Volvo in de bladen !

Gestart door Raf, 14-12-2003 21:21:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Estate 2.3 Turbo

 


Volvo 850 T-5 2.3 Turbo 20V Estate (1996)
Geweldenaar

Hoewel de stationcar de laatste tijd veel van zijn saaie bedrijfsimago heeft verloren, denk je in deze categorie toch niet meteen aan topprestaties. De Volvo 850 Turbo Estate helpt je echter rap uit de droom.

De 2,3-liter turbomotor van het T-5-model is een van de hoogst ontwikkelde krachtbronnen die er in dit marktsegment te koop zijn. Op een haartje na haalt die vijfcilinder motor met zijn vier kleppen per cilinder een specifiek vermogen van 100 pk per liter en dat is voor een gebruikswagen bijzonder veel.
Een van de concurrerende stationcars die dat niveau ook haalt, is de vierwielaangedreven Audi Avant S6. Het prijsverschil van f 50.000 met de Volvo is echter zó ontzagwekkend dat je nauwelijks meer van een echt alternatief kunt spreken.
Een collega die het qua prijs wél redt, is de Citroën XM turbo CT Break in VSX-uitvoering, maar die komt weer een paar honderd cc en een slordige 80 pk tekort.
De prestaties van de Volvo Estate met zijn 225 pk sterke motor zijn dan ook hoogst indrukwekkend. Op een rustig stukje Duitse Autobahn kreeg hij er na een aanloopje pas genoeg van toen de
teller een op afwijking gecorrigeerde snelheid van 236 km/h aanwees en de sprint van 0-100 raffelde hij af in een supertijd van 7,7 seconden. Hoogst indrukwekkend en in de praktijk vooral nuttig bij het inhalen op de snelweg: in '4' overbrugt deze razendsnelle Volvo Estate in 6,5 seconden moeiteloos het snelheidsverschil van 80 naar 120 km/h en zelfs in '5' duurt dat maar twee tellen langer.
Veel zogeheten sportwagens komen daar in de verste verte niet bij in de buurt en ze doen het zeker niet zo rustig als Volvo's imposante stationwagon. Want d t is eigenlijk nog het allermooiste: niet alleen het windgeruis en het bandengedreun worden verregaand aan de waarneming onttrokken, ook de pittige arbeid van de dwarsgeplaatste vijfpitter met zijn 20 kleppen ontaardt zelfs op hoge snelheid niet in hinderlijk gerucht. Daar helpt de turbo met zijn natuurlijke demping van in- en uitlaatgeruis uiteraard wel aan mee, maar 't blijft een knap staaltje van constructeurskunde.

Rijdende kluis
Daarvan getuigt trouwens de hele Zweeds-degelijke carrosserie: de portieren sluiten als kluisdeuren, tijdens het rijden is geen rammeltje te ontdekken en alle knoppen, schakelaars, hendels en pedalen voelen solide en stevig aan. Nu we het daar toch over hebben: de kort en exact schakelende bak vergt iets meer bedieningskracht dan bij de doorsnee-auto van vandaag gebruikelijk is en ook het koppelingspedaal is niet een van de lichtste. Maar dat is niet zo vreemd met een krukasvermogen van meer dan 200 pk en een koppel van 300 newtonmeter; in ieder geval is de dosering zodanig dat je met vrijwel elke hoeveelheid gas soepeltjes uit de startblokken komt. Opvallend is ook hoe harmonisch het 850-onderstel met zijn Deltalink-achterwielophanging met dat geweld omgaat: rechtuit bezit de grote stationcar een indrukwekkende stabiliteit en het bochtgedrag is zeer evenwichtig.
Als je de potente Estate regelmatig op z'n staart trapt, lust hij natuurlijk een beste slok. Met inbegrip van een honderdtal veeleisende Autobahnkilometers en behoorlijk opschieten in het Nederlandse verkeer kwam het verbruiksgemiddelde gedurende de testperiode dan ook uit op ruim 1:8. Gezien de gemiddelde EC-consumptie van 1:9,4 is dat zo slecht nog niet. Volgens dezelfde norm vergeleken met de al eerder genoemde Audi en Citroën blijkt zelfs dat de zeer moderne Volvomotor relatief de meeste waar voor zijn benzine levert.
Ondanks al die positieve berichten blijft het echter de vraag waar die prestatierace toe moet leiden. Het inhalen op de snelweg kan best een paar tellen meer duren en zelfs op lange ritten over de grens doet zich nog maar zelden de gelegenheid voor om ontspannen boven de 160 te kruisen. Uiteraard komen de enorme reserves van zo'n snelle stationcar een enkele keer goed van pas, maar door de bank genomen ligt de hele stoeterij aan pk's voor het grootste deel rustig te sluimeren. De wezenlijke - en niet onbelangrijke - voordelen van Volvo's T-5-concept komen hoofdzakelijk tot uiting in de grote rust en het gemak waarmee die grote, elegant vormgegeven grote bak zich aan alle verkeerssituaties aanpast. Plus natuurlijk de wetenschap dat je als bestuurder altijd een beroep kunt doen op het surplus aan mogelijkheden dat deze prachtige rijmachine in zich bergt.


Bron: Autotrader testrapport







Laserblue

is wel leuk dat ze schrijven

"Op een haartje na haalt die vijfcilinder motor met zijn vier kleppen per cilinder een specifiek vermogen van 100 pk per liter en dat is voor een gebruikswagen bijzonder veel."

maar we hebben het bij Volvo wel over een turbomotor, en dan is het zo bijzonder niet ;)


blijft wel een leuk stukje natuurlijk...
van wanneer is het?
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

t5karel

Dit is het testrapport van de 850t5 op www.autoweek.nl Ik heb m in het verleden tig keren uitgeprint en vooral op verjaardagsfeestjes en bekenden laten lezen ;D.Veel reacties van;Mooie wagen ,maar tis net een lijkwagen,of niet mijn merk,of cker duur in onderhoud,of daar moet je cker elke week voor krom liggen, ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Lindert Bogers

De mijne staat binnenkort in total tuning  ;D

Brambo67

Hoi,

Heb nog een PDF'je van een artikel uit autoweek uit 1997 over een Saffron V70R AWD. Misschien is die auto zelfs wel in eigendom van iemand op het forum. Mocht je geïnteresseerd zijn stuur maar een berichtje. Ik zal het bestand dan mailen.
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

Brambo67

RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

Eugene


If it's not blown, it sucks...

Laserblue

ja van de 97-98 versie wel :eusa_wall:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Brambo67

Ik heb nog wat leuke artikelen uit oude Auto Kampioenen over de C70 (coupé EN cabrio) en de V70 XC. Iemand geïnteresseerd?
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!


robbie409

In 1996 zijn er volgens mij een paar 609-rode R's gebruikt voor artikelen.
1 in een vergelijking met een snelle Audi
1 (de mijne) met een leuk verhaal, algemene indruk van de auto
En deze nu ook.

Allemaal met NP als beginletters.

thijsj


Emhavee

Citaat van: thijsj op 10-03-2009 18:41:00
Citaat van: Emhavee op 09-03-2009 14:27:07
uit een oude carros (nr. 2 - 1996)
bekende?


http://i44.tinypic.com/2h5sb5w.jpg
http://i42.tinypic.com/2ihxxsj.jpg
http://i41.tinypic.com/25sph1c.jpg
Heb je hier misschien ook een iets grotere versie van? Bij voorbaat dank :)

hele nummer is na te bestellen via
http://www.carros.nl/magazine/edities/nummer-2-1996

zal je morgen wel even de jpg's mailen, scans zijn van twijfelachtige kwaliteit

roop86


Damn wat is het lang geleden dat Volvo voor het laatst met een écht lekker model op de markt kwam. De laatste V70R kon de 850 al nauwelijks overtreffen en de afgelopen jaren zijn op de C30 na inderdaad saai geweest. Een C30 waar overigens al lang een 300pk vijfcilinder en awd in had moeten liggen.
Het enige probleem is dat een ruig asociaal sportmodel niet echt meer past in deze tijd. Het kan als je Bugatti, Lamborghini of Ferrari heet, maar de rest moet het wat rustiger aan doen. Met een nieuwe R moet Volvo het over een andere boeg gooien. Het model is bedoelt om nieuwe techniek in de etalage zetten. Ooit deden ze het met een geavanceerd nieuw onderstel in de PCC. Nu kunnen ze een S60R gebruiken om hybride techniek eindelijk aantrekkelijk te maken.
De ontwikkelingen zijn er al bij Volvo. Er rijdt een V70 plugin hybrid rond en bij de DRIVe modellen wordt op een beschaafde manier een hoger rendement behaald. Last but not least komen er GTDi motoren aan. Combineer al deze mooie techniek, mix er een goeie hoeveelheid fun bij en voila, in 2011 kunnen ze een S60R hebben staan die zijn weerga niet kent.
Wat dan? Nou, de 300pk vijfclinder die de focus ook gebruikt, of een nieuw vijfcilinder 2.3 GTDI blok met meer dan 300pk. Het focus-blok is ook al best zuinig. In tegenstelling tot de vorige S60R worden ditmaal alleen de voorwielen aangedreven door het blok. Deze worden aangedreven via Volvo’s 6-versnellings powershift met dubbele koppeling. Op de achteras zit wel een elektromotor, deze springt bij wanneer nodig. De auto krijgt een klein accupakket mee, en er wordt niet op enkel stroom gereden worden. De accu’s zitten er in om remenergie op te kunnen slaan en het rijden in de stad zo schoon mogelijk te maken.
Natuurlijk moet de S60R een sportief karakter behouden. Om deze reden wordt de auto iets dichter bij de grond gezet dan standaard. Ook wordt er een bodemplaat gemonteerd, om luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Als toetje wordt de auto standaard geleverd op een sportief setje semi-slicks. Naast de lage viscositeit versnellingsbakolie zorgt dat voor een flink hoger rendement in de aandrijving.
Helaas heeft Volvo nog geen plannen voor een dergelijk project. Het is allemaal speculatie, maar een nieuw sportief model zou ze niet misstaan. Het vergaat de C30’s best goed in het STCC en de klassieke sportmodellen van Volvo zijn nog steeds gewild.


Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/13/volvo-heeft-een-nieuwe-s60r-nodig

Chris

Leuk artikel! Ik kan me er wel in vinden :).