Verschil performance 302mm vs 330mm (BBK)

Gestart door Marijn Degens, 05-11-2009 09:10:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marijn Degens

Zijn er mensen die mij het daadwerkelijke verschil kunnen uitleggen (uit eigen ervaring) tussen de performance van een 302mm en een echte BBK 330mm?

Ik heb momenteel nog de standaard 280mm en overweeg een van beide te nemen. Alleen de prijs houd mij momenteel tegen. De 330mm set is 2 tot 3 keer zo duur en ik vraag mij af of dat het in verhouding waard is.

Auto is momenteel rond de 280pk en ben van plan dat nog uit te breiden in de toekomst, vandaar dat ik een upgrade noodzakelijk vind. Verder rijd ik nooit op circuit (of race ik op straat :))

mehn

Het probleem met de standaard 280mm setup en dus ook 302mm is dat de remklauw maar 1 zuiger heeft. Als je alleen een andere klauw zou nemen en die op je 280mm schijf plaatst zul je ook wel al verbetering merken. Aangezien nog niemand dit heeft gedaan verwacht ik dat de klauwen die in aanmerking komen niet op de standaard schijven passen.
Het heeft dus meer met de klauw te maken dan met de grootte van de schijf.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marijn Degens

Oke duidelijk verhaal! De klauwen die er nu opzitten hebben 190k gereden. Maar ik snap nu tenminste het dramatische verschil tussen 302mm en een 330mm BBK, namelijk 1 vs 4 zuigers. Dat had ik me niet gerealiseerd.  :eusa_shifty:

Laserblue

Citaat van: Marijn Degens op 05-11-2009 09:46:59
Oke duidelijk verhaal! De klauwen die er nu opzitten hebben 190k gereden. Maar ik snap nu tenminste het dramatische verschil tussen 302mm en een 330mm BBK, namelijk 1 vs 4 meer zuigers. Dat had ik me niet gerealiseerd.  :eusa_shifty:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

nickk.

Het is met 302mm schijven, staalomwonden slangen, verse klauwen en goede blokken(ferodo, Mevius) goed uit te houden, mits je het niet te gek maakt. Ik heb me een BBK aangeschaft, vanwege het feit dat als je met de standaard setup 3x van 200 naar 80 moet, de boel bloedheet is, en bij de volgende rempoging allemaal niet meer werkt zoals het zou moeten.

Als je veelal normaal rijdt, zonder echt te scheuren, zou ik lekker bij de 302 met goede blokken etc. blijven.


arjenT5R

Citaat van: nickk. op 05-11-2009 09:54:38
Het is met 302mm schijven, staalomwonden slangen, verse klauwen en goede blokken(ferodo, Mevius) goed uit te houden, mits je het niet te gek maakt. Ik heb me een BBK aangeschaft, vanwege het feit dat als je met de standaard setup 3x van 200 naar 80 moet, de boel bloedheet is, en bij de volgende rempoging allemaal niet meer werkt zoals het zou moeten.

Als je veelal normaal rijdt, zonder echt te scheuren, zou ik lekker bij de 302 met goede blokken etc. blijven.



mee eensch... voor circuit gebruik ofzo zou ik wel lekker voor de BBK gaan,
maar voorlopig ben ik ook goed te spreken over mijn mevius blokjes en RVS slangen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ludo

Citaat van: Enno op 05-11-2009 09:23:16
Ik heb me met verse klauwen & 302 remschijven nog nooit echt angstig gevoeld....ook als ik af moest remmen van 200 naar....100km/uur. 

Als jij afremt van 200 naar 100, en weer terug naar 200 moet, is bij jou de boel alweer afgekoeld voordat je terug 200 hebt gehaald.  ;D

Laserblue

Citaat van: Ludo op 05-11-2009 12:13:27
Citaat van: Enno op 05-11-2009 09:23:16
Ik heb me met verse klauwen & 302 remschijven nog nooit echt angstig gevoeld....ook als ik af moest remmen van 200 naar....100km/uur. 

Als jij afremt van 200 naar 100, en weer terug naar 200 moet, is bij jou de boel alweer afgekoeld voordat je terug 200 hebt gehaald.  ;D


ja in een uurtje zijn ze heus koel genoeg  ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Marijn Degens

Ik heb misschien een tussenoplossing, namelijk een maatje kleiner, maar wel met 6 pistons:

http://www.xyz-racing.com/brakekit2.php

Kosten ongeveer 1250 tegenover 1750 voor de 330mm. Toch een 'besparing' van 500 euries... Of zie ik toch nog wat over het hoofd tov van de 330mm?

Ludo

Té grote schijven passen niet in iedere velg, maar dat geld ook voor kleinere schijven!.
Hoe meer de spaak naar het hart van de velg toe loopt, hoe dikker de spaak word.

KIM

Citaat van: Marijn Degens op 05-11-2009 14:37:08
http://www.xyz-racing.com/brakekit2.php

Kosten ongeveer 1250 tegenover 1750 voor de 330mm. Toch een 'besparing' van 500 euries... Of zie ik toch nog wat over het hoofd tov van de 330mm?

Deze set blief ik ook wel, maar ben voor de genoemde prijs deze set nog niet tegengekomen.

Ik heb met de mal inmiddels wel gepast en dit blijkt te passen achter Titan en Volan zonder spacers.

MarkoC70T5

#11
Citaat van: Laserblue op 05-11-2009 12:18:39
Citaat van: Ludo op 05-11-2009 12:13:27
Citaat van: Enno op 05-11-2009 09:23:16
Ik heb me met verse klauwen & 302 remschijven nog nooit echt angstig gevoeld....ook als ik af moest remmen van 200 naar....100km/uur. 

Als jij afremt van 200 naar 100, en weer terug naar 200 moet, is bij jou de boel alweer afgekoeld voordat je terug 200 hebt gehaald.  ;D


ja in een uurtje zijn ze heus koel genoeg  ;D
Maar soms blijven ze wel eens wat langer warm  :eusa_shifty:  Dit was na een stukje knallen. vaak van 150+ naar 40 terug. 


Het is dat ik dit zag nadat we gestopt waren.  Merkt nix aan de remmen zelf.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

BaRRaCuDa

Citaat van: mehn op 05-11-2009 09:17:51
Het probleem met de standaard 280mm setup en dus ook 302mm is dat de remklauw maar 1 zuiger heeft. Als je alleen een andere klauw zou nemen en die op je 280mm schijf plaatst zul je ook wel al verbetering merken. Aangezien nog niemand dit heeft gedaan verwacht ik dat de klauwen die in aanmerking komen niet op de standaard schijven passen.
Het heeft dus meer met de klauw te maken dan met de grootte van de schijf.

Het hoeft geen probleem te zijn dat de klauwen voor maar een zuiger hebben. Bij BMW worden vrijwel alleen maar enkelzuigerklauwen toegepast tegenwoordig. Van X5 tot M3 CSL en geloof mij, die remmen echt hard.

Ik zelf heb niet zo veel zin om verschrikkelijk veel geld uit te geven aan een big brake remmenupgrade vanaf 1500euro.

Het is een samenwerking van de onderdelen, remblokken, schijven, klauw(stijfheid, zuigeroppervlak), remdruk. Ik denk dat er wat betreft de remdruk ook wel eens behoorlijk wat verschil kan zijn van (auto)merk tot (auto)merk, misschien dat de rembekrachtiger van de 850's niet al te sterk is.......

Ik denk dat ik ga voor schijven van Tarox, blokken van Pagid en de conversie naar 302mm. Overigens is een 302mm-conversie veel goedkoper te doen als je deze zelf samensteld. Remzadels kun je bij de dealer krijgen en als je goede schijven wil, Tarox is heel betaalbaar. Pagid blokken zijn schijnbaar erg goed en remmen tot ze versleten zijn zeer constant, altijd hetzelfde gevoel. Heb ik van een collega gehoord die ze gebruikt op het cirquit. 

Hier wat handige links:
http://www.europerformance.co.uk/pages/products/category_results.mhtml?category=taroxsportjapandiscsfront&car=volvo850&manufacturer=tarox&sub_category=1

http://www.pagid-brake-pads.co.uk/product-list.php?md=231

BenC70ES

Citaat van: BaRRaCuDa op 07-11-2009 19:55:27Het hoeft geen probleem te zijn dat de klauwen voor maar een zuiger hebben. Bij BMW worden vrijwel alleen maar enkelzuigerklauwen toegepast tegenwoordig. Van X5 tot M3 CSL en geloof mij, die remmen echt hard.

Een M3 heeft echt geen één zuiger remklauw hoor, en die krijgt trouwens nog steeds kritiek van fading bij (extreem) sportief rijgedrag.  En voor de gewone modellen is er ook niet voor niets bij de accessoires een 6 pit brake-kit beschikbaar:


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

BaRRaCuDa

Jij vertrouwt niet veel mensen, ofwel.....?
Ik zit niet op dit forum om onzin op te hangen, ik zit hier om kennis te delen en op te doen.....
Hier een link naar de online catalogus van BMW met jawel een enkelzuigerremklauw:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BL95&mospid=50641&btnr=34_0757&hg=34&fg=05

Bij extreem gebruik van 200km/h naar 0 bijvoorbeeld zijn ze inderdaad niet geweldig. Deze auto is ook enigsinds bedoelt voor op straat en niet alleen voor op het cirquit. Ik werk bij BMW en afgelopen week hebben we een klant gehad die als een idioot rijdt met een M3CSL en die vond inderdaad dat de remmen van 200km/h naar 0 niet voldoende remmen. Hij heeft dan ook een Brembo set (grootst mogelijk) laten installeren bij ons.

Ik denk dat we het er allemaal mee eens zullen zijn dat de standaard remmen van een 850 maar weinig reserve hebben, ik praat niet over extreem gebruik. Ik gebruik mijn auto ook gewoon voor alledag, maar een beetje meer reserve zou wel fijn zijn.....