hulp nodig staat onderweg

Gestart door Jack v, 24-07-2011 23:03:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: Dirk342 op 26-07-2011 07:40:22
Citaat van: thuur op 25-07-2011 11:48:37
Citaat van: Dirk342 op 25-07-2011 09:46:40
Citaat van: Rainbird op 25-07-2011 09:40:23
Mag ik als leek vragen wat het verschil in werking is van een krukas sensor en een nokkenas sensor. Laat ik het anders vragen welke gegevens haalt de ECU van de krukas sensor en welke van de nokken as sensor.
De ecu heeft zeker onder staande gegevens nodig:
Toerental
krukaspositie
Beide kunnen bij beide worden gemeten volgens mij.
Je geeft zelf eigenlijk al antwoord op je eigen vraag......

toerental = nokkenassensor
positie krukas = BDP of vliegwielsensor

In principe kunnen beide bij beide gemeten worden (met een omrekenfactor er tussen), maar Volvo heeft er voor gekozen om dit apart te doen.

Dat is niet correct. De nokkenasstandsensor geeft de stand van de nokkenas door zodat de ECU de arbeidscyclus kan bepalen. Hiermee kan bepaald worden welke cilinder ontstoken moet worden. Zo weet de ECU ook in welke cilinder pingelen optreedt (icm. pingelsensors).

De krukaspositiesensor meet het toerental en kan het BDP van cilinder 1 bepalen (=krukasstand).


Gr ;)
Is ook hetgeen wat ik zeg Thuur.  Je kunt de positie van de nokkenas ook bepalen met een sensor op de krukas.  Echter deze sensor heeft dan een omrekenfactor (meestal 1:2, dus nokkenas draait 1x en de krukas 2x) er tussen zitten.  Volvo heeft er voor gekozen om zowel voor de krukas als de nokkenas(assen) een aparte sensor te gebruiken.  Er zijn echter merken w.o. de wat oudere Jaquars die alleen een sensor op de krukas hadden, die exact hetzelfde bepalen.  Dus en stand krukas en positie nokkenas.

Ons signaal van de krukassensor is te onnauwkeurig om de nokkenaspositie te bepalen. Behalve een missend "tandje" (cq. gaatje) 90 graden voor BDP van cil. 1 is het een pulssignaal. Je kunt wel pulsjes gaan tellen maar het gaat om de regelmatigheid van de pulsjes. Elektrisch gezien ben je dan met iets compleets anders bezig.

Zelfde geldt ook voor de nokkenassensor: deze kan enkel een halve slag meten, kijk maar eens achter de sensor. Ook te onnauwkeurig voor een mooi strak toerentalsignaal.

Ik snap wel wat je zegt, maar zo eenvoudig als je het schetst is het niet ;)


Gr :D

cas

geweldige service van de ANWB ! ik vind dit een inzending waard voor de kampioen Douwe  ;)  zeker met de zoektocht in het depot. Hij had hem net zo goed kunnen laten afslepen naar een garage oid.

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Douwe

Citaat van: cas op 26-07-2011 09:05:39
geweldige service van de ANWB ! ik vind dit een inzending waard voor de kampioen Douwe  ;)  zeker met de zoektocht in het depot. Hij had hem net zo goed kunnen laten afslepen naar een garage oid.

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

En het was allemaal nachtwerk.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Jack v

foto van de ontplofte krukaspositiesensor:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Citaat van: Dirk342 op 26-07-2011 07:40:22
Citaat van: thuur op 25-07-2011 11:48:37
Citaat van: Dirk342 op 25-07-2011 09:46:40
Citaat van: Rainbird op 25-07-2011 09:40:23
Mag ik als leek vragen wat het verschil in werking is van een krukas sensor en een nokkenas sensor. Laat ik het anders vragen welke gegevens haalt de ECU van de krukas sensor en welke van de nokken as sensor.
De ecu heeft zeker onder staande gegevens nodig:
Toerental
krukaspositie
Beide kunnen bij beide worden gemeten volgens mij.
Je geeft zelf eigenlijk al antwoord op je eigen vraag......

toerental = nokkenassensor
positie krukas = BDP of vliegwielsensor

In principe kunnen beide bij beide gemeten worden (met een omrekenfactor er tussen), maar Volvo heeft er voor gekozen om dit apart te doen.

Dat is niet correct. De nokkenasstandsensor geeft de stand van de nokkenas door zodat de ECU de arbeidscyclus kan bepalen. Hiermee kan bepaald worden welke cilinder ontstoken moet worden. Zo weet de ECU ook in welke cilinder pingelen optreedt (icm. pingelsensors).

De krukaspositiesensor meet het toerental en kan het BDP van cilinder 1 bepalen (=krukasstand).


Gr ;)
Is ook hetgeen wat ik zeg Thuur.  Je kunt de positie van de nokkenas ook bepalen met een sensor op de krukas.  Echter deze sensor heeft dan een omrekenfactor (meestal 1:2, dus nokkenas draait 1x en de krukas 2x) er tussen zitten.  Volvo heeft er voor gekozen om zowel voor de krukas als de nokkenas(assen) een aparte sensor te gebruiken.  Er zijn echter merken w.o. de wat oudere Jaquars die alleen een sensor op de krukas hadden, die exact hetzelfde bepalen.  Dus en stand krukas en positie nokkenas.

Een 5 cilinder 4takt kan niet juist werken met een enkelvoudig krukas signaal. Je kan daarmee niet bepalen in welke cyclus elk van de cilinders zit.
Je hebt een tweede krukas signaal nodig (zoals audi dat voorheen deed) of een nokkenas signaal.

Douwe

Laat jij nou zomaar zien hoe mijn geliefde Roffel uit elkaar knalt :evil:
Thnx voor het plaatsen van de foto :eusa_clap:

Kun je die foto ook even in het "Te Koop" topic plaatsen?Blijkt zeer zeldzaam te zijn zo'n ontplofte krukassensor, dus die kan nog wel een paar euro's opleveren ;D
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996