Car-PC / Carputer

Gestart door mehn, 22-10-2010 10:00:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Ik heb inmiddels zoveel apparatuur in de auto verzameld en eigelijk wil ik er nog wat dingen bij.
Het wordt een beetje een zootje, dus ik heb besloten het radicaal aan te pakken en een Car-PC te nemen die een groot aantal van de bestaande apparaten gaat vervangen.

Het begin is er, met dank aan thuur voor de behuizing van een SC901:



Wat er onder andere moet verdwijnen is mijn ingebouwde navigatie systeem. Ik heb nu een Philips Carin (later VDO Dayton geworden) met een groot kleurenscherm en dit systeem bevalt me uitstekend. Als VDO PC software zou leveren was er geen enkele twijfel welk systeem er op de Car-PC zou komen, maar helaas ik heb het nog niet kunnen vinden.

Blijft er niets anders over dan een andere leverancier te nemen.

Dan blijft de vraag: welke navigatiesoftware? Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld razorx Garmin niet meer gebruikt en is overgestapt naar IGO8 en dat Piet Garmin gebruikt met een onscreen toetsenbord.

Wie heeft er nog meer ervaring met navigatiesoftware?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

Touchscreen zit in de post, M3-ATX voeding zojuist via eBay gekocht, mini-ITX, DDR2 en SSD worden volgende week verwacht.

Het schiet mede dankzij de hulp en het voorwerk van razorx aardig op.  :eusa_dance:

Nu de navigatiekwestie nog  :eusa_whistle:


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Thys

Welk touchscreen heb je besteld? En wat doet zo'n voeding op Ebay in euro's?

Ik ben hier langzaamaan bezig het project weer op te pakken, dus dit wordt ook allemaal weer actueel.

mehn

Citaat van: Thys op 22-10-2010 23:57:30
Welk touchscreen heb je besteld? En wat doet zo'n voeding op Ebay in euro's?

Touchscreen

Voeding

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Thys

Het scherm is zeker niet duur! Prijs van de voeding gaat aardig gelijk op met wat ik in internetwinkels zie. Gaat het scherm je radio vervangen, of monteer je hem elders?

thuur

Citaat van: Thys op 23-10-2010 00:46:05
Het scherm is zeker niet duur! Prijs van de voeding gaat aardig gelijk op met wat ik in internetwinkels zie. Gaat het scherm je radio vervangen, of monteer je hem elders?

Volgens mij heeft Maikel geen radio ;D


Gr ;)

Thys

Lag ik me ook vanochtend te bedenken, even overheen gelezen :eusa_shifty:

mehn

Alles komt in het 2DIN gat.

FM heb ik nu niet, dus dat mis ik niet. Misschien dat ik dat later op de PC wel ga draaien.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Marc O.

Citaat van: mehn op 22-10-2010 10:00:20
Dan blijft de vraag: welke navigatiesoftware? Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld razorx Garmin niet meer gebruikt en is overgestapt naar IGO8 en dat Piet Garmin gebruikt met een onscreen toetsenbord.

Wie heeft er nog meer ervaring met navigatiesoftware?

Ik heb Igo8, TomTom en Navigon gebruikt en uiteindelijk definitief gekozen voor Navigon. TomTom vind ik grafisch erg achterhaald, zeker onder Windows. Het doorslaggevende voordeel van Navigon is dat ik voor een eenmalig bedrag van 20 Euro automatisch filemeldingen krijg (wel een data abo nodig) die worden meegenomen in het berekenen van de optimale route. Daar heb ik vrijwel dagelijks profijt van. Daarnaast is het grafisch erg fraai en qua bediening goed doordacht.

Het grote voordeel van TomTom is dat je flitsnav kunt gebruiken om online mobiele radars door te krijgen. Igo8 is grafisch mooi, makkelijk in gebruik maar heeft geen mogelijkheid voor verkeersinformatie of waarschuwing voor mobiele radars.
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Volgens mij draait Navigon niet onder Windows XP/7

Vulk

Ik ga dit topic met veel bewondering volgen!
Wat wil je allemaal kunnen en wat is het budget?

Welke hardware komt er achter te zitten?

mehn

Citaat van: Vulk op 23-10-2010 20:14:08
Wat wil je allemaal kunnen

Zoveel mogelijk, maar niet alles tegelijk.
Denk aan navigatie (ja ja daar is ie weer ;D), diverse diagnose programma's, mp3, telefoon, eventueel radio en dan misschien ook maar TV.

De carkit en iPod blijven voorlopig nog even totdat ik alles 100% op orde heb.

Citaat van: Vulk op 23-10-2010 20:14:08
Welke hardware komt er achter te zitten?

Intel D510MO, met 4Gb DDR2. 60Gb Solid State Disk en de beroemde M3-ATX voeding.
VOLFCR hoeft er bij mijn OBD-1 auto niet op, dus waarschijnlijk alles via USB: LPi diagnose, bluetooth, WiFi, GPS en dan nog de PLX of Innovate software met sensoren.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Vulk

Mooi! Mocht je dat geheugen nog niet besteld hebben, ik heb nog 4gig ddr2 op overschot liggen. :)

Wat gebeurt er met de pc als de auto uitgezet wordt?

mehn

Citaat van: Vulk op 23-10-2010 20:46:25
Wat gebeurt er met de pc als de auto uitgezet wordt?

De M3-ATX voeding zorgt ervoor dat de PC rustig kan afsluiten. Er zitten verschillende instellingen op, kun je zelf kiezen.
Als bijvoorbeeld de auto afslaat moet het contact uit om opnieuw te starten. De PC blijft dan gewoon draaien.

Als de de auto afzet dan wacht de voeding even af wat er gaat gebeuren. Als het contact uitblijft dan gaat de PC na 1 mninuut beginnen met afsluiten.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Vulk

En hoe communiceer je met de pc? Wifi?