The Demon, Olijfje, Robbie en Puntmuts!

Gestart door The Demon, 01-03-2011 22:21:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx


The Demon

Ja, jullie lezen het goed!

Ik heb in 2016 de kachelradiator van Olijfje vervangen door een cheap-ass ding en kwam er de eerste winterdagen al achter dat dat (weer) geen slimme zet was, iets met; "goedkoop is duurkoop" ofzo.
In de zomer merk je niets van het feit dat de kachel de auto niet voldoende opwarmt en vergeet je om zo'n ding te bestellen en te monteren.
Tegen de tijd dat je eraan herinnert word is het dan weer te koud om dat soort klussen te doen, en zo ging dat dus tot en met afgelopen winter.  :eusa_wall:

Tijdens onze vakantie in het mooie Italië realiseerde ik mij ineens dat dit nog een klusje was wat echt gedaan moest worden.
Dus bij thuiskomst gelijk een degelijke radiator besteld bij Estate Service.
De keuze was/is gevallen op een Nissens exemplaar, gelijk de O-ringen erbij besteld maar die bleken er ook gewoon bijgeleverd te worden, een setje extra eet geen brood en is altijd handig dus die zijn in het bakje klein materiaal beland.

Na demontage van de oude en een korte vergelijkende observatie bleek de Nissens toch net iets breder en hoger te zijn dan dat geval wat ik erin had zitten.
Geen wonder dus dat het niet echt warm werd in de auto, er kon gewoon teveel koude lucht langs.
Na montage de boel even goed ontlucht en inderdaad werd het weer (onbehaaglijk) warm in de auto.

Ik had ook nog een LPG-schakelaar op de plank liggen omdat de originele na 23 jaar nogal eens haperde en omdat de boel onder het dashboard toch open lag deze ook maar even vervagen en verplaatst naar de rechterkant, gewoon omdat ik dat een fijnere plek vind.

Het enige wat nu nog op het To-Do lijstje staat voor de winter zijn (weer) nieuwe draagarmen en de achter remmen compleet.
En dan maar eens kijken of die vervelende trilling tussen de 80 en 100 tijdens acceleratie verdwenen is.

Maar ik ben nog steeds trots op Olijfje met +610.000 km op de teller.
Natuurlijk zie je het, steenslag op de motorkap en dergelijke, maar dat mag toch?

Tot zover weer even, ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Walter.

The Demon

Zo, is dat lang geleden dat er hier een update geplaatst is?
Veel te lang eigenlijk, maar daar ga ik maar weer eens iets aan veranderen.

Zoals sommige van jullie al weten zit ik nu alweer 3 weken thuis, niet vanwege de Corona maar door een trombosebeen.
Deels mijn eigen schuld omdat ik er veel te lang mee door gelopen heb, je denkt dat het wel over gaat met dat verkrampen van je kuitspier, en toen ik de diagnose kreeg schrok ik toch wel even.  :o
Zoiets kan dus een levensbedreigende situatie opleveren in de vorm van een hartinfarct, herseninfarct of een longembolie en daar zit niemand op te wachten.
Dus na een bezoekje van 20 minuten aan de huisarts en een echo van mijn been in het ziekenhuis mocht ik nog even ruim 4 uur op de spoedeisende hulp doorbrengen om daarna naar huis gestuurd te worden met bloedverdunners en bloeddruk verlagende pilletjes omdat ze terloops ook mijn bloeddruk "iets" te hoog vonden.
Inmiddels gaat het allemaal langzaam aan wat beter en word ik steeds mobieler in de zin dat ik steeds wat makkelijker en pijnlozer een stukje kan lopen en staan.

Wat heeft dit met Olijfje te maken?
Eigenlijk niets en toch ook weer wel, want die stond alweer een tijdje stil en toen ik vanmiddag besloot om even een stukje te gaan rijden kwam ik erachter dat ze niet op LPG wilde lopen.  ???
HUH!? Wat krijgen we nu weer?
Het ledje op de schakelaar ging bij het op contact zetten gewoon op groen en tijdens het starten netjes op rood om na het aanslaan van de motor uit te gaan in plaats van op groen.
Knop indrukken resulteerde in een ratelend relais in de computer onder het dashboard en afslaan.
Na wat overpeinzen kwamen ineens de twee zwevende zekeringen die naast/onder het KVS-tankje zitten in mij op.
Dit zouden een 3A en een 7.5A zekering moeten zijn en als de 3A eruit ligt loopt de auto alleen op benzine, het gaat hier om een Vialle installatie ingebouwd door de dealer in Veenendaal bij km-stand 20.

Bij inspectie bleken de houdertjes zich verscholen te hebben onder het KVS-tankje.
Nummer 1 die ik te grazen had was 7.5A en kwam redelijk netjes uit het houdertje (lees lichte corrosie).
Nummer 2 bleek ook 7.5 te zijn maar kwam in 3 stukken uit het houdertje wat enigzins de overeenkomst had met een stukje schimmelkaas.
Zo goed en zo kwaad als het ging met mijn been en de bereikbaarheid de houdertjes schoon gemaakt en op zoek naar andere zekeringen.
KAK! Ik had nog 1 van 7.5A en geen 3A.
Om te checken maar even een 10A erin en kijken of de boel weer wil werken op LPG, en ja hoor dat werkt weer.

Nu rest alleen nog de vraag waar moet de 7.5A en waar de voorgeschreven 3A, en waarom zaten er twee 7.5A zekeringen in?

Ik heb inmiddels andere houdertjes, die afsluitbaar/spatwaterdicht zijn, en zekeringen besteld en als die er zijn, en mijn pootje laat het toe, ga ik die erin solderen.

Eigenlijk begrijp ik niet dat ze die zekeringen niet in de ECU-box hebben gestopt waar ook de actuator zit, maar gewoon los in de motorruimte.

Tot zover weer even, ik ga weer met het pootje omhoog.

Groetjes en Stay Safe allemaal,
Walter.

Douwe

"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

razorx

Hoi Walter,

Heeft dat zekeringhoudertje niet toevallig een opschrift/sticker aan de binnenkant van het dekseltje?

Zo nee maak ik even een foto van mijn situatie.

En beterschap. Pff had inderdaad een linke situatie op kunnen leveren.

razorx

Nog een kleine toevoeging: Je kan ook zien aan de dikte van de kabels onder de zekeringhouder waar de zwaarste zekering moet.

The Demon

Citaat van: razorx op 11-05-2020 11:01:55
Heeft dat zekeringhoudertje niet toevallig een opschrift/sticker aan de binnenkant van het dekseltje?
Helaas geen dekseltje, het zijn van die simpele zwevende zekeringhoudertjes.
Citaat van: razorx op 11-05-2020 11:10:07
Nog een kleine toevoeging: Je kan ook zien aan de dikte van de kabels onder de zekeringhouder waar de zwaarste zekering moet.
Als ik die nieuwe ga monteren zal ik daar eens naar kijken.

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

The Demon


The Demon

Hallo allen!

Ik hoop dat het met iedereen, en jullie naasten, nog goed gaat.
Aan deze kant zijn we nog gezond, op dat pokkebeen na dan, en modderen we gewoon door.

Ik begin weer wat mobieler te worden en dat resulteert gelijk in allerlei kleine klusjes die je dan gaat doen, en dat lukt wel alleen wat langzamer dan gewend zullen we maar zeggen.

Afgelopen zondag zou ik even met Olijfje op pad om een rokertje te halen bij de benzinepomp maar daar dacht de accu dus anders over,...............geen sjoege!
Dan maar even met Puntmuts want erheen lopen was (en is) nog te ver. :eusa_naughty:
Na terugkomst de acculader gepakt en die ouwe (nu iets minder) trouwe Volvo van wat verse prik voorzien.
Een uurtje of twee later zat er weer leven in de 5 pitter en roffelde de uitlaat weer als vanouds.
Gelijk de laadspanning even gemeten op de polen en die was 13,7V netjes dus, maar een accu die na 3/4 dagen stilstaan leeg is kan je wel naar de eeuwige jachtvelden sturen want die is gewoon op.
'sMaandags dus maar even naar Svala Haarlem gehobbelt om een nieuwe te halen, ik weet wel dat Varta dezelfde zijn en goedkoper maar het staat leuk onder de kap met zo'n Volvo sticker erop.  ;D
Aldaar trof ik achter de balie onze eigen Koen "de poetskampioen" Biemond die mij een 70Ah accu voor een net prijsje leverde. Waarvoor nog dank Koen! :eusa_clap:
De rest van de middag gespendeerd met het inbouwen ervan en gelijk de nieuwe klemmen monteren die ik nog had liggen, het duurde zolang omdat ik regelmatig even een pauze moest inlassen om dat linkerpootje van mij rust te gunnen, maar het is gelukt.
Na het starten gelijk de laadspanning even gemeten en dat was ineens 14,1V, zo zie je maar wat een paar goede accuklemmen waard zijn.

Dinsdag was het eindelijk tijd om een steunkous aan te meten.
Zoooo, dat is ff wennen!
De pijn met lopen is niet gelijk weg maar je gaat anders lopen en dat is dan samen met de pijn zeer vermoeiend kan ik je vertellen. :(
Dus dat was de rest van de dag weinig meer doen als kleine stukje lopen (rondje om de tafel e.d.) en met het pootje omhoog zitten. :'(

Woensdag voelde het 'smiddags al wat beter en heb ik de bobine van Olijfje maar eens vervangen, de oude was behoorlijk wit uitgeslagen en begon te tikken.
Daarna met de buurman die inmiddels ons huisje aan het schilderen is een biertje gedronken in de zon op de stoep voor ons huisje en gewacht tot Thea weer thuis kwam van haar werk, als je zo lang thuis zit en weinig kan doen zijn het redelijk lange dagen.

Donderdag de rest van de ontsteking aangepakt, dus nieuwe verdeelkap en rotor en een setje verse Volvo bougies.
Thea was thuis dus die zat al met de buurman achter de auto in het zonnetje wat te drinken waar ik dus redelijk snel bij aanschoof.

Vandaag was het feubeldagje voor mij.
Ik had al een tijdje een idee met het grilletje van Olijfje en dat heb ik vandaag gerealiseerd.
Voor
Na

Tot zover maar weer even.
Blijf gezond en blijf lachen allemaal, er is genoeg ellende op de wereld.

Groetjes,
Walter.

)()()sT

Ik zag de foto's op fb maar niet hier ;D
Houd je poot (niet) stijf!

The Demon

#1901
Is Olijfje een unieke auto of is er iets vreemds aan de hand?

Omdat ik last had van een onregelmatig toerental stationair en een hik/inhouden bij wegrijden, heb ik maar (weer) eens het gasklephuis losgehaald en gereinigd net als de stappenmotor.
Het scheelt wel iets maar ik was nog niet tevreden, stationair bleef iets hangen en de hik was nog niet weg.
Dus maar een nieuwe stappenmotor besteld (origineel Bosch) en die gemonteerd.
KAK! Nog steeds te hoog stationair, sterker nog, hoger zelfs.
Zou er dan toch ergens een vacuümlek zitten? Met remmenreiniger spuiten gaf geen uitsluitsel, dus maar eens het hele traject nalopen met de bril op.

Hmmmmm, alles lijkt te kloppen, dan toch maar weer de oude stappenmotor terug plaatsen.
Na wat geklooi liep alles weer enigzins redelijk, maar niet naar tevredenheid, zal ik maar zeggen. Ook die irritante hik was nog niet weg.
Aangezien bijna de gehele ontsteking was vernieuwd, op de bougiekabels na, die laatste maar besteld en vanmiddag gelijk gemonteerd.
Visueel geen echte onregelmatigheden kunnen aantreffen op de oude set.

Eigenwijs als ik ben toch weer de nieuwe stappenmotor gemonteerd en na het wissen van foutcodes, welke er slechts 1 was (speedsignal missing), de auto gestart.
Weer te hoog stationair! En nu?
Toch weer de oude stappenmotor monteren dan maar?
Heeee! Wat zie ik daar net onder het spruitstuk? Dat lijkt wel een vacuum gestuurd iets waar geen slangetje op zit!
Na wat speurwerk op het WWW blijkt dat dus een EGR-klep te zijn!
Verder speurwerk levert op dat deze wel op een 2.5 10V uit de S/V70 (motorcode B5252FS) kan zitten.
De stuurklep/ding zit wel in Olijfje maar de betreffende vacuumslang zat op het luchtfilter aan gesloten.

Slangetje omgelegd en de boel weer in elkaar gezet.
Starten, lopen en na wat zoeken naar het juiste toerental alles weer OKÉ, wel met de oude stappenmotor maar zonder hikken tot nu toe.

Het is een raar verhaal, maar wie het weet mag het zeggen.

razorx

Dat is een leuke instinker die EGR klep op een 10V. Is jouw wagen indertijd voor een andere markt gemaakt?

The Demon

Citaat van: razorx op 24-07-2020 13:57:19
Dat is een leuke instinker die EGR klep op een 10V. Is jouw wagen indertijd voor een andere markt gemaakt?
Niet dat ik weet, vanaf kilometer 2 zit er LPG in ingebouwd door de dealer.

The Demon

Het is alweer even geleden dat ik een update heb gegeven in dit blog, mijn welgemeende excuses hiervoor.

Afgelopen zomer heeft Olijfje de 650.000 km aangetikt en wel precies bovenop de Gotthard-pas op de terugreis van onze vakantie in het door ons geliefde Italië.
Ook deze vakantie is voor Olijfje bijna vlekkenloos verlopen. Ik zeg bijna omdat ik bij aankomst bij ons gehuurde appartementje constateerde dat er koelvloeistof verdwenen was uit het expantievaatje en zich rondom die lokatie had verspreid.
De eerste gedachte was: "De dop lekt." Dat was dus ook zo maar een nadere inspectie gaf aan dat er ook een klein scheurtje in het vaatje zat.
Dat scheurtje heb ik geremd door een stukje rubber van een elastiek (ong. 3mm dik) er met superlijm op te plakken en 2 tie-rips er kruislings overheen te plaatsen. Die fix heeft het dus 3 weken uit gehouden.  :eusa_dance:
Nog voor vertrek uit Italië een nieuw vaatje en dop besteld en dus de dag na aankomst thuis weer een fris vaatje met dop gemonteerd.

Vandaag heb ik de standaard H1 lampen vervangen door LED van Philips, het was even friemelen omdat die lampen een aparte massa aansluiting hebben maar het is gelukt.
Ik moet zeggen dat het lichtbeeld er goed uit ziet al moet ik morgen dat nog even netjes afstellen.
Wat ik alleen niet helemaal snap is dat bij het dimlicht de "lamp defect" melding na enkele seconden verdween maar bij groot licht wel blijft, daar komt ook wel een oplossing voor maar het is een beetje vreemd.

Morgen naast het afstellen van de koplampen ook nog even de "gebundelde plus draden bij de accu inkorten en opnieuw van een oog voorzien, ze zien er zo op het eerste gezicht nogal geoxideerd uit.

Voor de rest hobbelen we gewoon lekker door met die heerlijke roffel.

Tijd voor..........................(ga ik niet vertellen  ;D)