Sport/Economy automaat V70 Classic

Gestart door Vincent Derksen, 21-03-2010 09:57:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Vincent Derksen

Hallo,

ik heb een volvo v70 classic (europe edition geloof ik) TDI uit '97. Dit is de versie met het 2.5 TDi blok uit de audi A6. Mijn vraag gaat over de automatische versnellingsbak, dit is een viertrapsautmoaat. Deze heeft een drietal knopjes waarmee je het karakter van de versnellingsbak kunt instellen. "S" is voor sportief, "E" voor economisch en "W" voor winter. Die laatste is mij wel helder. Maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de versnellingsbak in standje "S" of standje "E". Het is mij nooit opgevallen.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties.

groet,

)()()sT

Dan zit er verschil in het schakelpatroon. In de sportstand schakelt ie bv. sneller terug als je gasgeeft, of trekt ie hem langer door als je stevig gassend optrekt ;)
Hoe het verschil bij een diesel is weet ik niet, maar als ik bv. bij 120 flink op het gas ga schakelt ie in de S flink terug en breekt de hel los ;D

Henk855

Zit er bij mij niet op deze standen alleen een W stand MY2000 blijkt dus dat daar ook weer verschil in zit.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Marc O.

Citaat van: sjors855 op 21-03-2010 10:35:09
Zit er bij mij niet op deze standen alleen een W stand MY2000 blijkt dus dat daar ook weer verschil in zit.

Sjors

In een MY2000 zit de adaptieve 5 baks automaat. Die is dus zelflerend en bepaalt op basis daarvan het schakelpatroon.
...The Nile isn't just a river in Africa...

hathü

Citaat van: )()()sT op 21-03-2010 10:01:49
Dan zit er verschil in het schakelpatroon. In de sportstand schakelt ie bv. sneller terug als je gasgeeft, of trekt ie hem langer door als je stevig gassend optrekt ;)
Hoe het verschil bij een diesel is weet ik niet, maar als ik bv. bij 120 flink op het gas ga schakelt ie in de S flink terug en breekt de hel los ;D

Is bij mijn TDI ook zo, al breekt de hel iets minder los dan bij een R. ;D

mehn

Citaat van: Marc O. op 21-03-2010 10:37:39
Citaat van: sjors855 op 21-03-2010 10:35:09
Zit er bij mij niet op deze standen alleen een W stand MY2000 blijkt dus dat daar ook weer verschil in zit.
Sjors

In een MY2000 zit de adaptieve 5 baks automaat. Die is dus zelflerend en bepaalt op basis daarvan het schakelpatroon.

Bij die van Sjors niet, dat is een 4 bak. Een andere 4 bak dan in de MY2000 2.5D van RRRRR_Ramon overigens.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marc O.

Citaat van: mehn op 21-03-2010 10:48:33
Citaat van: Marc O. op 21-03-2010 10:37:39
Citaat van: sjors855 op 21-03-2010 10:35:09
Zit er bij mij niet op deze standen alleen een W stand MY2000 blijkt dus dat daar ook weer verschil in zit.
Sjors

In een MY2000 zit de adaptieve 5 baks automaat. Die is dus zelflerend en bepaalt op basis daarvan het schakelpatroon.

Bij die van Sjors niet, dat is een 4 bak. Een andere 4 bak dan in de MY2000 2.5D van RRRRR_Ramon overigens.

Hmm....ik zal het modellenbeleid van Volvo wel nooit begrijpen.  :eusa_wall:
...The Nile isn't just a river in Africa...

RRRRR_Ramon

Ik heb inderdaad een 2.5D van MY00 met een 4 bak automaat. De lock-up komt erin bij 76 km/u (niet tijdens lekker doortrekken). Die lock-up doet overigens denken aan een 5e trap, het toerental daalt behoorlijk als ie erin komt.

Er zit alleen een winterstand op, dus geen sport en economy. De schakelstanden zijn P, R, N, D, 3 en L.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Bas850

Ik snap het ook niet helemaal, heb ook MY00 volgens mij maar met  P,R,N,3,2,1. Wat is dat dan en is dit een bak met die dure olie?

Bas
"to finish first, you first have to finish"

)()()sT

Ja, dat is de 5-traps volgens mij.

RRRRR_Ramon

Misschien heeft het te maken dat mijn V70 2.5D voor de Braziliaanse markt is vervaardigd volgens het chassisnummer. Wat het verder voor verschil maakt geen idee.  :eusa_think:

Citaat van: Bas850 op 21-03-2010 21:14:56
Ik snap het ook niet helemaal, heb ook MY00 volgens mij maar met  P,R,N,3,2,1. Wat is dat dan en is dit een bak met die dure olie?

Bas

Die 5 trappen moeten te tellen zijn dan lijkt mij.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

-D©©©L-

Is de 5 bak automaat uberhaupt wel geleverd i.c.m. een TDi in een x70 classic ?

mehn

Citaat van: Bas850 op 21-03-2010 21:14:56
Ik snap het ook niet helemaal, heb ook MY00 volgens mij maar met  P,R,N,3,2,1. Wat is dat dan en is dit een bak met die dure olie?

Bas

Je hebt toch zeker een "D"?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Sbv

Citaat van: -D©©©L- op 21-03-2010 21:35:53
Is de 5 bak automaat uberhaupt wel geleverd i.c.m. een TDi in een x70 classic ?
Nee, 5-bak is enkel op een paar benzine versies gelevert.
5-bak diesel is pas gekomen met de introductie van de D5 motor in de V70n

Henk855

P, R, N, D, 3, 2, 1 verder alleen een W van winterstand en een Shiftlock override knop zodat je hem zonder draaiende motor met de sleutel op contact uit de P stand kan halen.
Bak is de AW50-42 en dus een 4 traps. Of deze ,,zelflerend,, is? Geen idee.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com