Het regelmatig updaten blijft schijnbaar toch een lastig iets. Er is veel gebeurd in de tussentijd en gelukkig heb ik dit keer wel veel plaatjes gemaakt van de werkzaamheden

Aangezien het achterstallige onderhoud aardig bijgewerkt is, kan ik eindelijk beginnen met de eerste optische verbeteringen.
Bij een sloperij in het zuiden van het land vond ik nieuwe instaplijsten in de juiste zeldzame grainite (grijze) kleur

. De mijne (links) zijn door de zon aangetast of toch kapot gerookt (de asbak is wel schoon).

Helaas is de achterste lijst van een cabrio anders dus kon ik deze niet gebruiken.

Maar mijn achterste lijst is gelukkig minder verkleurd.

Door de installatie van de gastank was ik mijn vlakke kofferbakbodem kwijtgeraakt en deze wilde ik graag weer terug. Dus na wat gebeun met wat kunstof platen die hier nog lagen ziet het er weer acceptabel uit.


Voor de mensen die zich zorgen maken, in de munitiekist zitten alleen basisbenodigdheden voor een oude Volvo waaronder start- en sleepkabels

Op dezelfde sloperij heb ik de plastic onderdelen gevonden welke onder de achterlichten horen bij de C70. Ik had de mijne al een keer proberen te repareren maar deze waren te ver heen en sloten nogal slecht aan.

De bevestiging van deze delen is nogal fragiel, dus de achterste 'nieuwe' heb ik ook al moeten lijmen met 2 componenten lijm.

Tip van de week als je hiermee bezig gaat: Verwijder eerst het achterlicht.

Mijn oude plastic delen hadden geen logo's meer en dat is ook gelijk opgelost met deze nieuwe...


De dakstrips waren door ouderdom en de Italiaanse zon heel erg gekrompen en hiervan ben ik er onderweg zelfs een kwijt geraakt

. Gelukkig kon ik op die zelfde sloperij een paar nieuwe vinden.
Deze heb ik bevestigd met een outdoor dubbelzijdige tape. Deze tape is niet zo sterk, maar heeft een heel breed temperatuurbereik. Ik heb M6 bouten in de dakdrager bevestigingsgaten gedraaid om de sierlijsten te positioneren.

Zoals je kan zien zijn de 'nieuwere' lijsten helaas ook al iets gekrompen.

Maar ik ben erg tevreden met het eindresultaat.

De laatste optische upgrade is natuurlijk de beste. De zon begon weer te schijnen en ik had dus een mooie 18 inch zomerset nodig. Het liefst wilde ik de bekende 'triton' velgen hebben. Maar deze zijn lastig te vinden en wordt meestal de hoofdprijs voor gevraagd. Toen die tijd was ik op zoek naar een goedkopere oplossing (natuurlijk niet gelukt). Ik vind de Medusa velgen van de volvo V50/C30 etc erg gaaf. Hiervan heb ik een afgeragd setje opgesnord en deze naar Wheelcare gebracht. Bij de beste man sprongen nog net niet de tranen in de ogen.
Ik geloof dat een ei nog ronder was dan deze velgen. Maar hij heeft echt perfect werk geregeld. De velgen zijn gericht, het naafgat is uitgedraaid en natuurlijk gepoedercoat in het lichtzilver met een fantastisch resultaat

.

Om de velgen heb ik twee nieuwe 225/40 r18 Michelin pilot sport 4 banden laten vouwen en daarnaast nog twee in goede staat verkeerde 215/45 r18 PS4 banden welke bij de velgen zaten. Ik vond het zonde om die laatsten weg te gooien, dus die zitten nu op de vooras om op te rijden.

Houd er rekening mee als je V50/C30/Focus etc velgen op jouw eigen Volvo gaat monteren dat het velghart veel 'dunner' is. Deze auto's hebben ook wielmoeren i.p.v. bouten.
Hieronder is mijn wintervelg (XC90) te zien met twee bouten.

En hieronder de V50 Medusa zomervelg waarbij de bouten veel verder uitsteken.

Hoe kom je hier nu achter zou je denken.... Dit merk je snel genoeg als je voorste wielen niet meer rond kunnen draaien doordat de bouten tegen het fusee aan zitten.

Dus ik heb nog een set wielbouten kunnen bijbestellen, 5 mm korter dan welke ik gebruikte met mijn wintervelgen. De Spacers van mijn wintervelgen heb ik weer gebruikt.
Dus na al het gepruts, kon het onder de auto en zag het er zo uit.

De Micheling Pilot Sport is naar mijn mening een fantastische band op zowel droog als nat wegdek en stil op de snelweg. Wielspin is bijna niet meer mogelijk (tijd voor meer vermogen). Nu hopen dat deze banden ook een flink aantal kilometers meegaan.
Een goede vriend van mij heeft ook een coupeetje en na een paar uur wassen was ik van veraf niet ontevreden met het resultaat.


Voor de mensen die meer van de technische aanpassingen houden heb ik ook nog een paar plaatjes gemaakt

. Mijn achteras beweegde soms iets te veel onder de auto in snelle bochten. Dus daarom hebben we deze er maar onder weg gehaald.

Na een rondje afspoelen met de hogedrukspuit, ziet het er als volgt uit...

De BC-racing schokdempers zitten helaas kneitervast aan de as en deze heb ik er niet afgekregen, verder de complimenten aan Volvo want de hele as heeft verder geen spatje roest. Mijn handremvoeringen vielen er ook vanzelf af dus we zullen tijdelijk maar zonder moeten doen.

De grootste uitdaging is natuurlijk de achterasrubbers demonteren als ik het forum moet geloven.
Na wat prutsen kwam ik er achter dat de handigste manier om zonder tooltje de achterasrubbers te verwijderen als volgt is:
1: Demonteer alle bouten en moeren.
2:Slijp de hele voorkant (oog) van het achterasrubber af.
3: Boor met een botte boor(6-8 mm) al het plastic/rubber weg rond het resterende stuk in de as. Je eindigt dan met onderstaand resultaat.

4:Vervolgens kan je met een schroevendraaier en wat gepruts het resterende stuk ijzer uit de as wippen.

Nu we er toch waren heb ik een aantal stukken remleiding vervangen en ook de remslangen voor gevlochten exemplaren. De originele zaten nog gemonteerd en met de as onder de auto kan je er lastig bij.

Ik heb de andere rubbers plus een heel aantal bouten/moeren ook gelijk vervangen. Daarna kon de achteras met wat hulp weer onder de auto gehangen worden.

Omdat de auto toen toch al uitgelijnd moest worden heb ik een week later de subframe rubbers ook gelijk vervangen.
Hiervoor heb ik gekozen voor XC90 rubbers met inserts.

Ik heb al een keer de tip gegeven dat de MOOG XC90 Subframerubbers ±€2 euro per stuk kosten bij Autodoc dus voor ±€32 euro had ik de inserts plus 4 nieuwe subframe rubbers.
Dit is een heel stuk goedkoper dan de Delrin bussen welke ik in eerste instantie wilde installeren.
Het uitboren en verwijderen van de oude subframerubbers ging best gemakkelijk.

Voor de nieuwe inpersen had ik helaas geen heel goed tooltje gemaakt dus ik ben uren aan het prutsen geweest. Dit zou ik de volgende keer zeker anders doen.

Als kers op de taart rechtsvoor nog een wiellager vervangen wat al erg lang geluid aan het maken was


Dit is bij een Volvo C70 een eitje als je het wiellagers inpersen gewend bent.
Het vervangen van de Subframerubbers gaf een goed merkbaar resultaat. De auto stuur iets directer en vooral het motorgeluid is nu veel beter te horen in de auto. Dit omdat nu zo ongeveer alle suframe- en motorsteunen van Polyurethaan zijn.
Dit levert vooral stationair ook iets meer trillingen op maar dit is voor mij niet storend bij het dagelijks gebruik. Op de stabilisatorstangen na heb ik het hele onderstel nu vervangen. Deze laatste vrij kostbare upgrade staat ook nog zeker op het lijstje.
Wat mij opvalt aan de BC-racing set is dat de achterkant vrij zacht geveerd is. Ik heb deze ook op de hoogste stand moeten schroeven om de auto recht te krijgen. Mijn schokdempers staan mede hierdoor achter ook 5 tikjes strakker dan voor.
Hebben meer mensen deze ervaring? Want het lijkt mij dat dit probleem bij een volgeladen V70 alleen maar groter wordt?!

Is hier een oplossing voor in bijvoorbeeld veren met een hogere veerstijfheid?!
Als iemand iets weet dan hoor ik het graag!
