Auto rijdt achteruit zelfs wanneer de koppeling wordt ingedrukt

Gestart door nsdnayz, 26-03-2011 21:12:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nsdnayz

Hallo mensen,

Eerst excuus voor mijn gebrekkige berichtgeving. Mijn vader en mijn broer zijn met mijn volvo 850 GLT '92 naar het Franse Ski-oord Val Thorens afgerezen.
Tijdens de rit was er niets aan de hand, totdat zij bovenaan de berg kwamen.

Op de parkeerplek reed de auto achteruit zelfs toen de koppeling was ingedrukt (ja, auto stond dus wel in versnelling)

Ik herhaal, ik ben er zelf niet bij geweest, ik ga maandag pas naar Frankrijk.
Het is een onmogelijke vraag, maar wat is het, en wat kan het zijn?

Ik heb zelf nog NOOIT problemen met de koppeling gehad, maar koppelingsplaten zijn naar mijn weten nog nooit vervangen.

Is er iets wat ik kan doen/testen om überhaupt te weten wat de diagnose is? De auto had er (gelukkig) pas last van toen hij op de eindparkeerplaats was aangekomen.

Als ik daar aankom (heb ANWB met europaservice) bel ik sowieso even de hulptroepen.
Wie o wie kan mij helpen met advies?

Thomas

Marc O.

Stond ie op een hellinkje met de achterkant naar beneden? :eusa_eh:
...The Nile isn't just a river in Africa...

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

reneetje

Hij ontkopelt dus niet helemaal , zal waarschijnlijk je koppelingcylinder zijn.

Koppelingspendaal wel geheel op druk?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

nsdnayz

Ja ik heb net gebeld. JA er staat druk op het pedaal, maar het pedaal blijft soms hangen, hij veert vaak niet terug?

reneetje

Citaat van: nsdnayz op 26-03-2011 21:26:40
Ja ik heb net gebeld. JA er staat druk op het pedaal, maar het pedaal blijft soms hangen, hij veert vaak niet terug?

Kijk maar eens bij de koppelings cylinder of je geen lek sporen ziet.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

nsdnayz

Citaat van: reneetje op 26-03-2011 21:30:21
Citaat van: nsdnayz op 26-03-2011 21:26:40
Ja ik heb net gebeld. JA er staat druk op het pedaal, maar het pedaal blijft soms hangen, hij veert vaak niet terug?

Kijk maar eens bij de koppelings cylinder of je geen lek sporen ziet.

Waar zit deze ongeveer?

reneetje

Citaat van: nsdnayz op 26-03-2011 21:32:06
Citaat van: reneetje op 26-03-2011 21:30:21
Citaat van: nsdnayz op 26-03-2011 21:26:40
Ja ik heb net gebeld. JA er staat druk op het pedaal, maar het pedaal blijft soms hangen, hij veert vaak niet terug?

Kijk maar eens bij de koppelings cylinder of je geen lek sporen ziet.

Waar zit deze ongeveer?

hoofdcilinder (zit achter je kopplingspedaal aan de andere kant van het schutboard)
werkcilinder (zit aan de voorkant op koppelingshuis tegen motor aan in een ring vast met een borgveer, je ziet hem zo zitten als je rechts onder het inlaatspruitstuk kijkt)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

big ben


nsdnayz

Top, bedankt voor deze snelle reacties. Zij gaan zo nog even kijken, en morgen even foto's maken in daglicht.

Oké, mocht deze koppelingscilinder kapopt zijn, remedie = vervangen? / vloeistof bijvullen dat hij het evt. weer naar huis red?

ANWB zegt dat ze zorgen voor: Repatriëring van je auto of motor naar Nederland als de pech in het buitenland niet te verhelpen is.

Iemand weleens ervaring mee gehad?

grijzev70tdi

ANWB goede ervaring mee gehad in Zweden. Auto deed het niet meer. Was op kerstavond. Dus de auto kon niet binnen 3 dagen gemaakt worden. Proberen een auto te huren, maar alles zit dicht dan. Toch via de ANWB een auto kunnen regelen. Alles keurig vergoed gekregen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

nsdnayz

Oke, zij hebben het getest. De druk valt valt weg op de koppeling, na ongeveer 4 keer het pedaal ingedrukt te hebben, blijft hij hangen.

Jack v

als ze bij de koppelingscilinder geen olie zien, is je hoofdkoppelingscilinder stuk(die in het schutbord) je kan proberen om nog te ontluchten op de koppelingscilinder maar check dan wel of er genoeg olie in zit.(voorraadpotje). Maar dan zal hij alsnog na een paar keer ontkopplen terugzakken.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

nsdnayz

Ja, eindelijk weer een berichtje.
Inmiddels ben ik weer heelhuids thuis gekomen. Volvo staat nog in Frankrijk.

Ik zal even het verhaal chronologisch vertellen:

Ik ben maandag aangekomen, auto stond buiten op de parkeerplaats. En opeens was de auto weg  ???.
Wat bleek, die papparazia van de Franse Gendarmie :police: had hem weggehaald, want hij stond niet goed.
Terwijl wij 3 hekken om de auto heen hadden gezet, plus brief in het Frans met stempel garage.
Gelijk de ANWB gebeld, die de volgende morgen een depannage auto stuurde.
Auto bij depot opgehaald, met een eerlijk verhaal kostte dat ons gelukkig geen geld. Echt van die.... agenten..
Maar goed, inmiddels was het hard gaan sneeuwen, en de sleepwagen had geen winterbanden. Ik hield mijn hart even vast afentoe  :o. Na 15 min stond de auto erop en ging de depannage naar een Franse Renault garage.

2 uur later weer door de ANWB gebeld (petje af voor ze!)
Helaas meneer, ik heb slecht nieuws voor u  :-\ :'(

De koppeling was kapot, en 'alles' wat hieromheen zat. Kosten 1000 euro!
Even besloten om goed na te denken of ik dat wel wilde! Ik vond het tevens raar dat ze de diagnose zo snel hadden gesteld, en de bestuurders van mijn auto (en ik zelf ook) nog NOOIT problemen hadden gehad met de koppeling.

Na een portie flink balen, alle opties even op een rijtje gezet, en de ANWB terug gebeld.
- Wij kregen vervangend vervoer (nieuwe slopel Astra!)
- En de auto mocht net aan terug op vervoer naar NL naar mijn huisgarage! (al kost het vervoer van de auto meer dan de dagwaarde, dan moet hij gesloopt worden in Frankrijk, dit zag ik echt NIET zitten)

De auto wordt binnen nu en twee weken opgehaald en afgeleverd in NL bij mijn 'huis'garage. Ik laat ze daar even kijken wat er nu echt aan de hand is, want ik vertrouw die mensen niet:

- het is een Renault garage
- het zijn Fransen die (in dit gebied) weinig klaar staan voor toeristen
- Ze niets of nauwelijks iets verdienen voor een ANWB oproep.
- De diagnose dat ''alles'' kapot was kwam erg snel!

Dus ik laat even kijken wat er nu echt aan de hand is, en als het alleen de drukgroep is, vervangen wat nodig tot 500 euro. Of een leuk geldbedrag voor forumleden die dit voor mij kunnen doen. Anders zet ik de auto te koop op dit forum.

Dus ja, ik baal flink, ook al konden zij er niets aan doen, ik maak liever iets van mijzelf kapot dan dat anderen dat doen.

Nog iets: ik heb een wegenwacht verzekering (jongerenvoordeel) met europaservice en recht op vervangend vervoer. Dit kost mij 60 euro per jaar. En ik kreeg zelfs de taxirit naar de Hertz vergoed. Echt petje af! Wat een service!  :eusa_clap: :eusa_clap: