Velgen laten spuiten of poedercoaten?

Gestart door wibos, 19-11-2009 19:09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wibos

Ik heb een set orginele t5r velgen gekocht met wat stoeprandschade en een beetje corosie onder de lak. Nu is mijn vraag kan ik het beste over laten spuiten of poedercoaten? Heeft iemand ervaring en of tips?

henry classic v70

Poedercoaten is eigenlijk de kwalitatief betere optie alleen heb je minder keuze wat betreft kleur.
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

fearless

Ik heb een set gespoten en set gecoate wielen, ik zal zeggen laat ze coaten. Heb ze zelf laten doen bij http://www.velgenalsnieuw.nl/

van dit...





naar zo...






pwassink

Voordeel van poedercoaten is ook dat je overal een eendere laagdikte hebt, ook in hoeken en gaten.
Dit kan ook met electrostatisch spuiten vrij nauwkeurig maar dat zal de gemiddelde velgenboer wel niet in de schuur hebben staan ..

Daartegenover kan je met spuiten wel rekening houden met de werkzijde van iets, en daar wat meer lak opzetten ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

KMvrtr

Nieuwsgierig, ik weet weinig van spuiten en coaten.
Dus wellicht geen al te briljante vraag, maar goed.

Citaat van: pwassink op 19-11-2009 22:07:50
Voordeel van poedercoaten is ook dat je overal een eendere laagdikte hebt, ook in hoeken en gaten.
Waarom is een eendere laagdikte een voordeel?
Want direct daarna zeg je dit:
Citaat van: pwassink op 19-11-2009 22:07:50Daartegenover kan je met spuiten wel rekening houden met de werkzijde van iets, en daar wat meer lak opzetten ..
Dat spreekt elkaar toch tegen?

Henk855

Lijkt me dat een gelijke laagdikte de balans niet beïnvloed van het wiel, zit ik er naast dan hoor ik het wel. Ik ga zelf mijn wielen spuiten en ik weet zeker dat na 4 lagen kleur en 6 lagen blanke lak de velgen er super uit zien. Poedercoaten is dan wel harder dan lak maar zolang je de stoepranden en vangrail probeert te vermijden dan mag het geen probleem zijn. Kosten voor het spuiten 70 euro en voor pedercoaten minimaal 200 euro.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

pwassink

#7
Citaat van: KMvrtr op 19-11-2009 22:58:49
Nieuwsgierig, ik weet weinig van spuiten en coaten.
Dus wellicht geen al te briljante vraag, maar goed.

Citaat van: pwassink op 19-11-2009 22:07:50
Voordeel van poedercoaten is ook dat je overal een eendere laagdikte hebt, ook in hoeken en gaten.
Waarom is een eendere laagdikte een voordeel?
Want direct daarna zeg je dit:
Citaat van: pwassink op 19-11-2009 22:07:50Daartegenover kan je met spuiten wel rekening houden met de werkzijde van iets, en daar wat meer lak opzetten ..
Dat spreekt elkaar toch tegen?

Nee hoor niet echt ..

Ligt helemaal aan wat je wilt "bedekken" en de omgeving van dat object, bijvoorbeeld een dieselmotorblok van een truck spuiten,
heb je op een object te maken met allerhande hoeken en gaten, hele hoge temperaturen,
lage temperaturen,  plaatsen waar direct straatvuil oid tegenaanvliegt etc etc.  

Spuit je die conventioneel heb je lang werk, en een lamme pols en spierpijn van alle onmogelijke standjes om
in elk gat, hoekje, en bijvoorbeeld rondom de injectorleidingen,  achter filters,  alle kanten van een draaiend asje etc  
goed te bedekken.  Meteen de reden dat die in de fabriek middels electrostatisch spuiten en of poerdercoat procede van een beschermlaagje worden voorzien .

Varieren in laagdikte doe je met spuiten je al heel snel bewust, bijvoorbeeld een bumper/neus zet ik vaak wat dikker aan,
ook de blanke laag.  Die heeft dan wat meer body en zal minder snel doorslaan/slijten.
Hetzelfde geld voor de grijp-plekken op een trekker of heftruck, daar waar men de hand opzet met op en afklimmen etc.
Een iets dikker laklaagje op die plekken voorkomt dat het op die plek doorslijt, wat met een normale laag best vlot gebeurt.

Dat is dus bewust dikker te maken dan.

Poederen zal voor een velg die vaak ook allemaal vervelende hoekjes en gaatjes heeft aan beide kanten een betere en uniformere dekking geven, t is zowat godsonmogelijk om op sommige types spuit-lak in alle hoekjes te krijgen.  T poeder wordt aangetrokken door de statisch geladen velg, dekt dus alles met nagenoeg dezelfde dikte af ook op de met een spuit semi onbereikbare plekken ..

Ergo , met poeder heb je overal een beschermlaag van dezelfde dikte,  met spuiten is dat lastiger, zal hier en daar een dunne plek met een slechte dekking mogelijk zijn, maar kan je ook bewust de schuur of wrijfplekken iets dikker opzetten.

t heeft dus beide zijn voor en tegen, ik zou denk ik zelf poeder kiezen voor een complexere velg ..   :eusa_think:







Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

henry classic v70

Citaat van: sjors855 op 19-11-2009 23:15:49
Ik ga zelf mijn wielen spuiten en ik weet zeker dat na 4 lagen kleur en 6 lagen blanke lak de velgen er super uit zien. Kosten voor het spuiten 70 euro

Zijn ze dan ook gestraald?
En als je het hebt over 4 lagen kleur en 6 lagen blanke lak dan ben je 40 laklagen verder en een overbelaste pols.......... :eusa_whistle:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ludo

Citaat van: henry classic v70 op 19-11-2009 23:24:25
40 laklagen verder en een overbelaste pols.......... :eusa_whistle:


tsss.... watje.

:evil:

Turbo-Geek

Citaat van: Ludo op 19-11-2009 23:26:33
Citaat van: henry classic v70 op 19-11-2009 23:24:25
40 laklagen verder en een overbelaste pols.......... :eusa_whistle:


tsss.... watje.

:evil:

Snap het ook niet hoor, alsof een spuitbus zo zwaar is ....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Barry_C70

Powder coating is so overrated! Hit a curb or if a stone hits your rims, you're still gonna damage your rims. Paint is cheaper and you have more choice in color, though these days powder coating can also be done in various colors.

Painted my rims twice now (because I got bored of the color), once on my own and the other time by a autoschadeherstel place, both times they've held up great without issue

Thijssie!

Ik heb een setje titans opgeknapt aan de hand van een knikkerbus. Het is een kwestie van heel goed schuren met verschillende korrels, daarna primer, lak en daarna goed met blanke lak afwerken. Het resultaat is verbluffend als je goed de tijd neemt... Zeker als je bedenkt dat ik al met al 5 tientjes kwijt was. ;D


Henk855

CiteerEn als je het hebt over 4 lagen kleur en 6 lagen blanke lak dan ben je 40 laklagen verder en een overbelaste pols..........

Nee dan zijn ze niet gestraald maar geschuurd en die overbelaste pols valt wel mee hoor, de verfspuit en de compressor hebben het meeste werk.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com