Auteur Topic: Waar op letten bij stallen 2.5D  (gelezen 5673 keer)

BBS

• "Bert - Jan," Clublid: 85011464
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70 D5 2004
    • BBS Blog: v70 2.5T AWD
Re: Waar op letten bij stallen 2.5D
« Reactie #45 Gepost op: 09-09-2020 15:46:43 »
quote author=MikeyQR link=topic=51587.msg1811942#msg1811942 date=1599657360]
Ik zou gewoon voor het lange stil staan alle smeernippels van het motorblok is goed inspuiten met lagervet is die over 3 maanden nog goed ingevet, heb je daar al geen last meer van. ;)

En voor het op drie poten lopen zou ik de zuiger terug springveren maar gaan vervangen mogelijk zijn ze van de andere 2 gebroken?.
Is wel een klus hoor poeh!
[/quote]
Als iets op 3 poten loopt heb je teveel gezopen! ;D

Maar serieus, als iets op 3 poten gaat lopen, moet je het gelijk doodslaan. Is levensgevaarlijk! ;) ;D
Volvo V70 D5 2004 eersteklas roetert......

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
« Reactie #46 Gepost op: 09-09-2020 16:10:48 »
Ja, dat is een dingetje. Die veren zijn erg belangrijk en gaat na ongeveer 200.000Km vaak stuk bij onze wagens!

Ik heb ze zelf vorig jaar vervangen dankzij deze uitstekende video!
https://www.youtube.com/watch?v=oFX_Xq9WHTI

Ps: voor je eraan gaat beginnen is het belangrijk dat je het filmpje helemaal afkijkt!  ;)
« Laatst bewerkt op: 09-09-2020 16:42:00 door Michaell »

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #47 Gepost op: 09-09-2020 17:52:24 »
Ja, dat is een dingetje. Die veren zijn erg belangrijk en gaat na ongeveer 200.000Km vaak stuk bij onze wagens!

Ik heb ze zelf vorig jaar vervangen dankzij deze uitstekende video!
https://www.youtube.com/watch?v=oFX_Xq9WHTI

Ps: voor je eraan gaat beginnen is het belangrijk dat je het filmpje helemaal afkijkt!  ;)

Hij is leuk  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MikeyQR

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 09-09-2020 20:11:49 »
Dat filmpje is inderdaad erg handig als how to. ;)

Volvo S70

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23-09-2020 11:57:49 »
wat ook uitmaakt dat als hij buiten gestald stond het langer duurde voor hij soepel loopt. Binnen en 'warm' oftewel temperatuur van de olie zal veel schade voorkomen denk ik. Althans wel als regelmatig de wielen/motor 'gedraaid' wordt. Ik vraag me of dit ook speelt bij een benzine blok

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #50 Gepost op: 23-09-2020 12:07:32 »
Het is ook net als met onkruid ........ steekt ook iedere keer weer de kop op  :eusa_doh:

wat ook uitmaakt dat als hij buiten gestald stond het langer duurde voor hij soepel loopt. Binnen en 'warm' oftewel temperatuur van de olie zal veel schade voorkomen denk ik. Althans wel als regelmatig de wielen/motor 'gedraaid' wordt. Ik vraag me of dit ook speelt bij een benzine blok

Ja, maar alleen als het binnen warmer is dan buiten. En er zijn verschillende methoden om de temperatuur op te nemen.

MikeyQR

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 23-09-2020 12:43:08 »
Het is ook net als met onkruid ........ steekt ook iedere keer weer de kop op  :eusa_doh:

Ja, maar alleen als het binnen warmer is dan buiten. En er zijn verschillende methoden om de temperatuur op te nemen.

Onkruid vergaat niet dat blijkt wel. :eusa_whistle:

Zeker even voor het starten de temperatuurmeter in de uitlaat steken.
Als dat nou rond de 37 graden is kan je zo starten maar bij 40+ graden is die te warm en moet je deze niet starten dan heeft de motor koorts, leg dan maar een natte doek op de motor om af te koelen.

Volvo S70

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 17-10-2020 16:28:50 »
Motor 'draaien' voor hij start hebben wij ook gedaan, dus paar meter vooruit achteruit geduwd, maar tevergeefs. Klinkt niet lekker en gezond, is er iets te doen om dit te voorkomen?

Sbv

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '99 S70R, '00 V70R en '97 V70 T5
« Reactie #53 Gepost op: 17-10-2020 17:26:07 »
Niet meer starten dan hoor jet het ook niet meer

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
« Reactie #54 Gepost op: 17-10-2020 19:50:17 »
Na het lange stallen kunnen een paar dingetjes voorkomen. Geen zorgen, de meeste zijn eenvoudig te diagnoseren en te fixen.

Als eerste check even of het oliepeil nog goed is. Indien deze niet meer zichtbaar is op de peilstok: Geen zorgen, Daar zijn speciale oliepijlstok verlengers voor. Deze willen nog wel eens krimpen na langdurig stallen. Klik je er zo aan.

Wanneer heb je voor het laatst je koppelingsplaten gesmeerd? Kan zijn dat deze vast zitten. Als dat zo is; kun je met wat kruipolie en wat gefriemel ze vaak wel weer los krijgen. Vervolgens goed invetten met lagervet. En als je daaronder toch bezig bent. Neem dan gelijk het uitlaatlager ff mee. Gebruik hiervoor alleen hoog temperatuur lagervet!! (brand gevaar).
Deze kun je vinden tussen het spruitstuk en de CAT.

Dan voor het starten de vloermatten weer even laten uitlijnen. Dit start net even wat comfortabeler (Vraag hierna bij de dealer. Gaat erg snel en mij kost het alleen maar een pak stroopwafels).

En natuurlijk moeten we ook de accu niet vergeten te controleren: Het accufilter moet om de 3 maanden stalling gecontroleerd en indien verzadigd vervangen worden.

Als het goed is kun je de motor nu proberen te starten. Als deze wat langzaam draait voor jouw beleving kun je een van de velen olieverdunners (thinner werkt goed) in de motor gooien (bij de Hamu eventueel verkrijgbaar). Door de dunnere olie draait en start de motor beter bij het koude weer. Olie word namelijk wat stroperig als het koud is, waardoor de motor moeilijker rond draait bij het starten.

Ook moet de flux capacitor afgesteld worden op de vereiste 1.21 Gigawatt. Deze zit bij een 850 achter de auto (volg de dikke kabels. Kan niet missen) en kun je alleen doen als de motor weer loopt. Je hoeft alleen maar een snelheid te halen van 88M/h (140,8 Km/h) en de rest gaat vanzelf (zorg ervoor dat er niemand dicht achter je rijdt!! Het kan flink heet worden achter de auto. Geen zorgen, dit is een normaal verschijnsel).

volvobug

• Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Volvo foto album
« Reactie #55 Gepost op: 17-10-2020 20:15:12 »
Na het lange stallen kunnen een paar dingetjes voorkomen. Geen zorgen, de meeste zijn eenvoudig te diagnoseren en te fixen.

Als eerste check even of het oliepeil nog goed is. Indien deze niet meer zichtbaar is op de peilstok: Geen zorgen, Daar zijn speciale oliepijlstok verlengers voor. Deze willen nog wel eens krimpen na langdurig stallen. Klik je er zo aan.

Wanneer heb je voor het laatst je koppelingsplaten gesmeerd? Kan zijn dat deze vast zitten. Als dat zo is; kun je met wat kruipolie en wat gefriemel ze vaak wel weer los krijgen. Vervolgens goed invetten met lagervet. En als je daaronder toch bezig bent. Neem dan gelijk het uitlaatlager ff mee. Gebruik hiervoor alleen hoog temperatuur lagervet!! (brand gevaar).
Deze kun je vinden tussen het spruitstuk en de CAT.

Dan voor het starten de vloermatten weer even laten uitlijnen. Dit start net even wat comfortabeler (Vraag hierna bij de dealer. Gaat erg snel en mij kost het alleen maar een pak stroopwafels).

En natuurlijk moeten we ook de accu niet vergeten te controleren: Het accufilter moet om de 3 maanden stalling gecontroleerd en indien verzadigd vervangen worden.

Als het goed is kun je de motor nu proberen te starten. Als deze wat langzaam draait voor jouw beleving kun je een van de velen olieverdunners (thinner werkt goed) in de motor gooien (bij de Hamu eventueel verkrijgbaar). Door de dunnere olie draait en start de motor beter bij het koude weer. Olie word namelijk wat stroperig als het koud is, waardoor de motor moeilijker rond draait bij het starten.

Ook moet de flux capacitor afgesteld worden op de vereiste 1.21 Gigawatt. Deze zit bij een 850 achter de auto (volg de dikke kabels. Kan niet missen) en kun je alleen doen als de motor weer loopt. Je hoeft alleen maar een snelheid te halen van 88M/h (140,8 Km/h) en de rest gaat vanzelf (zorg ervoor dat er niemand dicht achter je rijdt!! Het kan flink heet worden achter de auto. Geen zorgen, dit is een normaal verschijnsel).

Ik zal na 19 jaar volvo classic rijden het instructieboekje eens lezen, want dit heb ik al die jaren niet geweten  :eusa_think:

;D

elmarconi

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '99 V70 10V 440 en '06 XC70N 2.5T LPG 426
« Reactie #56 Gepost op: 17-10-2020 21:50:13 »
Ook moet de flux capacitor afgesteld worden op de vereiste 1.21 Gigawatt.

Het zijn overigens geen Gigawatts maar jigowatts: https://www.youtube.com/watch?v=I5cYgRnfFDA

https://archive.nytimes.com/query.nytimes.com/gst/fullpage-9907E6DD143FF930A25757C0A96E9C8B63.html

« Laatst bewerkt op: 17-10-2020 21:53:07 door elmarconi »
--
Autogas Inside . . .