Het elektronica hoekje

Gestart door razorx, 28-01-2011 23:10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

volvobug

Citaat van: jeroen74 op 30-01-2016 23:41:20
94V-0 is een UL code die de mate van brandveiligheid van plastic aangeeft.

https://en.wikipedia.org/wiki/UL_94

Helder, dank je!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Leuk en thanks Jeroen en Henk! Ik denk dat er meer dan zat vragen zijn op dit vlak.

volvobug

#18
Vraagje over een relais. In de Peugeot 205 van vrouwlief zitten twee relais tegen het schutbord, eentje voor motormanagement/ontsteking en eentje voor de brandstofpomp.

Een van de relais is verdacht waarom de auto heel af en toe niet start. Het is G. Cartier relais nr. 03510, normaal maak/breekrelais maar dan met een weerstand over de spoel. Als ik het tenminste goed begrijp. Zoiets:



Bron: http://volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files//user2140/IMG0005.jpg

Ik kan dit relais niet nieuw vinden. Is zo'n weerstand noodzakelijk? Kan ik zo'n relais vervangen door een gewoon relais zonder weerstand of doe ik er goed aan te vervangen door bijv. :

http://www.rdae.nl/nl/275253-relais-wissel.html
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Volgens mij is het blauwe airco relaistje eenzelfde als degene die je nu laat zien....

jeroen74

Met weerstand. Kost niets extra en zit het zeker goed.

volvobug

Citaat van: Dirk342 op 24-02-2016 21:36:47
Volgens mij is het blauwe airco relaistje eenzelfde als degene die je nu laat zien....

Dan heb je het over een in de Volvo toegepast relais Dirk?

Citaat van: jeroen74 op 24-02-2016 21:40:20
Met weerstand. Kost niets extra en zit het zeker goed.

Zo simpel kan een afweging zijn inderdaad  ;). Ga ik doen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Weerstandje dient voor het opvangen van de inductiepieken die de relaisspoel opwekt.

volvobug

Citaat van: KIM op 24-02-2016 22:19:35
Weerstandje dient voor het opvangen van de inductiepieken die de relaisspoel opwekt.

Waarom wordt er niet altijd een relais met weerstand gebruikt? Anders gezegd, hoe maak je de keuze wanneer een relais met of zonder weerstand te gebruiken in een schakeling?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Geen idee. Als ik zou gaan speculeren zou ik zeggen dat het te maken heeft met de stroom die door de spoel loopt (en de magnetische kracht bepaalt).
Soms wordt een diode toegepast om hetzelfde te bewerkstelligen als met een weerstand.

razorx

#25
Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)

Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.

Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)

Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.

volvobug

Citaat van: -D©©©L- op 24-02-2016 23:21:28

zoiets ? http://www.besteonderdelen.nl/valeo-1091941.html

dat is het equivalent.

Ah, helder thnx. Cartier = Valeo geworden, typenummer, kleuraanduiding en spec's komen overeen.

Maar ja, dan deze:

Citaat van: razorx op 24-02-2016 23:27:11
Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)

Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.

Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)

Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.

Zou niks toevoegen dus, zo'n uitvoering met weerstand  ??? Heb nu in de peugeot al een dag of twee een normaal relais zitten ter test. Er is verder nog niks stuk gegaan  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Citaat van: volvobug op 24-02-2016 23:39:04
Citaat van: -D©©©L- op 24-02-2016 23:21:28

zoiets ? http://www.besteonderdelen.nl/valeo-1091941.html

dat is het equivalent.
Ah, helder thnx. Cartier = Valeo geworden, typenummer, kleuraanduiding en spec's komen overeen.

Maar ja, dan deze:

Citaat van: razorx op 24-02-2016 23:27:11
Ik zeg het even heel arrogant en kort door de bocht. Mag wel toch: :)

Er is geen enkele normale reden om een weerstand parallel te schakelen aan een relais.
Wat wel gangbaar is is een diode anti parallel te schakelen aan de spoel van een relais om piekspanningen te onderdrukken.

Is er werkelijk een andere verklaring dan duidt dit op very bad design. ;)

Of een erg slechte keuze van een vervangingsonderdeel Met die rare weerstand parallel.

Zou niks toevoegen dus, zo'n uitvoering met weerstand  ??? Heb nu in de peugeot al een dag of twee een normaal relais zitten ter test. Er is verder nog niks stuk gegaan  ;D
Leve de normale logica. En time will tell ;).

jeroen74

Hoooo, een diode is niet de enige juiste methode.... weerstand, diode + zener, condensator met weerstand, of condensator+weerstand+diode. Voordeel van alleen een weerstand is dat de polariteit van de aansturing niet uitmaakt. Diode maakt het afschakelen trager. Zonder enige vorm van snubbing loopt de spanning ongecontroleerd op, en dan is er uiteindelijk iets wat mee moet geven, en dat is meestal dus de lucht tussen de contactjes van de schakelaar die dan ioniseert => vonk. Of natuurlijk een halfgeleider die poef zegt ;) Je kan de spanning gecontroleerd laten op lopen tot een specifieke waarde als de afschakelsnelheid van belang is (zeg een stappenmotor bijvoorbeeld, of een snelregelend electromagenetisch klepje dat met PWM aangestuurd wordt).

Ergo, zoals als veel dingen in de techniek, "it depends" ;)

confruo

Citaat van: jeroen74 op 25-02-2016 00:23:22
Hoooo, een diode is niet de enige juiste methode.... weerstand, diode + zener, condensator met weerstand, of condensator+weerstand+diode. Voordeel van alleen een weerstand is dat de polariteit van de aansturing niet uitmaakt. Diode maakt het afschakelen trager. Zonder enige vorm van snubbing loopt de spanning ongecontroleerd op, en dan is er uiteindelijk iets wat mee moet geven, en dat is meestal dus de lucht tussen de contactjes van de schakelaar die dan ioniseert => vonk. Of natuurlijk een halfgeleider die poef zegt ;) Je kan de spanning gecontroleerd laten op lopen tot een specifieke waarde als de afschakelsnelheid van belang is (zeg een stappenmotor bijvoorbeeld, of een snelregelend electromagenetisch klepje dat met PWM aangestuurd wordt).

Ergo, zoals als veel dingen in de techniek, "it depends" ;)

Maar dan heb je het over een weerstand of diode over de (hoe noem je dat) de "load" kant, niet over de spoel toch ?
De piek die je krijgt door het wegvallen van de spanning die de spoel in stand probeert te houden stop je met een diode over de spoel in een gelijkstroomkring.  Een RL kring is in serie, en niet parallel dacht ik, maar het nog erg vroeg :-)  en ik ken het alleen nog een beetje uit de schoolbanken.