Auteur Topic: Flips V70 - 578K - Frankenstein: van 10V naar T5  (gelezen 25031 keer)

pcpg.janssen

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70 T5 AT 98/99 + STAG LPG
Re: Flips V70 - 578K - Frankenstein: van 10V naar T5
« Reactie #210 Gepost op: 01-01-2020 19:24:42 »
Is die SRS module ook uit een  CAN bus auto?
Ik dacht dat alle diagnose info via de CAN bus verloopt en niet via de K-lijn. Kom je wel de andere modules in met Vida?
Gelukkig wel. De SRS module uit een S70/V70 classic van 1999/2000 heeft Volvo onderdeelnummer 9472727 en is geproduceerd door Temic. Dit is in ieder geval zeker weten dezelfde. Volgens mij werd hiervoor een ander type controller gebruikt (ook omdat de airbags in de stoelen voor MY99 niet vanuit de controller werden aangestuurd).
Volgens de schema's is de CAN-Bus in onze classics maar heel beperkt en zitten de andere modules (voornamelijk interieur modules) in een ander netwerk. Omdat hier dezelfde modules op zitten als in de 850 ben ik er van uit gegaan dat dit de K-line is.
De CAN-Bus loopt in onze wagens heel duidelijk enkel vanaf pin 6 en pin 14 op de ODB2 poort. De overige signalen komen uit op pin 7, wat volgens de standaard pinout de ISO 9141-2-K-Line zou moeten zijn. De Cruise control zit op pin 13 en de IMMO heeft nog een aansluiting op pin 3, welke beide "Vendor Options" zijn, volgens de ODB standaard.

Respect hoor, dat je eraan begonnen bent!
Is het nou wel de gasinstallatie van de 10V, en los van de omschakeling, levert ie genoeg peut?
De installatie was al wel voorbereid: er ligt een 8mm leiding vanaf de gastank naar de verdamper en ook de verdamper kan 250PK leveren. De injectoren zijn net te klein (max 45,8PK per stuk, dus 229PK totaal), dus vandaar de cut-off bij 4000RPM (wat naar mijn idee erg conservatief is). De afstelling is uiteraard opnieuw gedaan en dat zal nog een keer gebeuren als de nieuwe (HANA Blue, max. 60 PK p.s.) injectoren geinstalleerd worden.

ik geloof dat er ergens te lezen staat dat hij boven de 4000 rpm op lpg over gaat.
ik neem aan dat hij de lpg installatie opnieuw gecalibreerd heeft anders zou het sowieso niet kunnen werken
Jup. Zowiezo gebruikt de 10V een lambdasonde die een voltage van 5 naar 0 volt gebruikt om arm/rijk aan te duiden, terwijl de sensor in de T5 blokken precies andersom werkt. Dus dit zou inderdaad niet gewerkt hebben. Het aanpassen van instellingen is het minste wat je moet doen. Daarnaast heb ik de huidige injectoren al aangepast om het maximale vermogen te kunnen leven. Je boort de uitlaatjes van de injectoren namelijk op, om de maximale gasflow te reguleren. Ik had aanvankelijk 2,6mm gekozen om 144PK (=28,8PK per injector) te kunnen leveren (bij 1 bar verdamperdruk). Nu is dat uitgebreid naar 3.0mm om bij 1.2 bar maximaal 45.8PK per cylinder te kunnen leveren. Zie het plaatje hieronder voor de specificatie van de standaard W01 injectoren (links, rechts zijn de "Big-Flow" injectoren).

LPG is best een interessant stukje van de auto, wat dat betreft. De mogelijkheden in de AC Stag controller zijn best mooi en het is met enige moeite allemaal zelf te doen.

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Online Online
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #211 Gepost op: 01-01-2020 19:39:39 »
Ohh maar als je de verdamperdruk nog wat hoger zet en de nozzle nog wat groter boort kom je er wel hoor.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

• pro beun tuner
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Nee
« Reactie #212 Gepost op: 01-01-2020 22:12:56 »
Hmmmm

Volgt....
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT for sale sold
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT Meisje

i beun, therefore i am

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Online Online
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #213 Gepost op: 02-01-2020 08:07:36 »
Ja tot de originele 250 pk in ieder geval.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pcpg.janssen

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70 T5 AT 98/99 + STAG LPG
« Reactie #214 Gepost op: 14-09-2020 16:35:13 »
Ik kom hier inmiddels veel te weinig. Niet omdat de Volvo er niet meer is, maar ik merk dat ik er minder tijd voor neem. Maar zo nu en dan doe ik nog iets nuttigs aan de Volvo, behalve de beurtjes en dat wil ik dan toch even delen voor het geval dat iemand een soort gelijk probleem heeft.

Al een aantal weken hoor ik op hobbelige of klinkerwegen een piepje van achteren komen. De eerste gedachte was natuurlijk weer de achterklep, maar toen ik de bank op een gegeven moment neerklapte, was het geluid ook weg. Het kwam dus uit de rugleuning van de achterbank. In de vergrendeling van de achterbank zitten 2 rode PUR blokjes, die zorgen dat de rugleuning goed klem wordt gezet tussen de metalen beugel die aan het chassis zit en de vergrending in de achterbank. Na grofweg 20 jaar, vallen die blokjes uit elkaar:

De voorgenomen oplossing zou kunnen zijn om de volledige vergrendeling te vervangen, maar de blokjes komen er redelijk makkelijk uit (zeker als ze toch al uit elkaar vallen) en als je iets van stevig rubber gebruikt, kun je hetzelfde effect bereiken. Ik heb daarom een oude slipper gepakt van een niet nader te noemen zwembad uit Nijmegen. Die dingen hebben een behoorlijk stevige/harde onderkant en wat minder hard foam om je voeten op te zetten. Verder heb je een hobby mes en een snijlat/lineaal nodig.

Je maakt van de slipper een nieuw blokje. Ik heb ervoor gekozen om de harde laag zowel aan de voor- als achterkant te doen en er ook 1 in het midden te plaatsen. Op die manier wordt het blokje lekker stug. Ik heb 2 varianten gemaakt: 1 heb ik in elkaar gezet met montage kit (krijg je vieze vingers van) en 1 met dubbelzijdige tape (die je ook kunt gebruiken om je spiegel in de badkamer aan de muur te plakken).

Plak op het stukje welke richting de bekleding van de stoel gaat "kijken" nog wat dubbelzijdige tape om te voorkomen dat het blokje ooit aan de wandel gaat als je de bank plat gooit, friemel het blokje terug de vergrendeling in en je krijgt het volgende resultaat:

Of het lang gaat werken: geen idee. Maar het is nu in ieder geval stil achter me  :D

Timo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 14-09-2020 20:24:35 »
Handig, rugleuning rechts achter maakt ook lawaai bij mij maar nog niet naar gekeken.
Nu moet ik niet meer ver zoeken wss  ;D
Volvo 855 T-5R CY Manueel 306'000KM - Alles origineel

Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.