Snelheidsmeter hapert / springt /hangt rond 100 km/h

Gestart door Rossi, 14-12-2009 00:30:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rossi

Hier TS,

Het probleem met mijn snelheidsmeter is nog niet opgelost.
Er komt nog iets anders bij.  Sinds een week of wat hapert ook de stuurbekrachtiging.  (bij draaien van stuur voel je dat de bekrachtiging soms wegvalt)

Is de stuurbekrachtiging van de Volvo 850 snelheidsafhankelijk? Als dit het geval is heb ik misschien een aanknopingspunt en dat beide problemen dezelfde oorzaak kunnen hebben. Als het snelheidssignaal nl niet goed is weet de SB niet hoveel hij moet bekrachtigen.

Iemand raad ??

850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

thuur

De stuurbekrachtiging is volledig mechanisch-hydraulisch. Er komt geen (elektrisch) snelheidssignaal bij kijken.


Gr ;)

Rossi

Thanks Thuur

dan streep ik die door als mogelijke oorzaak.

gr.
R
850 GLT 2.5-20V estate  '93  automaat

v40pokemon

#18
Dat TRACS blijft een verhaal apart. In de VW van de zaak werkt het wel 'fatsoenlijk'... :eusa_wall:

Maar om weer ON-topic te komen. Ik heb gisterenavond even geprobeerd met de flutcamera van mijn zakelijke debieltje   :eusa_shhh: een filmpje te maken van de snelheidsmeter:

zie hier het filmpje  :eusa_boohoo:

voordat je iets zegt: ja, er is 1 lampje kapot van de BC  :eusa_shifty: en ja, dat is radio8Fm op de achtergrond  :eusa_dance:

jwroosvicee

TS, misschien dat je hier wat aan hebt.
Mijn snelheidsmeter bleef ook hangen rond de 90 km/h. Schoot eerst nog wel eens door, maar bleef later gewoon hangen.
Unit los gehaald (met dank aan topics hierover). Het probleem bleek "bladderende" verf op de wijzerplaat te zijn (rondom kilometerstand). Dit krulde en hierdoor kon de wijzer niet verder.
Krullende verf verwijderd en snelheidsmeter hapert niet meer.

P.S. De auto is een 2.5 20 v estate uit 1993.

Jan Willem

v40pokemon

We zijn weer een hele tijd verder, maar de T-5R heeft een tijdje in de garage gestaan voor het distributie-verhaal. Vanavond dacht ik eraan dat ik nog foutcodes moest uitlezen en het enige dat ik kon vinden was 1-3-2 op B1 en 1-4-1 op A3 (Storing in pedaalsensor, kortgesloten naar massa of voeding) Maar dat heeft volgens mij niets te maken met de springende teller, of juist wel  :-\  En waar moet ik dan beginnen met zoeken? Welke pedaalsensor bedoelen ze, de rem?
ABS-lampje brandt alleen 2 seconden met starten en de teller doet het soms heel goed en soms juist niet. Vervelend gevolg is dat de CC er spontaan afschiet met de springende teller. misschien toch de sensor hoor ik mezelf nu denken?

Ludo

In het Techniek board bij remmen staat een sticky topic over foutcode 1-4-1 en/of 1-4-2.
Dat gaat over de pedaalsensor.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,21157.0.html
Dat het samenhangt met een springende teller, lijkt me niet.
Normaal gaat het abs lampje spontaan en onwillekeurig branden, als de sensor stuk is.

De sensor zit op de remservo.
Kijk anders eerst eens of de stekker goed vast zit.


v40pokemon

Citaat van: Ludo op 19-06-2010 22:59:28
Normaal gaat het abs lampje spontaan en onwillekeurig branden, als de sensor stuk is.

Dat is bij mij niet het geval; 1x ooit na stevig afremmen gingen de lampjes branden, maar verder branden ze alleen als je start en dan nog 2 seconden als de rest al uit is. Dat hoort volgens mij zo, toch ?

Citaat van: Ludo op 19-06-2010 22:59:28
Kijk anders eerst eens of de stekker goed vast zit.

Dat kan natuurlijk nooit kwaad! Ik blijf het vreemd vinden dat springen van de wijzer. De gehele klok/snelheidsmeter zou 50k km geleden vervangen moeten zijn bij de dealer; misschien dat ik het probleem in de klokkenwinkel moet zoeken?

v40pokemon

Inmiddels weer een hele tijd verder en de meter lijkt willekeurig werk te weigeren. Wat ik wel gemerkt heb is dat de cruise control niet werkt of eraf schiet op het moment dat de meter begint te springen. Kan ik dan zeggen dat het probleem niet in de klokkenwinkel zit? Waar haalt de CC haar speedpulse van?

Wat ik ook gemerkt heb, maar dat hoort eigenlijk in een ander topic thuis is dat de CC erg zenuwachtig kan zijn bij 140 km/h en hoger. Je voelt dan continu gas bij, gas los. Wat kan dat nu weer zijn? ::)

thuur

De klokkenwinkel is het verdeelpunt voor diverse signalen, als watertemp. en snelheidssignaal. Welk bouwjaar is je 850? (ook gezien je andere klachten).


Gr 8)

v40pokemon

Citaat van: thuur op 05-07-2010 10:55:55
De klokkenwinkel is het verdeelpunt voor diverse signalen, als watertemp. en snelheidssignaal. Welk bouwjaar is je 850? (ook gezien je andere klachten).


Gr 8)

bouwjaar moet 1995 zijn (OBD-I, maar 1e toelating juni '96)

Ik had zelf het idee dat na langdurig airco gebruik de teller beter begon te reageren (afkoeling dash???)

v40pokemon

Gisteren maar eens de klokkenwinkel verwijderd. Op het eerste oog is er niets aan de bekabeling te zien. Vervolgens de tellerunit verder uit elkaar. Ik wilde toch nog mij teller op de juiste stand zetten, omdat ze bij 150,000km een nieuwe teller gemonteerd hebben en ik de afgelezen kilometerstand graag origineel heb. Dat was een fluitje van een cent. Eenmaal verder ziek ik dat er in de snelheidsmeter bij ronddraaien een soort slag (heel klein) in het asje zit. Kan dit de oorzaak van het probleem zijn?
Om maar eens eea te proberen heb ik in het topic onderdelen een andere complete unit gevraagd.

v40pokemon

#27
Via het forum de hand weten te leggen op een andere klokkenunit. Eentje van een T-5 uit '96. Volgens de verkoper geen enkel probleem
En toen begon het omzetten van de kilometerteller, omdat bij mij in 2008 een nieuw tellerwerk gemonteerd is.
Na het open schroeven zag ik wel een verschil in printplaat. Zijn er dan toch modificaties geweest?
boven: '96, onder: '95 (let ook op aansluiting tankmeter/koelwater)


Belangrijkste is dat alles weer werkt. Of het nu in de meter zelf of in de printplaat heeft gezeten, ik heb geen idee..  :eusa_shifty:

haasje

Een my95 is een obd1 auto, een my 96 is een obd2. Een my96 teller in een my95 auto past wel, maar je snelheidsmeter (en dus ook afstandsmeter en dagteller) zal vermoedelijk niet werken. Mogelijk dat er ook lampjes anders aangestuurt worden. Hoe ik dit weet :mijn inbouwverslagje

thuur