Airbags controleren n.a.v. sticker op deurstijl

Gestart door Raf, 06-01-2004 20:55:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ovlov 058

Veiligheid heeft z'n prijs?

Denk dat deze prijs wel wat te hoog is.

Alle airbags vervangen zal iets meer kosten dan de waarde van de meeste van onze auto's

Testen is alleen sluitend als je ze laat afgaan. ;D

Heb al meerdere recente schadeauto's gezien waar de airbags niet van afgingen, en als ze dan afgaan is de auto per-total mede door de airbags.

basphil

Geachte heer P, nav uw mail kunnen wij u berichten dat de fabriek inderdaad heeft aangegeven dat de airbag niet meer vervangen hoeft teworden na een aantal jaren. Alleen indien er een indicatie lampje brandt dat aangeeft dat er iets defect zou zijn aan het systeem.                                                                                                          M. de Ri.  Customer Relations Consultant.

Dit is gekopieerd van een mail die ik kreeg van volvo nederland.

johan283

Nou dat is helder, no sweat dus ook niet na 15jaar...... Zou ik ook te duur vinden, die airbags zijn toch al gauw richting honderden euros per stuk. Had ik dan toch niet gedaan  :evil:

JaapT-5

Je kunt ook de sticker in de deurpost verwijderen zoals de Volvo dealer mij adviseerde, alleen het SRS- lampje is van belang. Wanneer je de sticker verwijdert wel met stickerreiniger aan de gang want anders ziet het er niet uit na een paar dagen.... ::)
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

evanmandos

nog even ter beedlvorming, onze roffel heeft een kaduuke sips bag(bestuurder) en gordelspanner(passagier), Volvo zelf schatte de vervangingskosten op 1200-1500, ook door de hoeveelheid uren die in het vervangen van de sips bag gaat zitten...

inmiddels heb ik voor tientjesweerk van prefect een gordelspanner en van elianmars een sips bag(ligt nog op het postkantoor) gekocht, stuk goedkoper, en ook nog eens leuker dan het door de dealer te laten doen :D

verder brand bij ons het SRS lampje dus wel, na diagnose volvo gesteld dat het echt komt door kapotte onderdelen, computer zou nog goed moeten zijn.

musty

mijn 850 i9s uit 1996 dus dan moet ik het dit jaar laten controleren , heb er nie veel verstand van maar hoop wel dat ze niet inneens onder het rijden afgaan vanwege een stroing ofzo(Lol)

patrick uit oss

ik had nog een losse airbag liggen
lag er al 4 of 5 jaar kwam uit een auto van 1994
en hij deed het nog prima :D

lekker laten zitten hij doet het toch wel

timj

Hoi,

ik heb sinds kort ene 2e airbag in mijn dashboard n.a.h heb ik gezocht op internet en utgekomen bij: www.airbagvoorraad.nl

Deze monteur zit in Eindhoven en je kan een afspraak maken om langs te gaan hij rekende +/- 7 a 8 tientjes om beide airbags na te kijken.

Dwz de electronica testen en de airbags zelfs op verdroging/scheuren etc. maar niet de werking ervan,ik ga er sowieso binnenkort langs.

grt
tim

LouisXIV

Airbags zijn onbeperkt werkzaam ik heb daar een mail van van Volvo Nederland.

robert85010v

airbags zijn niet levenslang 100%
er zit stikstof in. daar zit een stofje in die zijn kracht iets verliest.
maar goed, de airbag doet het gewoon hoor.

wat beter zou zijn is om de sensoren te contoleren. die al jaren lang in regen, wind en kou liggen te niksen.
meestal zijn die door corrosie niet meer functioneel.


grijzev70tdi

Hoe was je die van plan te controleren?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

The Demon

Klap met een hamer erop?  :evil:

Groet,
The Demon.

KIM

Citaat van: robert85010v op 25-07-2013 22:57:04
wat beter zou zijn is om de sensoren te contoleren. die al jaren lang in regen, wind en kou liggen te niksen.
meestal zijn die door corrosie niet meer functioneel.



Welke wind, kou en regen? Die sensoren zitten binnen in de auto; sterker nog: Behalve de sensoren van de SIPS bag zitten ze allen in de airbag regeleenheid.

Stikstof zit er trouwens ook voldoende in de lucht, maar bij mijn weten niet in airbags. Wat er wel inzit zijn pallets van een stofje dat tijdens de overgang naar gasvormige toestand enorm expandeert.

robert85010v

Stikstof
Als de microprocessor van de ECU onderweg via de sensoren de schok van een botsing herkent, stuurt deze een elektrisch signaal naar het onstekingselement in de gasgenerator van de airbag. Een extra voorziening in de ECU zorgt ervoor dat het signaal ook effect heeft als onverhoopt de accu uitvalt. In de gasgenerator zit natriumazide in korrelvorm. Deze korrels komen tot ontbranding en produceren voornamelijk stikstof. Dat gas staat onder een druk van 2 tot 3 atmosfeer, vergelijkbaar met de spanning in de band van de auto. Die druk breekt het stuurhuis of een ander omhulsel open en een nylon zak komt naar buiten met een snelheid van 150 tot 200 kilometer per uur. Om te voorkomen dat bij gebrek aan ruimte de bestuurder wordt platgedrukt, zit er in de airbag een aantal gaten. Binnen 0,03 seconden is de zak volledig opgeblazen en na 0,2 seconden hij weer leeg. Ter vergelijking: één keer met de ogen knipperen duurt 0,1 seconde.

Marc O.

Er zit dus geen stikstof in maar er wordt stikstof geproduceerd bij het in werking treden van de airbag.
...The Nile isn't just a river in Africa...