Auto slaat niet aan

Gestart door WillemA., 21-06-2011 14:08:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemA.

Beste forum lezers,

Ik heb het volgende probleem. Heb nu een aantal keren meegemaakt dat mijn auto niet aanslaat. Dat wil zeggen auto staat op contact en als ik de sleutel doordraai gebeurt er helemaal niks (dood). Vandaag een keer of 3 geprobeerd, sleutel eruit deuren even op slot en weer open en hij starte wel. Ik heb trouwens geen idee of dit er iets mee te maken heeft. Toen de auto aansloeg knipperden de lampjes van de rec en de ecc. Deze gingen na verloop van tijd weer uit. Tien minuten later de auto uitgezet en wilde weer niet aanslaan, sleutel teruggedraaid en toen deed hij het wel. Toen knipperden de lampjes niet, hebben ze vandaag ook niet meer gedaan.
Heb natuurlijk ook op het forum gekeken en ik verdenk relais 103. Echter ik lees dat dan de auto ook uitvalt tijdens het rijden en dat gebeurt bij mij dus niet. Wat is jullie mening en vooral advies. Alvast bedankt.

Justin-850

#1
Probeer het eens met de reserve sleutel. In iedere sleutel zit een startblokkerings zendertje, misschien dat daar iets mis mee is in die ene sleutel waarbij het probleem zich voordoet.

Relais 103 is hier vrijwel uitgesloten, gezien het feit dat je wel spanning e.d. op de componenten hebt maar totaal niks geen beweging in de motor ;)

Bij een defect relais 103 kun je de startmotor nog wel ronddraaien (uiteraard door de sleutel in startpositie te draaien he ;D ;)

Gr. Justin

EDIT: Ik zie dat je nog niet zo lang vaak hier "rondzwerft", dus het zou leuk zijn als je je ook even voorstelt in het "voorstellen topic"  :)

WillemA.

Bedankt voor de reaktie. Ik zal het gaan proberen met de nieuwe sleutel, ben benieuwd.

mehn

Citaat van: Justin-850 op 21-06-2011 14:12:41
In iedere sleutel zit een startblokkerings zendertje,

In mijn sleutels niet hoor.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Justin-850

Waar zit ie bij jou dan? D'r zit volgens mij wel zo'n zendertje in.......

mehn

Citaat van: Justin-850 op 21-06-2011 15:11:39
Waar zit ie bij jou dan? D'r zit volgens mij wel zo'n zendertje in.......

Nee hoor dat is alleen vanaf MY1996. Kun je ook aan de dikte van de sleutel zien.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

francois

will.... geef eens wat meer info over je auto



grfr

thuur

Wat voor een alarm/centrale vergrendeling zit erin?


Gr ???

cas

wat deden of doen de lampjes in je dashboard op moment van niet starten? brand ABS bijvoorbeeld? ---> contactring. En thuur gaat voor de haperende startonderbreking volgens mij  ;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

WillemA.

Betreft een 2.5 20v. Bouwjaar weet ik niet zeker aangezien hij is ingevoerd. Afgelopen week is mijn verdamper vervangen en toen is het dashboard eruit geweest. De monteur had het erover dat het een amerikaanse uitvoering betreft. Ik vermoed dat het bouwjaar 1995 is.
Ik heb een sleutel en een aparte afstandbediening, hier zit een knop lock en unlock op.
De sleutel vind ik niet overdreven dik. Toen ik de auto kocht vertelde de vorige eigenaar mij dat er een pennetje bij zat welke je bij een lampje moest houden, dit was de startonderbreking. Dit had de eigenaar daar voor bij volvo laten verwijderen. Dit lampje was altijd uit maar knippert na het vervangen van de verdamper konstant.
Echter het probleem zoals omschreven heb ik ook al eens gehad voor het vervangen van de verdamper, ik sluit dus uit dat deze zaken met elkaar te maken hebben. Verder branden er geen aparte lampjes o.i.d. Ik heb de auto vanmiddag nog een aantal keren probleemloos gestart.
Over het alarm kan ik alleen zeggen dat ik weet dat er een alarm opzit.

thuur

Ik denk toch dat je het in die hoek moet zoeken. Als ik een alarm/startonderbreker verwijder dan brandt of knippert er echt geen lampje meer wat er niet in hoort :evil:


Gr ;)

WillemA.

Thuur, ik snap dat je het in die hoek zoekt. Echter dat verklaard niet dat hij het ook al deed voordat dit lampje knipperde. Wat is een mooi stappenplan om dit uit te zoeken mocht de storing zich weer voordoen.?

thuur

Eerst driedubbel checken of die onderbreker daadwerkelijk helemaal weg is (dus ook de lezer/ledje!) en alle bekabeling weer in originele staat is teruggebracht. Meestal onderbreken ze de groen/rode draad uit de stuurkolom en een roze kabeltje uit de zekeringkast. Als er werkzaamheden aan zijn geweest vallen die kabels wel op, ze lopen dan niet meer mooi mee met de rest van de bekabeling. Als het hersteld is, controleer dan goed of de herstelling nog intact is. Soms wel er wel eens een kabeltje uit zo'n knijpblokje vallen.

Als alles is zoals het hoort kun je pas echt gaan storingszoeken (mocht het nog niet opgelost zijn dan).


Gr ;)

WillemA.

Ik heb nu het volgende gedaan. De stekker van het knipperende lampje verwijderd zoals bij aankoop ook was gebeurd. Navraag gedaan bij de vorige eigenaar. Deze gaf aan dat de eigenaar voor hem (duitsland) de startonderbreking heeft laten verwijderen/afsluiten, dit zou middels certificaat zijn gebeurd, deze heb ik echter niet.
Het probleem heeft zich een aantal weken niet voorgedaan. Nu twee dagen achter elkaar. Moet nu de deuren soms wel 5 a 6 keer achter elkaar open en dicht doen (op en van het slot)  voordat de auto start. Ben bang dat dit probleem steeds erger gaat worden. Aangezien ik op eleckronisch gebied geen kennis heb zit ik redelijk met de handen in het haar.

cas

Citaat van: WillemA. op 16-08-2011 13:10:36
Ik heb nu het volgende gedaan. De stekker van het knipperende lampje verwijderd zoals bij aankoop ook was gebeurd. Navraag gedaan bij de vorige eigenaar. Deze gaf aan dat de eigenaar voor hem (duitsland) de startonderbreking heeft laten verwijderen/afsluiten, dit zou middels certificaat zijn gebeurd, deze heb ik echter niet.
Het probleem heeft zich een aantal weken niet voorgedaan. Nu twee dagen achter elkaar. Moet nu de deuren soms wel 5 a 6 keer achter elkaar open en dicht doen (op en van het slot)  voordat de auto start. Ben bang dat dit probleem steeds erger gaat worden. Aangezien ik op eleckronisch gebied geen kennis heb zit ik redelijk met de handen in het haar.

dan rest je niets anders dan een stukje expertise in te huren... lopen er genoeg op het forum, en tegen andere prijzen dan de volvo dealer  ;)
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....