Hydrauliek rond koppeling - dit dossier kan dicht!

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 01-11-2010 13:32:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Beste forummers,

Onlangs is mijn druklager vervangen omdat mijn koppelingspedaal trilde onder het rijden (juist niet tijdens het ontkopelen zelf). Toen is de zaak ook ontlucht, hoewel dat enige moeite kostte, volgens de garage. De trilling  bleeft een poos weg en de koppeling deed prachtig zijn werk. Na circa 300 kilometer was de trilling weer terug. Dat merkte ik vorige week tijdens een kort uitstapje naar de Rheinsteig in Duitsland. Nu doen zich wat bijkomende andere verschijnselen voor die richting de hydrauliek wijzen.

Verschijnselen:
- bij fors gas geven eerst zo'n hydralisch slurpgeluid, bij gas los is het weg. (Nee, niet de stuurbekrachtiger, was rechte weg).
- later ging dit geluid over in een soort fluitend gepiep, bij gas los ook weg.
- het remvloeistofreservoir was nat aan de buitenkant
- het niveau van de vloeistof is wel goed, iets onder maximum. (Waarschijnlijk geen lekkage? Olie via de dop eruit geperst?)
- bij gelijktijdig koppelen en remmen zakt het rempedaal iets weg, remkracht blijft goed. (Een keer gemerkt, daarna maar niet meer geprobeerd.)
- het koppelingspedaal trilt, bij gasgeven erger, ook bij het klimmen in de toeren. Het trillen lijkt een soort frequentie te hebben die stijgt met het toerental.
- soms is die trilling ook in veel lichtere mate in het rempedaal te voelen (lijkt zelfde frequentie, weet het niet zeker).
- koppelen gaat op zich goed, wel is vloeiend opkomen nu weer lastig.
- remmen zelf gaat goed, zonder enige trilling, zowel bij langzaam remmen als vol remmen.

Ik weet dat de koppelings- en remhydraliek van hetzelfde reservoir gebruik maken, maar ik veronderstel dat er in beide systemen een soort terugslagklep zit, die wederzijdse beïnvloeding moet uitsluiten. Hier heb ik in ieder geval gelezen dat dat bij het remsysteem inderdaad het geval is en dat die klep wel eens kapot gaat (met schijnbaar andere verschijnselen). Het lijkt er echter eerder op dat het koppelingcircuit het remcircuit beïnvloedt. Heeft het koppelingssysteem ook zo'n klep of werkt dat anders?

In de rubriek Koppelingsbak/versnellingsbak heb ik met de zoekfunctie (trillend pedaal, terugslagklep, hydraliek) niets kunnen vinden wat op dit probleem lijkt. Ik heb een handbak en de auto heeft er 240.000 kilometer opzitten.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn, hoe zou ik verder kunnen diagnosticeren? Lijkt me een leuk probleem voor de echte kenners hier op het forum.

Ik ben heel benieuwd... (Tot op heden hebben jullie al mijn vragen op kunnen lossen.)

R-man T
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Ik heb hier al veel over ontluchten gelezen, maar nooit worden deze symptonen genoemd bij lucht in de leidingen. De koppeling ontkoppelt goed, inleggen van de versnellingen gaat prima en over de remmen heb ik op zich geen klachten. Daarom vraag ik me af in welke richting deze symptomen wel wijzen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

heeft je koppeling ook ooit geslipt, dan kan het zijn dat je vliegwiel te warm is geweest en krom is getrkokken, als je druklager is vervangen bij een goede monteur had hij dit moeten controleren. Je kunt het vaak wel zien; dan is je vliegwiel wel blauw gekleurd.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Alles is gecontroleerd en in orde  bevonden. Ook het vliegwiel. Daarom sluit ik voorlopig uit dat ik het in die mechanische hoek moet zoeken. De nieuwste symptomen wijzen, denk ik, toch naar de hydrauliek. Vooral ook omdat de trilling buiten het koppelen om zich in het pedaal voordoen, in tegenstelling tot veel andere klachten die ik gelezen heb.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

die trillingen komen ergens vandaan, iets hydraulisch gaat niet vanzelf trillen. Hier zit iets mechanisch achter dus of je druklager, koppelingsplaat of vliegwiel. Wat ook nog een goede mogelijkheid is: dat er bij montage teveel vet op e price as is gesmeerd, hier gaat alle vuiligheid in zitten waardoor het druklager niet goed terugkomt.Maar verdenk toch sterk je koppelingsplaat of vliegwiel.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, ik sluit niets uit, maar dat dit voor een tweede keer gebeurt nadat het druklager is vervangen, lijkt me sterk (statistisch kan het altijd natuurlijk). Bovendien: de problemen zijn na vervanging en ontluchting even helemaal weg geweest.

Stel: de pedaalcylinder bouwt (net) voldoende druk op om te ontkoppelen, maar raakt vervolgens weer ergens iets druk kwijt volgens de wet van de communicerende vatten, zonder daarbij vloeistof te verliezen. Bijvoorbeeld naar het remcircuit. Trillingen bereiken dan vanuit de motor via de koppelingsplaten en drukgroep het koppelingspedaal en in minder mate het rempedaal. Via de hydraulische verbinding.

Het is een hypothese, maar wel een die past bij de genoemde symptomen. Klopt er iets niet in deze hypothese of moet er eerst aan andere voorwaarden voldaan worden? Of kan ik beter een hele andere kant opdenken?  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Citaat van: R-man T op 01-11-2010 19:50:20
Hmmm, ik sluit niets uit, maar dat dit voor een tweede keer gebeurt nadat het druklager is vervangen, lijkt me sterk (statistisch kan het altijd natuurlijk). Bovendien: de problemen zijn na vervanging en ontluchting even helemaal weg geweest.

Stel: de pedaalcylinder bouwt (net) voldoende druk op om te ontkoppelen, maar raakt vervolgens weer ergens iets druk kwijt volgens de wet van de communicerende vatten, zonder daarbij vloeistof te verliezen. Bijvoorbeeld naar het remcircuit. Trillingen bereiken dan vanuit de motor via de koppelingsplaten en drukgroep het koppelingspedaal en in minder mate het rempedaal.

Het is een hypothese, maar wel een die past bij de genoemde symptomen. Klopt er iets niet in deze hypothese of moet er eerst aan andere voorwaarden voldaan worden? Of kan ik beter een hele andere kant opdenken? 
je zet niet eerder druk op het koppelingssysteem dan wanneer je het pedaal intrapt, anders zou je druklager constant aanlopen en heb je dus geen vrije slag, dit zou je nog kunnen controleren, pedaal moet 1a2cm vrij kunnen bewegen voor je weerstand voelt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Inderdaad kan ik het pedaal ongeveer die afstand indrukken. Dan voel ik niets, trap ik door dan voel ik pas de trilling (op die afstand dat de cruise control ook afschakeld), tot de ontkoppeling. Dan is de trilling weer weg.

Kan onvoldoende druk op de drukgroep voor trillingen zorgen tijdens het rijden in de versnellingen? (Dat hydraulische geslurp deed zich vooral voor bij vol gasgeven in zijn vijf met langzame versnelling of plankgas in zijn drie of vier met snelle versnellling. Kan een probleem in de hydrauliek daarvoor zorgen? Toch nog iets tegendruk op druk van de drukgroep bijvoorbeeld, onvoldoende om te ontkoppelen, maar wel om frictietrilling te krijgen bijvoorbeeld?

Alleen een probleem met het druklager verklaart nog niet de andere symptomen volgens mij (verondersteld dat die met elkaar samenhangen.)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Jack v

Even teruggelezen, ik blijf bij mijn conclusie dat je druklager blijft"plakken" en niet helemaal vrijkomt van de drukgroep waardoor je die trillingen blijft voelen. Als ik het goed heb heb jij een hydraulisch druklager dat zou ook kunnen verklaren dat de olie eruit vliegt, dit kon weleens behoorlijk warm worden.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

deel  jij deze conclusie thuur, hydraulich druk lager ben ik niet zeker van
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Wel goed om te weten, denk ik, is dat er bij mij een nieuwere bak onderzit dan het bouwjaar doet vermoeden. Is blijkbaar ooit vervangen. Het fijne ervan, is me even ontschoten. Had volgens mij wel iets met het druklager te maken.

Kan zo'n plakkend druklager pas na ongeveer 200/300 kilometer langzaam maar zeker opkomen? Kan dat zijn weerslag hebben op de hydrauliek, bijvoorbeeld door warmte en uitzetting? Wel heb ik inderdaad even iets geroken wat op verbrande olie lijkt.

 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

We hebben geen hydraulisch druklager. Het pedaal bedient de hoofdcilinder (gevuld vanuit de 3e kamer van het remvloeistofreservoir) en die de hulpcilinder. Deze zit op de bak en dient op zijn beurt het druklager. Ontluchten is een kunst apart: de nippel zit dan wel op de hulpcilinder, maar ontluchten gaat beter van deze nippel naar het reservoir.

Verschil in remdruk kan door de EBD veroorzaakt worden. Soms is de pedaaldruk lichtelijk anders dan de vorige keer dat je de rem intrapte. Dat is een x70-"kwaaltje", met grote aanhalingstekens want maar weinig mensen voelen dit. Het is mij slechts 2x opgevallen in de jaren dat ik de V70 heb. Anderen klagen over meerdere keren per week. Het enige wat wel bij de x70 gaat lekken is de terugslagklep van de rembekrachtiger. Dat merk je als je een tijdje op hogere toeren hebt gereden: als je dan moet remmen heb je een duidelijk merkbare lagere remdruk.

De rembekrachtiger is dan ook meteen de enige mechanische link tussen je motor en remmen: hij werkt op vacuum. Maar ik denk dat je motor wel heel beroerd moet lopen wil je last krijgen van een trillend rempedaal.

Bedoel je met 'hydraulisch slurpgeluid' een mechanisch zagend/schurend geluid? Dat is een kwaal van onze druklagers.

Is het reservoir nog nat geworden nadien? De olie loopt er echt niet zomaar uit, dan is er wat aan de hand. Er blijft geen rem hangen waardoor de vloeistof gaat koken? Dan zou je 1 wiel flink warmer moeten hebben dan het andere wiel (zelfde as).

Ik zou ook zeggen: eerst nogmaals ontluchten, anders vrees ik ook voor het druklager.


Gr :eusa_think:

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ries van de Zilverschuit

Hydraulisch slurpgeluid: nee, zeker niet mechanisch. Later verdween dat en maakt het plaats van een fluitend gepiep. Of er ergens lucht uitgeperst wordt. En alleen maar bij gas geven. Neem je gas terug, dan is het direct weg. Gaat ook helemaal buiten koppelen om.

Remmen: ik heb geen trillingen gevoeld, niet in mijn stuur en ook niet aan de achterkant. Zelfs niet bij 160+. Ook niet bij het remmen.

Raar verhaal vind ik het wel: op dit forum genoeg topics gevonden over versleten druklagers (zonder de klacht van een trillend koppelingspedaal, tenzij bij koppelen en ontkoppelen). Maar niets over nieuwe, defecte druklagers die onder het rijden een trillende koppelingspedaal geven (dus buiten het koppelen om). Terwijl die dingen hier toch regelmatig vervangen worden. En dat zou dan bij mij twee keer achter elkaar gebeuren? (Dan denk ik aan die verhalen over lekkende koppakkingen, waar bij nader onderzoek vrijwel altijd toch iets anders achter steekt). Ik kan er een derde in laten zetten, maar zit het probleem ergens anders, begint het weer. Word ik een beetje moe van.

Begrijp ik uit het verhaal van Thuur dat het koppelingssysteem en het remsysteem elkaar om geen enkele manier kunnen beïnvloeden? Dan kan ik namelijk weer wat uitsluiten. Dan zou het dus puur toeval zijn als bij ontkoppelen het rempedaal iets wegzakt.

'k Ga eens naar het ontluchten kijken, hoewel ik de verschijnselen die hier genoemd worden bij lucht in de leidingen niet heb.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue