Aluminium IC buizen?

Gestart door vanderputtens, 08-04-2011 23:41:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vanderputtens

Hallo,

Wat is het voordeel van de aluminium intercoolerbuizen t.o.v. de standaard kunstofbuizen? Betere hitte afvoer? Bling? Merk je verschil t.o.v. standaard of is het een theoretisch verschil?


vanderputtens

Thanx maarruh....nu snap ik het echt niet meer...

Wanneer heb je nu het oude systeem en wanneer heb je nu het nieuwe systeem, en welke wil je nu eigenlijk hebben???  :eusa_think:

MarkoC70T5

Citaat van: vanderputtens op 09-04-2011 00:11:39
Thanx maarruh....nu snap ik het echt niet meer...

Wanneer heb je nu het oude systeem en wanneer heb je nu het nieuwe systeem, en welke wil je nu eigenlijk hebben???  :eusa_think:
In dit topic worden ze bijde getoond op een plaatje.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,21655.0.html
Daar zie je dat reversed intercooler set zoals die nu veel verkocht wordt.  Een stuk minder bochten bevat.  Daardoor is het iets beter voor de doorstroming van lucht.
Je zal het misschien merken dat je auto wat beter aan het gas hangt.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

vanderputtens

Ok, dus als ik het goed begrijp is het onderste plaatje het nieuwe systeem?

Of ik ben gek of dat heb ik er nu al op zitten....

)()()sT

Het onderste is idd. het nieuwe systeem.
Het oude systeem is alleen geleverd in het eerste T-5 jaar (my 1994) maar gaf in koude landen wat problemen met te koude inlaatlucht. Daartoe is het "nieuwe" systeem bedacht waarbij de lucht uit de turbo naar IC langs het blok loopt.

Dat traject is langer en heeft meer bochten; vandaar dat bij upgraden vaak weer gekozen wordt voor een systeem, lijkend op het oude.

mr-officer

Er wordt veel uitleg gegeven over het oude en het nieuwe systeem.

Wat gebeurt er als je al die luchtbuizen vervangt door 76mm alu buizen?

Dus:
- Van turbo naar intercooler: Koppelstuk van origineel naar 76mm -- 76mm ALU buis -- koppelstuk van 76mm naar originele aansluiting.
- Van intercooler naar gasklephuis: idem
- Van turbo naar openluchtfiler: idem

Iemand ervarin hiermee?

Groet, Vé

MVeldhuis

Ik heb geen flauw idee wat de diameter van origineel is hoor, maar winnen doe je er nooit mee lijkt me, aangezien het smalste punt je restrictie is, en de rest van het traject groot maken zal geen fluit uit maken behalve dat je turbo het ook allemaal eerst op moet pompen voor je de druk in de cilinders krijgt.

cas

Citaat van: MVeldhuis op 07-07-2011 23:38:30
Ik heb geen flauw idee wat de diameter van origineel is hoor, maar winnen doe je er nooit mee lijkt me, aangezien het smalste punt je restrictie is, en de rest van het traject groot maken zal geen fluit uit maken behalve dat je turbo het ook allemaal eerst op moet pompen voor je de druk in de cilinders krijgt.

nouja. ben benieuwd. Maar mijn logische gedachte is dat als je de "flow" verloop goed maakt van ic naar de turbo, je wel degelijk kan winnen met een grotere diameter, meer lucht in de buis, duurt nog langer om die op te warmen door motorblok warmte, en komt dus koeler het traject in. ik wil het ook wel, en denk dan meer aan een flink grote ovale variant, en dan aan de onderkant dubbelwandig, zeg maar, een " schildje" erop.

hoe groter betekend niet dat hij meer lucht moet pompen, die liters blijven het zelfde, je gaat ook niet meer melk bij je cruslie gooien als je opeens een 2 liter pak uit de koelkast pakt  ;D  ( behalve als je spastisch bent)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

MVeldhuis

Als je begint met zegmaar 50mm en je gaat naar 75mm en komt op het eind weer uit op 50mm, dan brengt dat qua flow geen voordeel, dat kan gewoon niet hoe mooi je de verloopjes ook maakt.

Wat betreft dat oppompen gis ik maar een beetje, maar mensen hebben het hier altijd over dat je stugge intercoolerslangen moet hebben of zelfs buis, omdat je dat enorm zou merken in de turboresponse. Nou als dat zo is dan zeg ik op mijn beurt dat je een groter volume ook negatief merkt omdat lucht samendrukbaar is en je dat toch echt eerst moet doen voor je volle turbodruk beschikbaar hebt.

Zeg het maar als ik hier totaal de mist in ga qua denkwijze hoor, maar ik ben hevig in de veronderstelling dat ik een punt heb ;D

arjenT5R

ja en nee he
waarom hebben ze bij tractor pulling dan een 3inch ic piping als categorie?

Maar je moet dan  idd wel alles dezelfde pijpdiameter maken natuuurlijk idd ja logisch ja
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

MVeldhuis

Dat zal ongetwijfeld zijn omdat een dikkere pijp minder restrictie is, en dat levert inderdaad voordeel, zoals je zegt mits de rest van het systeem ook die grotere diameter heeft

jrkalf

Citaat van: cas op 07-07-2011 23:52:41
hoe groter betekend niet dat hij meer lucht moet pompen, die liters blijven het zelfde, je gaat ook niet meer melk bij je cruslie gooien als je opeens een 2 liter pak uit de koelkast pakt  ;D  ( behalve als je spastisch bent)

Het gaat er meer om dat de onderkant van je cruesli beker en de bovenkant van je cruesli beker dezelfde maat houden. Wat jij doet is daar tussen in het volume van die beker enorm vergroten. Dus er moet qua volume meer melk in de beker om de beker vol te krijgen.

Je vergelijking met het pak melk klopt dus niet helemaal.
De cruesli is irrelevant in deze. Het bekertje (de IC piping) wel. Het pak melk (de lucht) moet dus wel exponentieel meer worden toegedient indien het inwendig volume van het bekertje verandert.

De turbo moet een X volume lucht op X druk afleveren. Indien het buisje wat naar de turbo toe leidt verandert is in een riool buis, dan moet je wel degelijk een gigantische berg lucht extra aanleveren om de druk te waarborgen. Met andere woorden, je gaat je eigen IC tegenwerken. Die kan dit volume niet meer leveren.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

mr-officer

Goedemorgen!

Wat een leuke discussie heb ik op gang geholpen. Vind ik helemaal niet erg!!

Ik zal jullie een geheimpje verklappen...

Ik heb nu dus 76 mm ALU buizen onder mijn motorkap, gekoppeld aan de turbo, de IC etc etc...

Verder is mijn T5 helemaal standaard, op de openluchtfilter na.

Ik ben ermee aan het testen en aan het klussen...

Als ik gas geef, duurt het iets langer voordat de turbo op gang komt (turbogat=groter geworden), maar dit lijkt mij met een remap op te lossen door de turbo eerder te laten werken.

Maar ALS de turbo eenmaal begint, komt er een hoop GEWELD los waar ik echt een "boner", een "big smile" en-ga-zo-maar-door van krijg!!!

Laat ik maar niet over het heerlijke turbo geluid hebben, want dan....pfff...laat maar;D

Helemaal tevreden ben ik niet! Waarom niet? De QSP-siliconen koppelstukken, welke vast zitten met dikke slangklemmen, schieten eraf, waardoor ik vervolgens met 30km/h naar huis mag pruttelen.

Maar we gaan vooral verder discussieren, want hoe meer we te weten komen, hoe beter lijkt me.

Groet, Vé

MVeldhuis

Waarschijnlijk heb je op maat gezaagde ic buis? Je zou er een klein randje op kunnen tiglassen waar de slangklem niet overheen kan schuiven, dan knallen je slangen er echt niet meer af.