10 Km/Uur afwijking op de snelheidsmeter

Gestart door Volvotraveler, 23-05-2010 16:52:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvotraveler

 ??? Ik zit met een vraag waar ik niet echt uitkom.

Bij de aflevering eerder afgelopen week van mijn 855 heeft de garage nieuwe voorbanden gemonteerd (was een APK punt). Na een halve week in gebruik merk ik dat de snelheidsmeter, hoe snel ik ook rij, steeds 10 km te weinig aangeeft (GPS gecontroleerd).
Mijn 855 heeft, naar ik begrijp, Cetus velgen en er zijn aan de voorkant Marangoni Verso banden gemonteerd (185/60R15 88H). Niet zo'n dure band heb ik inmiddels begrepen (maar is hij dan ook gelijk slecht?  :-\). Aan de achterkant zitten twee Michelin MXV2 banden (195/60R15 87V).

Door beschikbare snelheidsberekeninghulpmiddelen wordt deze grote afwijking niet verklaard. Heeft iemand een idee of suggestie?

thuur


Volvotraveler

Wat bedoel je Thuur? Grrrrrrrrr of Groet...? ;D

Wat bedoel je met 185? Het zit er toch echt onder. Is dat niet goed, of kan het beter? :eusa_wall:

Sbv

Waarschijnlijk omdat het afwijkende maat is voor een 850

mehn

185 hoort er niet onder, maar kan natuurlijk wel.
Je hebt dan wel de verkeerde maat. Als je er 185 onder zet moet je 185/65 R15 hebben.

De verschillende bandenmaten die Volvo voor jouw 850 heeft bedacht staan aan de binnenkant van je tankklepje.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Volvotraveler

Ja, het blijkt dat er toch andere banden onder moeten. Ga er werk van maken. :eusa_dance:

bedankt voor de hulp.

The Demon

Standaard is 195/60/15
Ik heb winterbanden met 195/65/15
Met de winterbanden heb ik een afwijking op de teller van 0.
Met de standaard banden (op dezelfde velgen) een afwijking van 10 km/h t.o.v. de (s)Tom(s)Tom®, gemeten bij 100 Km/H op de teller.
Het is normaal dat de teller teveel aangeeft (ongeveer 10%).

Groet,
The Demon.

HanV70

#7
Voor zomerband erg ongebruikelijk, de meesten op dit forum rijden 215 breed.

Het meetverschil ontstaat mede door het verschil in de "afrolomtrek".
voor:
185-65-R15  = 1895 mm
195-65-R15  = 1935 mm

185-60-R15  = 1840 mm
195-60-R15  = 1875 mm
205-55-R15  = 1855 mm

De computer van je volvo is waarschijnlijk afgesteld op 195-60-15, de afrolomtrek van deze maat is dus  2 cm kleiner dan de gemonteerde band.

Bij montage van maat 195-60-R15, waarvan de wang minder hoog is (steviger aanvoelen bij rijden) zal het aantal omwentelingen toenemen en zo de snelheidsmeter meer laten aangeven.

Mijn meter heeft dan toch nog een afwijking van ongeveer 5% (te laag aangeven).
De dealer kan de computer aanpassen aan de afrolomtrek van de gemonteerde band.

Ik weet niet hoe sterk je motor is, maar 1 cm meer grip is vrij behoorlijk.
Officieel is voorschrift voor de 850 een band met het snelheidsymbool  "V" , in Duisland wordt daar op gelet bij de keuring, je hebt achter ook banden met dit snelheidsymbool.
 
Het karkas is steviger voor de grotere snelheden en de zwaardere krachten die ontstaan bij onze toch redelijk forse auto's.

Draagkracht per band ' 87 '   545 kg    /  ' 88 '  560 kg
De band met de maat 185-65-R15 zal dus minder omwentelingen moeten maken om dezelfde afstand af te leggen.

Succes met de afwikkeling.

FGG

Je 185 banden hebben idd een kleinere rolomtrek en daardoor leg je dus per wielwenteling minder meters af, je snelheidsmeter zal dus minder aangeven. Mijn 850 had met 195-60 de normale afwijking naar boven, ca. 10km te hard, met de winterbanden, 195-65 was de afwijking 0. Met 185-60 zal de afwijking dus negatief zijn, hij geeft minder aan.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Volvotraveler

Ik snap het nog steeds niet.  ???

Ik had de gedachte: hoe meer omwentelingen van het wiel, hoe hoger de aangegeven snelheid. Bij een kleinere afrolomtrek zal bij een zelfde gemeten snelheid minder afstand zijn afgelegd. Dus geeft de GPS een lagere snelheid aan. Dus, dacht ik, hoe kleiner de afrolomtrek, hoe hoger de aangegeven snelheid op de snelheidsmeter. Dus andersom als wat ik net heb gelezen.

Aangezien mijn 850 te weinig aangeeft, dacht ik dat de band kleiner moest worden... en dat begrijp ik ook weer niet

Of ben ik helemaal verkeerd. Wie legt mij dit uit?

HanV70

#10
Beste volvotraveler,
Ik heb mijn eerste antwoord verbeterd, ik hoop nu duidelijker.
Een band met een grotere afrolomtrek zorgt voor minder asomwentelingen, dan een band met een kleinere afrolomtrek.
Uit onderzoek is gebleken dat bij alle autofabrikanten de teller te hoog aangeeft.
Wel je nieuwste banden met het beste profiel, achter monteren.
Uitbreken voor is makkelijker te corrigeren dan achter, is meer over geschreven op dit forum. (zoekfunctie)

Freakybaby

Volvotraveler en HanV70, ik denk dat je het wat eenvoudiger moet uitleggen.

Je auto telt alleen het aantal omwentelingen van de uitgaande as uit de versnellingsbak. Dit is dus het aantal omwentelingen van je wielen. Stel dat je auto dus 100 omwentelingen telt dan is dit bijv gelijk aan 100 meter. Als je nu een band gaat monteren die in die 100 omwentelingen maar 90 meter aflegt dan krijg je dus een verschil van 10 meter. Omdat de auto 10 meter minder aflegt terwijl hij denkt nog altijd dezelfde afstand af te leggen geeft hij dus 100 aan ipv 90, en dus geeft hij teveel aan.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Volvotraveler

Beste mede troffelfanaten,

Ik dank jullie hartelijk voor jullie duidelijke uitleg. Ik snap het nu (en ik ben niet eens blond :eusa_dance:).