Welke kleuren heeft jouw uitlaatspruitstuk en wat zegt het?

Gestart door volvobug, 29-03-2011 23:10:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Ik lag onder de V70 om een bakkeerring te inspecteren en trof dit bijzondere kleurenpalet aan op het het uitlaatspruitstuk:

.

Op de foto niet zo goed te zien, maar werkelijk een zeer fraaie bruin/oranje kleur op de eerste centimeters van elke pijp.

Hetgeen aanleiding was om me af te vragen: welke kleur heeft jouw uitlaatspruitstuk. Overigens valt deze vraag in de categorie "ik kan ook goed leven zonder antwoorden"  ;). En foto's verwacht ik al helemaal niet veel, want om daarvoor nou speciaal onder de auto te kruipen.

Misschien iets zinvoller is de vraag: wat vertellen de kleuren over de werking, staat en gebruik van de motor? Zijn er forummers die hier zinvolle theorien over op kunnen zetten?

In mijn geval gaat het om een kerngezonde 2.5-10V LPI, ruim 3 ton op de teller waarvan 2 ton op LPG. Kurkdroog, ook na 3 ton geen spatje prut in de carterventilatie, en voor 90% autobaankilometers a 100-130km/h. Wekelijks ook wel even een paar kilometer doorblazen met 170 km/h (zeg niet waar).

Mijn theorie is dan dat het spruitstuk goed heet wordt, zeker op de eerste centimeters en daar die bijzondere kleur ontstaat. Temperatuurgerelateerd. Lijkt een vorm van (vlieg?)roest te zijn, en je wrijft het er niet vanaf. Of zou het juist betekenen dat de motor eigenlijk iets te heet wordt door de LPG? Roept u maar.

-edit: link naar afbeelding hersteld.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RemVo

Interessante vraagstelling :eusa_think:

Ben erg benieuwd naar de antwoorden  ::)

Mijn roffel op LPG heeft het zelfde soort verschijnsel...echter loopt het roestgedeelte tot bijna aan de achterpijp  :eusa_whistle:
maar aangezien hij uit '92 komt verbaast me dat niets  ;D

Gr. Remco

Jack v

Mijn 20V uit 94 heeft een mooi bruin/rood uitlaatspruitstuk  zonder roest. De kleur loopt door tot aan de downpipe.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

fbm


)()()sT


volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

L1on

@FBM: Vette shizl! Ik dacht dat er alleen primaire hittebestendige kleuren waren?!

razorx

#7
Citaat van: volvobug op 29-03-2011 23:10:52
Ik lag onder de V70 om een bakkeerring te inspecteren en trof dit bijzondere kleurenpalet aan op het het uitlaatspruitstuk:

http://iloapp.familieleenen.nl/data/_gallery//public/3/1301431172_resized.jpg?width=640&height=480.

Op de foto niet zo goed te zien, maar werkelijk een zeer fraaie bruin/oranje kleur op de eerste centimeters van elke pijp.

Hetgeen aanleiding was om me af te vragen: welke kleur heeft jouw uitlaatspruitstuk. Overigens valt deze vraag in de categorie "ik kan ook goed leven zonder antwoorden"  ;). En foto's verwacht ik al helemaal niet veel, want om daarvoor nou speciaal onder de auto te kruipen.

Misschien iets zinvoller is de vraag: wat vertellen de kleuren over de werking, staat en gebruik van de motor? Zijn er forummers die hier zinvolle theorien over op kunnen zetten?

In mijn geval gaat het om een kerngezonde 2.5-10V LPI, ruim 3 ton op de teller waarvan 2 ton op LPG. Kurkdroog, ook na 3 ton geen spatje prut in de carterventilatie, en voor 90% autobaankilometers a 100-130km/h. Wekelijks ook wel even een paar kilometer doorblazen met 170 km/h (zeg niet waar).

Mijn theorie is dan dat het spruitstuk goed heet wordt, zeker op de eerste centimeters en daar die bijzondere kleur ontstaat. Temperatuurgerelateerd. Lijkt een vorm van (vlieg?)roest te zijn, en je wrijft het er niet vanaf. Of zou het juist betekenen dat de motor eigenlijk iets te heet wordt door de LPG? Roept u maar.


Wel een leuke vraagstelling.
Ik heb ook die bijna bizarre nieuwsgierigheid.

Je ziet dat de langere kanalen heter worden. Kennelijk koelen de kanalen behoorlijk via de uitmonding op de koppeling.
De middelste kanalen hebben een kortere weg naar koeling en blijven dus kouder.

En meer hitte betekent een snellere reactie met zuurstof en water. Vandaar de verder doorgaande verkleuring van de lange kanalen.
8)

volvobug

Citaat van: razorx op 31-03-2011 01:53:19
Wel een leuke vraagstelling.
Ik heb ook die bijna bizarre nieuwsgierigheid.

Je ziet dat de langere kanalen heter worden. Kennelijk koelen de kanalen behoorlijk via de uitmonding op de koppeling.
De middelste kanalen hebben een kortere weg naar koeling en blijven dus kouder.

En meer hitte betekent een snellere reactie met zuurstof en water. Vandaar de verder doorgaande verkleuring van de lange kanalen.
8)

Mooie observatie en analyse. Het is inderdaad logisch om te stellen dat er afhankelijk van de temperatuur een andere reactie met de omgevingslucht plaatsvindt. Dat zou het overigens wel toevallig zijn dat het omslagpunt in temperatuur op het spruitstuk zelf ligt en dat er toch wel een scherpe aftekening is tussen de verschillende reacties.

Het is overigens een gietijzeren uitlaatstuk, geeft een andere verkleuring dan stalen pijpen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70 classic

Een uitlaatspruitstuk heeft maar 1 goede kleur.
Witheet  ;D .

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

EVV

Citaat van: L1on op 30-03-2011 22:55:03
@FBM: Vette shizl! Ik dacht dat er alleen primaire hittebestendige kleuren waren?!
:eusa_shhh: Dat is het inlaatspruitstuk, die worden niet zo heet als de uitlaat kant.

Boeijke


thuur

Citaat van: Boeijke op 01-04-2011 11:11:18
Mijn uitlaatspruitstuk zegt niks   :eusa_shifty:

Die van mij zegt 'frlt frlt frlt' als ie koud is. Dan blijft het lang stil. Als ie echt heet is zegt ie 'tik        tik'.


Gr :D

volvobug

Citaat van: thuur op 01-04-2011 12:19:17
Citaat van: Boeijke op 01-04-2011 11:11:18
Mijn uitlaatspruitstuk zegt niks   :eusa_shifty:

Die van mij zegt 'frlt frlt frlt' als ie koud is. Dan blijft het lang stil. Als ie echt heet is zegt ie 'tik        tik'.


Gr :D
;D

Moet ik de topic titel aanpassen om te reacties weer in goede banen te leiden  ???
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

BBS

Ik heb ook wat tegen het uitlaatspruitstuk gezegd, maar tot op heden nog geen reactie :( ;D
Volvoloos....