koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

Gestart door themull, 20-09-2009 22:29:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

kyro

Citaat van: themull op 22-09-2009 23:00:59

Wat me wel opviel is dat de motor trouwens iets, heel ietsiepietse slechter startte . . .

alsof ie heel kort op 4 cilinders loopt ?

razorx

#16
Citaat van: themull op 21-09-2009 19:52:01
..Vanavond heb ik de auto stationair laten draaien, tank was leeg, heb 200ml vloeistof bijgevoegd. Na 3kw was de motor goed warm, na een paar keer gasgeven daalde het niveau op moment van gasgeven.
Na dit na een kwartier, dus intotaal na een uur, nogmaals herhaald te hebben: opnieuw gas gegeven, daarna spoot de vloeistof uit de tank, met een grote walm stoom. Gas losgelaten, tank bekeken, er blubte telkens een grote hoeveelheid vloeistof uit.
..
Je omschrijft de zaken erg goed.

Het blijft speculeren op afstand.
Maar voordat je eventueel hoge kosten maakt, neem de volgende zaken in ogenschouw:
Voordat de temperatuur op niveau is, zorgt de thermostaat ervoor dat het korte circuit wordt genomen. Dus zonder de radiateur.
Is je motor volgens de thermostaat op temperatuur, dan wordt het lange circuit genomen, met radiateur.
Als daar ergens iets verstopt is kan wel degelijk een overdruk ontstaan, die de dop van je expansievaatje keurig moet lozen.
Ik zou daar eerst zoeken voordat je echt kosten gaat maken.

Een aantal symptomen van een lekkende koppakking:
-Luchtbellen in het (open!) expansievat bij gasgeven.
-Oliegeur of "oliebellen" in het expansievat
-Sludgevorming (Bij een 10V mag er bij koud/vochtig weer wat op de peilstok zitten, bij andere modellen niet)
-Zoetige geur uit de uitlaat


[offtopic]Ik sta bekend als iemand die bij de aanschaf van een auto bijna rücksichtloos sensors vervangt. Ik doe dit heel bewust. Zonder goede informatie kan geen enkel systeem goed werken. Kost één keer centen maar met origineel spul ben je er weer lang van af.
[/offtopic]

Succes er mee!
Yits.

pimsam

Bij een lekke koppakking heb je drukopbouw vanaf de eerste slag van de motor en staan je slangen meteen keihard. Dit is dus heel eenvoudig te controleren.

Aangezien je pas problemen hebt bij warme motor verdenk ik de thermostaat. Motor (koelwater) raakt oververhit omdat de thermostaat niet opengaat. Ook dit is eenvoudig te controleren: bij warme motor dient de bovenste radiatorslang warm te worden.

themull

#18
de auto staat nu bij de garage, gaat naar Manessen in Soesterberg, een specialist in motorrevisie. Om uit te sluiten dat er geen scheur in de kop zit gaan ze aldaar een compressietest uitvoeren. Daarna weten we meer: lekke koppakking of scheur in de cylinder . . . of iets anders . .

ohja, mn auto heeft 330d gelopen, rijd er inmiddels 5mnd mee en heb 23000km gereden.

UserID6342

Vind het allemaal supervervelend voor themull, maar volgens mij heeft hij, met alle respect overigens, nog geen enkel advies opgevolgd wat wij 'm ondertussen al hebben gegeven.  Zonde, maar ik ben er dan ook klaar mee.

themull

beetje aparte reactie van je dirk, je adviezen sneden zeker hout, alleen zijn zowel dop/ expansievat en waterpomp zeer recent nog gecontroleerd, is de dop preventief vervangen, is het expansievat niet gescheurd en is de waterpomnp ook niet kapot.
dus

pimsam


themull

ok voor de duidelijkheid voor degenen die het niet doorhebben, ik heb zelf nog nooit een moer aan een auto versleuteld.  . .

maar bijvoorbeeld checken of er geen sludge aanwezig is, de geur van de uitlaatgassen , koud volledig bijvullen , laten draaien stationair met en zonder dop etcetc heb ik allemaal gedaan . eea kort door de bocht gezegd, evt niet volledig samengevat.

wat er nu aan de hand is: de kop is bij Manessen in  Soeterberg afgeperst, en niet gescheurd gebleken. De waterpomp is opnieuw bekeken, deze is niet stuk. Het blijkt een lekke koppakking.
Ze zijn nu de kop weer aan het monteren . . .

Dank voor al jullie adviezen en meedenken iig! hopelijk wordt het binnenkort zonder zorgen rijden naar Dolomiti Superski

pimsam

CiteerHet blijkt een lekke koppakking.

Waaruit blijkt dat? Hebben ze een analyse gedaan van het koelwater?

themull

Manessen in een motorrevisiebedrijf, ze hebben de kop van de motor gedraaid en aan een compressielektest onderworpen. Hieruit is gebleken dat iig de kop niet gescheurd is. De monteur is er van overtuigd dat het nu een lekke koppakking moet zijn.
overigens startte ik de auto dinsdag, toen rook de uitlaat ook enorm ranzig/ zoetig ofzo. allemaal indicaties

UserID6342

Citaat van: themull op 25-09-2009 09:54:05
ze hebben de kop van de motor gedraaid en aan een compressielektest onderworpen
?? ??  Maar goed, het zal...

themull

vage reactie van je dirk . wellicht dat ik de uitleg van de garage niet goed uitleg en heet dat geen compressielektest, desalnietemin hebben ze middels een test gekeken of er een lek was: koppakking/ gescheurde kop...
dank voor je reactie iig  ???

jan piet

Citaat van: themull op 25-09-2009 12:02:47
vage reactie van je dirk . wellicht dat ik de uitleg van de garage niet goed uitleg en heet dat geen compressielektest, desalnietemin hebben ze middels een test gekeken of er een lek was: koppakking/ gescheurde kop...
dank voor je reactie iig  ???
Begrijp Dirk wel: je kan alleen een compressietest doen als het blok volledig gemonteerd is. het enige dat voor een compressietest verwijderd dient te worden is de bougie van de betreffende cilinder. Je kan dus niet de kop demonteren en daarna compressie meten, da's niet "helemaal' de volgorde... Je kan demonteren en vervolgens de kop optisch controleren op scheuren, maar da's dan weer iets heel anders  :eusa_think:

Gr, JP

ed

Lektest kan zeker wel met gedemonteerde kop. Hoe denk je anders dat een revisiebedrijf een kop test?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

jan piet

Citaat van: ed op 25-09-2009 20:38:26
Lektest kan zeker wel met gedemonteerde kop. Hoe denk je anders dat een revisiebedrijf een kop test?

het woordje lek gemist.... :eusa_wall: