850 2.5i aut: geen acceleratie na kickdown / terugschakelen bij 120 km/u

Gestart door erikb1971, 07-03-2011 16:38:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erikb1971

Eigenlijk staat mijn vraag al helemaal beschreven in de titel:

Ik ben de trotse bezitter van een 850 2.5i 10v aut uit 1996, met inmiddels 317.000 km op de teller. Als ik op de snelweg rij met een relaxt gangetje van 120 km per uur en ik wil bijvoorbeeld wat accelereren om in te halen en ik geef volgas, dan komen er een hoop toeren bij (automaat schakelt ook terug, nog even getest door automaat handmatig in 3 te zetten, zelfde resultaat), maar er volgt niet of nauwelijks acceleratie. Nou is het geen 20v of T5, maar iets zegt me dat er toch wat meer pit voorhanden zou moeten zijn. Iemand een idee?

Erik

v40pokemon

Hoe trekt-ie normaal gesproken? Vanuit stilstand optrekken bijv.

erikb1971

Als ik rustig aan doe op zich prima, als ik hem verder dootrek mis ik ook wat vermogens mij, maar eigenlijk weet ik het niet zo goed. Ik ga gelijk even testen... tot zo!

erikb1971

Zo even getest. Als ik rustig optrek of tot 3/4 gas is er niks aan de hand: alles prima. Zodra de moter boven de 4500 toeren komt schakelt hij niet meer door. Accelereert ook nauwelijks meer trouwens. Ook niet in eerste versnelling. Dus dat gebeurt er ook met acceleratie vanaf 120, door de kickdown komt de automaat boven de 4500 toeren en dan gebeurt er niks meer... een heeeeeeel klein beetje schokkerig dooraccelereren richting de 5000 toeren, maar het woonerf was niet groot genoeg om verder te testen :-)

v40pokemon

Nou, laat de zoektocht maar beginnen  ;)

Dat kan zoveel zijn en vanaf de stoel moeilijk te beoordelen. Hoe oud is de ontsteking? misschien een vacuumlekkage? gasklephuis vuil? brandstoffilter oid verstopt? etc etc

hanss850

Heb naast de rooie855 ook nog een V70 2.5 10V aut. daarvan ken ik dat wat jij schrijft niet.

een 2.5 10V is geen race monster maar kan goed meekomen

Hanss850 (ps doel Paul de groeten)
Ik grijze Land Rover defender 90, Wij V70 2.5T AWD

erikb1971

Zonder cynisme: dan ben ik al best wat opgeschoten: het kan van alles zijn en het hoort niet!

hanss850

Als je wilt weten hoe een 2.5 10V hoort te rijden, kun je me een PB sturen. Woon in leidschenveen en dan kunnen we een stukje snelweg pakken.

Hoor t wel als je interesse hebt
Ik grijze Land Rover defender 90, Wij V70 2.5T AWD

Richard V70

idem, als je wilt proberen

hooffdorp V70 2.5 10V automaat LPG G3

Volvo850 93

ook idem laat maar weten

Uden 854 2.5-10V handbak benzine

erikb1971

Allemaal dank voor het aanbod om te rijden! Ik ben er echter voorlopig van overtuigd dat mijn 850 niet helemaal in orde is, dus daar concentreer ik me maar even op.
*** update ***
Ik heb vanmorgen het brandstof filter vervangen. Auto wordt er wel wat vlotter van, maar het probleem boven de 4500 toeren blijft. In N of P speelt het probleem overigens niet.
Overigens heb ik inmiddels ook gemerkt dat er een raar geluid ontstaat als ik de auto flink op toieren laat komen. een soort gepiep. Dit gepiep pulseert een beetje van 3000 tot 4000 rpm, daarboven is het doorlopend, en verdwijnt zodra er wordt doorgeschakeld. Het is ergens tussen gepiep en gefluit in, en zonder dat ik mijn hand er voor in het vuur durf te steken, het lijjt een beetje op het geluid wat je krijgt als je een ballon hebt opgeblazen en de lucht laat ontsnappen als je de ingang/uitgang (hoe heet dat bij een ballon? tuutje?) dichtknijpt maar zo dat er net een beetje lucht uitkan. Toch een vacuumlek?

Tips anyone?

jan20V

hoe is de bak olie van de automaat?
is het bruin en stinkt het als een grote dan zal ik de bak eens spoelen, maar mischien  slipt je koppelomvormer ook wel dan is de olie verbrand.
het heeft bij mijn 850  2.5 20V met 350000km een bak gekost :eusa_boohoo:.

deze had bij 120kmh alleen veel toeren en kwam niet goed meer vooruit. met de nieuwe bak gaat ie weer als de brandweer :eusa_dance:

vacuumslangen ook al eens bekeken? (goedkoopste oplossing)
storing uit laten lezen is ook wel verstandig ;)
S70 2.5T aut 1997 192000km
854 T-5R aut
V70R AWD aut 1999 223000km
V70 D5 edition2 MY02 300000km

weblog

erikb1971

Inmiddels ook de motorolie en oliefilter vervangen.. was ook hard nodig. Lijkt dus ook niet een slecht plan om ook de bakolie eens te verversen / door te spoelen.
Vacuum slangen klinkt ook niet onlogisch... eens opzoeken waar die zitten!

jan20V

de vacuumslangen lopen overal, maar vind je voornamelijk aan de linkerkant van het blok de zwarte dunne slangetjes, deze scheuren en gaan dichtzitten na 15jaar.

maar ik denk dat dit probleem uit je automaat komt
S70 2.5T aut 1997 192000km
854 T-5R aut
V70R AWD aut 1999 223000km
V70 D5 edition2 MY02 300000km

weblog

V70geRwin

zo snel als mogelijk je automaatbak eerst maar eens peilen, zit er wel de juiste hoeveelheid olie in?

zoek in je boekje even hoe je de automaat moet peilen, het is nl totaal anders dan olie vd motor peilen.