Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Turbo-Geek

Al  veel te vaak een hele vervelende motor gezien door extreem lichte vliegwielen waardoor er amper mee weg te rijden was (gevoelig voor af slaan en heel snel zakken in toeren) dus dit is een verstandige keuze !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Piet

Recent is de nieuwe (nou ja nieuw, nieuw voor mij dan... is er nu een jaar) Garrett GTX2863R onder mijn aandacht gebracht. Dit lijt me nu werkelijk de ideale turbo. Spoolup vrijwel vergelijkbaar met een 19T maar met veel meer topend, 400+ pk zonder inlevering van vermogen/koppel onderin.
Lijkt me nou een leuk verjaardagscadeautje (moet dan nog wel 1/2 jaartje wachten).
Ik ga eerts eens met de gemodificeerde 19T rijden, kijken wat het doet, maar deze Garrett zal de setup zoals die wordt wel beter benutten dusssss ........

MrCain

Citaat van: Piet op 02-06-2013 10:54:23
Recent is de nieuwe Garrett GTX2863R onder mijnaandacht gebracht. Dit lijt me nu werkelijk de ideale turbo. Spoolup vrijwel vergelijkbaar met een 19T maar met veel meer topend, 400+ pk zonder inlevering van vermogen/koppel onderin.
Lijkt me nou een leuk verjaardagscadeautje (moet dan nog wel 1/2 jaartje wachten).
Ik ga eerts eens met de gemodificeerde 19T rijden, kijken wat het doet, maar deze Garrett zal de setup zoals die wordt wel beter benutten dusssss ........
;D


Ik weet dus nu al een kadootje voor papa   :angel:

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet


Wibren

1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

MrCain

Citaat van: Piet op 02-06-2013 10:59:27
ahaaaaa... daar hou ik je aan!

Zal een mooie "Disco potato" naar je op sturen  ;D Heb er vast wel een op het land liggen ergens...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet


MrCain

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Afgelopen week was het eindelijk eens mooi weer ... en kon er weer es geklust worden aan de 850's:


De motor hangt inmiddels weer in de 850R, waarna begonnen kon worden met het verder passend maken van het RN-inlaatspruitstuk
Eerste probleem wat opgelost moest worden is dat het spruitstuk niet langs de stuurpomp past.
Er zat een bult op het spruitstuk daarvoor in de weg, maar deze kon straffeloos er cvaaf worden gezaagd, waarna het spruitstuk in principe naatrs de stuurpomp zou passen ware het niet dat het nippeltje van de retourleiding die iets scheef richting spruittsuk staat, in de weg zat.
Er zat dus maar 1 ding op:


Nadatrhet nippeltje eraf was was er voldoende vlees in het gat om er draad in te tappen:


Daarna draad getapt op het nippeltje, na het bochte er af te hebben gezaagd:


Met loctite 55, wat oliebestendig is, het nippeltje weer bevestigd:


Nippeltje zit nu recht naar beneden en het spruitstuk paste er naast:


Vervolgens het spruitstuk (gasklephuis) op de onderste IC aansluiting aansluiten (die Jelmar voor me had verplaats naar de andere kant om recht onder het gasklephuis uit te komen):


En vervogens de boel passend maken:












elianmars


Piet

De gasrol bleek dusdanig uit te komen  dat ik de langere gaskabel voor een 850 met stuur rechts die ik er voor had aangeschaft niet eens nodig had. De originele gaskabel ging er moeiteloos op.
Het enige wat verlengd moet worden is de bedrading voor de gasklepsensor.
Ik heb verder de COP module voor bougiebobines behorend bij de turbotuner usb gemonteerd.
Hierdoor vervalt de verdeler, de vrijgekomen plek kan ik dan mooi benutten voor een olie catch can.
Vrijdag gaat de opbouw verder en hopelijk kan ik hem dit weekend weer opstarten.

)()()sT

Zo zeg, flinke sprongen Piet!
Lijkt me een spannend moment als je straks de sleutel om mag draaien.


de Boeing

Netjes!!

Wat is eigenlijk precies het voordeel van individuele penbobines (via de COP module van turbotuner), kan je hiermee de timing van de ontsteking nog verbeteren?

razorx

Volgens mij heb je een privé orgie met dat blok Piet.
Heel mooi werk werk!