Gevraagd grafiek van schakeltoerentallen bij V70 classic B5244S 170pk.

Gestart door Volvtor, 18-03-2011 18:53:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Volvtor

Gevraagd grafiek van schakeltoerentallen bij V70 classic B5244S 170pk.
Met bloedend hart heb ik afscheid genomen van mijn vergane 240 estate. Wel erg blij met de wegligging en de trekkracht van mijn V70 Classic uit 1999. Wat in de gebruiksaanwijzing van de 240 vermeld werd en ontbreekt in die van de V70 (170pk met B5244S motor) is de aanbevolen minimum en maximun snelheid in de diverse versnellingen. Op internet kan ik hierover en over de vermogens- en koppelkromme nauwelijks iets vinden, behalve van een model uit 2005. Ik weet niet of die versnellingsbakverhoudingen en de eindoverbrenging overeen komt met mijn transmissie. Volvo Nederland heeft mij op mijn telefonische vraag gezegd mij informatie te zullen e-mailen, maar daar wacht ik nu al twee weken op. Ik ben benieuw of een van jullie mij hierover meer informatie kan geven.
Groeten Volvtor

grijzev70tdi

Wat is het nut ervan als je minimum en maximum snelheid is in bepaalde versnellingen?
De maximale in 5 weet ik wel ;D VOLGAS
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Volvtor

Ik denk dat wij er een verschillende rijstijl op na houden. Die 170 pk had voor mij niet perse gehoeven. De 140 pk uitvoering was voor mij voldoende geweest, maar deze V70 was erg goed onderhouden voor zijn prijs. Die 30pk extra geeft bij dan jouw volgas net wat meer trekkracht, die ik nooit zal gebruiken. Mijn rijsltijl is rustiger. Ik vindt het niet nodig om meer benzine te verstoken dan nodig, maar wil ook voorkomen dat ik mijn transmissie met te lage toerentallen overbelast. Ondertussen heb ik op basis van de toerenteller, de gegevens van de boordcomputer en mijn rechter voet al enig idee wat het hoogste rendement oplevert. Ik ben alleen benieuwd wat de fabrikant op basis van hun eigen research aanbeveeld.

)()()sT

Het ligt gewoon aan je rijstijl. Als je ziet hoe snel een automaat bij rustig rijden opschakelt (zelfs als je invoegt op een snelweg) dan kun je met een handbak dat ook.
Stel je houdt bij opschakelen 2500-3000 toeren aan, dan kan dat. Evengoed kun je als je weinig gasgeeft ook 70 in de 5 rijden, zolang ie maar niet hoeft te werken.

grijzev70tdi

Bij de huidige auto's maakt het echt niet uit in welke versnelling je rijd. In de nieuwe auto's zit ook een schakelindicator, die houd het toerental zo laag mogelijk. Dus het is echt niet schadelijk. (en trouwens, het is af en toe wel lekker voor je auto om even op z'n staart te worden getrapt ;))
En bij het rijden met aanhanger is wel verstandig om iets hogere toeren te houden, (bijv met een zware aanhanger/caravan)
Verschillende rijstijl weet ik wel zeker, heb geen rijbewijs namelijk ;D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

-D©©©L-

Hiermee zal je er niet al te veel vanaf zitten:

Snelheid minimaal - bij maximaal koppel - bij 4720 toeren - bij max toeren
in de 1e versnelling 20 km/u - 31 km/u - 42 km/u - 57 km/u
in de 2e versnelling 35 km/u - 54 km/u - 72 km/u - 100 km/u
in de 3e versnelling 52 km/u - 80 km/u - 108 km/u - 148 km/u
in de 4e versnelling 72 km/u - 109 km/u - 147 km/u - 202 km/u
in de 5e versnelling 89 km/u - 136 km/u - 183 km/u - 252 km/u

Uit de tabel kunt u de schakelmomenten aflezen bij normaal accelereren:
van 1e --> 2e versnelling: tussen 35 km/u en 42 km/u
van 2e --> 3e versnelling: tussen 52 km/u en 72 km/u
van 3e --> 4e versnelling: tussen 72 km/u en 108 km/u

Volvtor

Hartelijk dank voor dit mooie overzicht.
De schakelmomenten bij normaal acceleren komen erg realistisch op mij over. Wat mij verbaast is dat jij als minimale snelheid in per versnelling opgeeft. Ten opzichte van wat ik zelf als laagste toerentallen geprobeerd heb, kom ik namelijk per versnelling telkens lager uit. Het komt op mij over alsof jouw overzicht afkomstig is van een 6-bak, waarbij de 1e versnelling is weggevallen. In de 1e versnelling kan ik met min of meer stationair 10 km/u tokkelen. In de 2e kan dat met 25 km/u,n in de 3e bij 35 km/u, in de 4e bij 50 km/u en in de 5e bij 70 km/u zonder de koppeling rustig optrekken. Mijn twijfel of dit goed is voor de transmissie is de grond van de door mij gestelde vraag.

L1on

Citaat van: -D©©©L- op 18-03-2011 21:01:47
Hiermee zal je er niet al te veel vanaf zitten:

                                Snelheid minimaal -
in de 1e versnelling 20 km/u -- bij jou 25 km
in de 2e versnelling 35 km/u --- bij jou 35 km
in de 3e versnelling 52 km/u ---- bij jou 50 km
in de 4e versnelling 72 km/u - - - bij jou 70 km
in de 5e versnelling 89 km/u -

zo lees ik het, als ik het denkbeeldig in een tabel giet.. [werk uit]

-D©©©L-

Citaat van: Volvtor op 18-03-2011 21:49:51
Hartelijk dank voor dit mooie overzicht.
De schakelmomenten bij normaal acceleren komen erg realistisch op mij over. Wat mij verbaast is dat jij als minimale snelheid in per versnelling opgeeft. Ten opzichte van wat ik zelf als laagste toerentallen geprobeerd heb, kom ik namelijk per versnelling telkens lager uit. Het komt op mij over alsof jouw overzicht afkomstig is van een 6-bak, waarbij de 1e versnelling is weggevallen. In de 1e versnelling kan ik met min of meer stationair 10 km/u tokkelen. In de 2e kan dat met 25 km/u,n in de 3e bij 35 km/u, in de 4e bij 50 km/u en in de 5e bij 70 km/u zonder de koppeling rustig optrekken. Mijn twijfel of dit goed is voor de transmissie is de grond van de door mij gestelde vraag.

Tuurlijk kan je onder toeren rijden, maar je koppeling neemt je dat niet in dank af. Bedenk ook eens wat je oliedruk is bij een stationair toerental en hoeveel de dynamo nog bijlaad.

Citaat van: L1on op 07-04-2011 20:13:01
Citaat van: -D©©©L- op 18-03-2011 21:01:47
Hiermee zal je er niet al te veel vanaf zitten:

                                Snelheid minimaal -
in de 1e versnelling 20 km/u -- bij jou 25 km
in de 2e versnelling 35 km/u --- bij jou 35 km
in de 3e versnelling 52 km/u ---- bij jou 50 km
in de 4e versnelling 72 km/u - - - bij jou 70 km
in de 5e versnelling 89 km/u -

zo lees ik het, als ik het denkbeeldig in een tabel giet.. [werk uit]

Even je bril opzetten, het staat er anders.  ;D

Volvtor

Hallo L1on
Ik begrijp je\ouw reactie niet helemaal.
DCCCL heeft mij de de door mij gevraagde minimale snelheden doorgegeven en nog enkele andere in mijn ogen wel zinvolle verbanden tussen koppel-, vermogenstoerentallen en de bijbehorende snelheden.
DCCCL's gegevens komen goed overeen met de grafiek die ik met de inmiddels uit eigen ervaring opgedane cijfers heb samengesteld.
Groeten Volvtor