Motorblok Wissel

Gestart door Ronin, 30-05-2010 11:51:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

axelvr

Citaat van: M a r c op 01-06-2010 19:49:41


Oude eruit en nieuwe erin in een goeie dag, met alles netjes aansluiten e.d. op de originele manier. Naderhand ziet niemand dat de motor gewisseld is. Dat is nogal eens anders.... heb motorswaps gezien waar geeneen kabelboom of slang meer op de juiste plek zat of dat alles met tieraps aan elkaar hing.... daar houden wij niet van  :)


:eusa_naughty:

Bij ons zou je nog steeds geloven dat ie origineel is (na 2x gewisseld te hebben ;) )


Rob850turbo

als je een liefhebber bent  als monteur zijnde  poog je alles goed en netjes te repareren / maken / installeren. 

volgens mij werkt een dealer vaak met flat rate prijzen/uren.

bij een specialist zoals marc is het denk ik ook een stuk vertrouwen dat je niet (als klant zijnde) bedonderd wordt

Gr Rob

Ludo

Heeft er ook iemand een lijstje met onderdeelnummers van onderdelen/pakkingen, die nodig zijn voor een blok wissel?.

Johann

Citaat van: Ludo op 24-10-2010 13:23:43
Heeft er ook iemand een lijstje met onderdeelnummers van onderdelen/pakkingen, die nodig zijn voor een blok wissel?.

Heb jij dan een lijstje met wat je wilt zoals geen/deel/volledige revisie en welke delen je op de motor laat zitten tijdens de wissel en van welk bouwjaar de auto is en het blok wat er voor in de plaats komt?

Ludo

 ;D

Er komt een nieuw blok in van hetzelfde type, enkel de distributie zit daar op, de rest moet allemaal overgezet.
Bouwjaar 1994, MY 1995.

Het gaat me meer om pakkingen, in-uitlaatspruitstuk weet ik, maar welke nog meer?.
En moeten er ook overal nieuwe bouten op?, of welke wel/niet?.

Johann

Bouten kun je gewoon hergebruiken en op moment vast zetten. M6 is ongeveer 10Nm, M7 is 18Nm,  M8 is 24Nm en M10 is ongeveer 48Nm.
Vooral dingen als de boutjes van de carterpan zou je niet strakker dan 18Nm moeten vast draaien anders draai je vrij vlot de draad er uit.

Eigenlijk heb je alleen nieuwe kopbouten nodig omdat dat rek bouten zijn, rest kun je hergebruiken.

Nieuwe waterpomp zit een pakking bij. Distributie kun je voor de nieuwere motoren als set kopen, weet niet of dat voor de 850 nu ook zo is.
Waterslangen checken of de klemmen niet te ver in het rubber van de slang gedrukt zijn want je zou de voering/wapening(?) kapot kunnen drukken en dan gaat het water er langs lekken en tussen de voering lopen en dan plof.

Pakking thermostaat huis op kop, 9463274
Pakking waterbuis op kop, 1236119, O-ring buis op pomp huis is 976045 (Likje vet)
Krukas keerring voor is een oliepomp set voor waar ik het nummer zo niet van heb losse delen zijn,

Keerring 6842273
O-ring 948983 (Likje vet)
Pakking 9135830 (Op twee bouten centreren op de pomp en dan er in zetten anders krijg je 'm slecht op de plek.)

Pomp 4x torx 10Nm vastzetten

Achterste keerring 9558178 Mooi zou zijn om de speciale tool er bij te hebben.

Zuigerbodem koeling, kappen van de sproeiers 271815 set van 3 pakkingen.

Oliekoeler thermostaat huis pakking 1366791
Klemmetjes olieleidingen koeler 6842411 (2x) Beter na montage even een tiewrap om doen.
O-ringen olieleidingen koeler 6842413 (2x)
keerringen olieleidingen koeler 6842414 (2x)

Olie pickup o-ring in blok 30637867 (likje vet)
O-ringen keerring set voor o.a. tussen pan en blok, peilstok en turbo spul 8648358

Rest van het turbo spul heb je denk ik wel?

Keerringen nokkenassen distributie kant 6842272 (2x)
Keerringen nokkenassen verdeler kant 9443310

Rubber riing vuldop 1275379

Denk dat vrijwel elk nummer wel een hernummering zal geven bij de dealer.
Mis je nog iets?




cas

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

elmarconi

Citaat van: Johann op 24-10-2010 16:14:08

--opsomming--

Denk dat vrijwel elk nummer wel een hernummering zal geven bij de dealer.
Mis je nog iets?

Dit had zo een filmscene in Erin Bronkovic kunnen zijn  ;D ;) 
--
Autogas Inside . . .

johan283

Citaat van: Johann op 24-10-2010 16:14:08
Bouten kun je gewoon hergebruiken en op moment vast zetten. M6 is ongeveer 10Nm, M7 is 18Nm,  M8 is 24Nm en M10 is ongeveer 48Nm.
Vooral dingen als de boutjes van de carterpan zou je niet strakker dan 18Nm moeten vast draaien anders draai je vrij vlot de draad er uit.

Eigenlijk heb je alleen nieuwe kopbouten nodig omdat dat rek bouten zijn, rest kun je hergebruiken.

Nieuwe waterpomp zit een pakking bij. Distributie kun je voor de nieuwere motoren als set kopen, weet niet of dat voor de 850 nu ook zo is.
Waterslangen checken of de klemmen niet te ver in het rubber van de slang gedrukt zijn want je zou de voering/wapening(?) kapot kunnen drukken en dan gaat het water er langs lekken en tussen de voering lopen en dan plof.

Pakking thermostaat huis op kop, 9463274
Pakking waterbuis op kop, 1236119, O-ring buis op pomp huis is 976045 (Likje vet)
Krukas keerring voor is een oliepomp set voor waar ik het nummer zo niet van heb losse delen zijn,

Keerring 6842273
O-ring 948983 (Likje vet)
Pakking 9135830 (Op twee bouten centreren op de pomp en dan er in zetten anders krijg je 'm slecht op de plek.)

Pomp 4x torx 10Nm vastzetten

Achterste keerring 9558178 Mooi zou zijn om de speciale tool er bij te hebben.

Zuigerbodem koeling, kappen van de sproeiers 271815 set van 3 pakkingen.

Oliekoeler thermostaat huis pakking 1366791
Klemmetjes olieleidingen koeler 6842411 (2x) Beter na montage even een tiewrap om doen.
O-ringen olieleidingen koeler 6842413 (2x)
keerringen olieleidingen koeler 6842414 (2x)

Olie pickup o-ring in blok 30637867 (likje vet)
O-ringen keerring set voor o.a. tussen pan en blok, peilstok en turbo spul 8648358

Rest van het turbo spul heb je denk ik wel?

Keerringen nokkenassen distributie kant 6842272 (2x)
Keerringen nokkenassen verdeler kant 9443310

Rubber riing vuldop 1275379

Denk dat vrijwel elk nummer wel een hernummering zal geven bij de dealer.
Mis je nog iets?





Johann weet het zo uit zijn hoofd hulde  :eusa_clap:

Ludo

Oke bedankt Johann.
Ik denk wel dat het wat veel is, ik ga er nl van uit dat ik bij een nieuwe ruilmotor geen kop en carterpan moet gaan monteren.  ;)

wepster

Citaat van: Ludo op 24-10-2010 18:20:04
Oke bedankt Johann.
Ik denk wel dat het wat veel is, ik ga er nl van uit dat ik bij een nieuwe ruilmotor geen kop en carterpan moet gaan monteren.  ;)

waar en waneer ga jij het blok dan wisselen ludo ???


Johann

Citaat van: Ludo op 24-10-2010 18:20:04
Oke bedankt Johann.
Ik denk wel dat het wat veel is, ik ga er nl van uit dat ik bij een nieuwe ruilmotor geen kop en carterpan moet gaan monteren.  ;)

Ja dat realiseerde ik mij ook tegen het einde van de post..  ;D
Over de kopbouten was meer om aan te geven dat dat eigenlijk de enige bouten zijn die je hoeft te wisselen. Het is wel zo dat er bij nieuwe bouten van Volvo vaak een laagje borgmiddel op zit wat er bij hergebruik dan niet meer op zit.

Kijk maar wat je nodig hebt. Dat setje pakkingen voor de carterpan zit blijkbaar ook spul voor de turbo retour en zo bij, ook onderste ringetje van de peilstok.

Ludo

Oke zo komen we er wel uit.
Ik had al een paar pakkingen genoteerd, maar er zijn er toch wat meer zie ik.
Dat is wel zo handig om bij de hand te hebben, als je dat doet in een weekend.  ;D

Volgende maand Wibo, welk weekend staat nog niet vast.

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

Ludo

#59
Het lijstje is klaar. (denk ik)
Als iemand nog aanvullingen heeft...

Voor het koelsysteem:
9463274 pakking thermostaat.
9470409 onderste radiatorslang.
1236119 pakking.
976045 o-ring.
3545662 o-ring set.

Voor de oliekoeling:
1366791 keerring oliethermostaat.
6842411 klem, 2 stuks.
6842413 o-ring, 2 stuks.
3842414 kerring, 2 stuks.
968757 o-ring, 2 stuks.

Voor het oliesysteem:
30637865 keerring oliepeilstok/carter.
30637866 keerring olieretour turbo.
3514546 pakking olieretour turbo.
3528201  olie inlaatleiding.
3528207  olie retourleiding.

Voor het in-uitlaatsysteem:
9146266 inlaatspruitstuk pakking.
271802 uitlaatspruitstuk pakking.
31104675 retourslangetje koeling turbo.


9135990  gaskleppakking.
1161059  tube vloeibare pakking.
1161645  versnellingsbak olie. 2x
Een liter remvloeistof.
Koelvloeistof.