én het lampje zit aan de línker zijde in het instrumentenpaneel zóu je er van onder bij moeten kunnen  ;D

Zoniet moet de boel open en heb je een half uurtje werk.

C U on saturday  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Het uit elkaar halen van (de bovenzijde van) het dashboard valt inderdaad wel mee. Toen ik t voor t eerst demonteerde duurde het ongeveer 3 kwartiertjes, met dank aan het forum!!


Weet je wanneer de gloeikaarsen voor t laatst vervangen zijn?


Gr 8)

BobaFett

Citaat van: thuur op 14-10-2004 10:02:46
Weet je wanneer de gloeikaarsen voor t laatst vervangen zijn?

Geen idee.... dus ik ga er vanuit dat dit moet gebeuren  ;)  ;)

Over drie weken gaat Agnetha richting dealer voor een beurt...
Moeten ze het gelijk maar meenemen.