Het elektronica hoekje

Gestart door razorx, 28-01-2011 23:10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

En schop, maar weer eens een vraag in dit hoekje van het forum  :D

Ik heb bij mijn moeder een motor van een toegangshek waarvan de glaszekering in de besturing klapt. Door omwisseling met een andere motor heb ik vastgesteld dat de besturing normaal werkt. De motor is dus verdacht en door een tijdelijk stuk kabel heb ik de (ondergrondse) aansluiting ook uitgesloten.

Het is mijn expertisegebied niet, maar het is een borstelloze elektromotor, dat wordt dus een kortsluitankermotor genoemd. Hij is ook nog in draairichting omkeerbaar.

De motor is aangesloten met drie draden bruin, zwart, blauw welke intern motor overgaan in resp. zwart, rood, wit.

Op weerstand doorgemeten ten opzichte van aarde (behuizing) meten alle drie de draden oneindig.

Onderling doorgemeten is

bruin-zwart oneindig
bruin-blauw oneindig
zwart-blauw 58 Ohm

Weet iemand wat hier normaal is of dat er iets duidt op sluiting?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

heutink

 ???
welke spanning komt er uit de besturing en hoort er dus op de wikkelingen te staan als de andere motor aangesloten is  ???
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

volvobug

Citaat van: heutink op 17-03-2017 22:51:51
???
welke spanning komt er uit de besturing en hoort er dus op de wikkelingen te staan als de andere motor aangesloten is  ???

Het is een 230 V motor, bedoel je dat?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

janpy

Me moet tussen de kleuren weerstand meten.
Je motor draait nu op 1 fase waardoor de zekering knapt.

Als het goed is staat er 3 maal 400 volt op.

Tenzij er een condensator bij in zit, Dan kan het zijn dat hij werkt op 230 volt.
Volvo 850 R automaat lpi Groen

volvobug

Citaat van: janpy op 17-03-2017 23:51:58
Me moet tussen de kleuren weerstand meten.
Je motor draait nu op 1 fase waardoor de zekering knapt.

Als het goed is staat er 3 maal 400 volt op.

Tenzij er een condensator bij in zit, Dan kan het zijn dat hij werkt op 230 volt.


Ja, start op met een condensator.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

janpy

Wat je gemeten hebt aan weerstand, dat is neem ik aan zonder condensator, dus de kale motor.

Je motor loopt dan op 1 fase en nul ( bruin en blauw) in het stopcontact.
De ander fase word gemaakt door de condensator.
Door twee aders te wisselen op de  motor draait hij de andere kant op.

Maar je zou tussen alle klemmen op de motor weerstand moeten meten, hoeveel hangt af van vermogen motor.
Je meet dan namelijk de spoelen door, weerstand is dus over de klemmen vrij laag voor gelijkspanning (je meter meet met gelijkspanning)

Zo te zien is dus de motor stuk, motor kan ook stuk gaan door een defecte condensator.
Hij start dan niet, maar er blijft wel stroom lopen, en dus verbrandt hij.
Ik zou dat ook controleren.

Ik begrijp dat hij met beide motoren niet draait, beide motoren zijn wel 220v?
Maak even een foto van de typeplaatjes van beide motoren


Groet Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

volvobug

Het gaat om deze eenheid: http://ditecautomation.co.uk/shop/cubic-6-unground-motor/



Type plaatje heb ik nu niet bij de hand. Ik heb inderdaad gemeten zonder condensator.

Citaat van: janpy op 18-03-2017 09:29:40
....
Maar je zou tussen alle klemmen op de motor weerstand moeten meten, hoeveel hangt af van vermogen motor.
Je meet dan namelijk de spoelen door, weerstand is dus over de klemmen vrij laag voor gelijkspanning (je meter meet met gelijkspanning)
....

Dat meende ik al te begrijpen, dat het gewoon spoelen zijn die ik doormeet. En omdat bijv. bruin - blauw oneindig meet, betekent dus dat het circuit onderbroken is, in dit geval dus stuk door doorverbranden?

Nog een aanvulling voor de volledigheid: de besturing heeft twee aansluitingen voor  2 motoren (linkerhelft en rechterhelft van het hek). De linkermotor klapt er steeds uit. Als ik de rechtermotor op de linkerbesturingprintaansluiting zet werkt deze combinatie gewoon. Vandaar de uitsluiting van de besturing.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

janpy

Als je nu eens de linker en rechter motor meet, meet je verschil, dat zou wel moeten.

Er zouden nog eindschakelaars in de motor kunnen zitten, die de motor stop zetten.

Dan zou je dus verschil kunnen meten, dat kan ik vanaf hier niet zien.
Motor dus in de zelfde stand zetten bij het meten.
Motor zit niet vast?

Duur motortje trouwens
Volvo 850 R automaat lpi Groen

volvobug

Citaat van: janpy op 18-03-2017 10:40:35
Als je nu eens de linker en rechter motor meet, meet je verschil, dat zou wel moeten.

Er zouden nog eindschakelaars in de motor kunnen zitten, die de motor stop zetten.

Dan zou je dus verschil kunnen meten, dat kan ik vanaf hier niet zien.
Motor dus in de zelfde stand zetten bij het meten.
Motor zit niet vast?

Duur motortje trouwens

Janpy allereerst zeer bedankt voor de reacties zover. Ja, duur motortje, reden waarom ik eerst probeer te achterhalen waar het aan ligt en of het te herstellen is. Zoniet, alsnog nieuwe unit.

Er zitten geen eindschakelaars in de unit zelf. Ik zal zodra ik weer bij mijn moeder ben ook eens over de goede motor meten, stom dat ik dat vergelijk niet eerder gemaakt heb. De bevindingen zal ik hier wel even laten weten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

janpy

Ik lees wel wat je ontdekt.

Succes

Groet Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

peteRRR

Verbaasd over deze techniek/ontwikkeling,...je hebt je mobiel in de plee laten vallen of iets en dan
leg je het toestel in de vloeistof en dan treed er weer herstel op,..bijzonder.

https://redjephone.nl

Een kennis heeft een toestel er mee kunnen redden.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

heutink

 :D
bijzonder...........
:eusa_clap:
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

volvobug

Citaat van: janpy op 18-03-2017 13:15:05
Ik lees wel wat je ontdekt.

Succes

Groet Jan

Nou ik heb wat ontdekt. Was de motor nog eens aan het bekijken en ineens viel me op dat drie touwtjes die op de uiteinde om de windingen zitten, los zaten. Deze opzij gebogen bleken ze gewoon gesmolten en daaronder was alles zwart:



Lijkt me een gevalletje sluiting door lokale oververhitting? Kan dat dan komen door een kapotte condensator als ik het goed begrijp? In ieder geval zal het met deze wikkeling wel over en uit zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

janpy

De motor kan inderdaad verbranden door een
defecte condensator.

Maar, de andere motor werkt wel goed toch als je deze aansluit op de aansluiting van deze motor?

Er kan ook 1 draad los gezeten hebben, dan verbrand de motor ook

Groet Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

widebody

Citaat van: peteRRR op 20-03-2017 18:27:06
Verbaasd over deze techniek/ontwikkeling,...je hebt je mobiel in de plee laten vallen of iets en dan
leg je het toestel in de vloeistof en dan treed er weer herstel op,..bijzonder.

https://redjephone.nl

Een kennis heeft een toestel er mee kunnen redden.

Groet

Las ik het zo lees is het volgens mij gedemineraliseerd water. Oftewel wat wij in een accu mikken om 'm bij te vullen. ;D