Temperatuur loopt op en motor verliest trekkracht

Gestart door haagsma, 31-08-2011 19:32:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

haagsma

Na afloop van mijn vakantie in Toscane reed ik met mijn V70 classic TDI bj.1998 met daarachter een caravan van 1300 kg in Italie de bergen in richting Zwitserland.
Ivm de hoge buitentemperatuur van 35+ deed ik kalm aan om de motor niet te zeer te belasten. Plotseling begon de temperatuur van de mijn auto op te lopen en verloor de motor trekkracht. Ik kwam vervolgens weer op een vlakker stuk en toen zakte de temperatuur weer. Later overkwam dit zelfde mij weer. Ik heb de auto stil gezet en TCS gebeld. Deze konden niets vinden en ik ben later verder gereden. Ik heb toen geen last meer gehad omdat het klimmen niet meer voorkwam. Mijn garage heeft ook naar de auto gekeken maar kan de oorzaak ook niet vinden en heeft ook geen idee wat het kan zijn. Wie heeft er enig idee?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

haagsma


Jack v

Ik denk in iets te hoge versnelling omhoog gereden. Bij zulke hoge temperaturen mag de temp. ook wel iets oplopen als de fan maar gaat draaien. En hij na de tijd maar weer naar zn normale temp. gaat.

Is de temp. in het rode gebied geweest?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

daytonawim

In welk toeren gebied en welke versnelling ben je de berg opgegaan?

haagsma

Temperatuur is niet in het rode geweest maar liep wel duidelijk op. Ook sloeg de fan normaal aan. Heb het meeste in de vierde versnelling gedaan en sommige stukjes in de drie. Toerental lag meest tussen 23 en 2500 toeren.  Was tijdens eerdere vakanties nooit een probleem.

Jack v

Buiten tempereatuur was ook wel hoog dus zou me  niet al te veel zorgen maken in eerste instantie. Houd de kvs wel in de gaten.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

2300 rpm met een kar / caravan erachter is absoluut te laag, je kunt beter zo rond de 3 a 4000 rpm rijden met een flinke kar / caravan erachter.  Moter maakt meer toeren, koelt harder want waterpomp draait sneller en het spul krijgt allemaal niet zo op z'n donder.

Ronald21


reneetje

Citaat van: Dirk342 op 31-08-2011 21:12:37
2300 rpm met een kar / caravan erachter is absoluut te laag, je kunt beter zo rond de 3 a 4000 rpm rijden met een flinke kar / caravan erachter.  Moter maakt meer toeren, koelt harder want waterpomp draait sneller en het spul krijgt allemaal niet zo op z'n donder.

:eusa_think:

De TDI heeft zijn max koppel van 290 nm bij 1900 tpm.......
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Ronald21

het gaat idg om de koeling en niet Nm''s

reneetje

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Je radiator kan ook deels verstopt zitten. Moeilijk te testen, maar met een goedje het systeem eens spoelen kan nooit kwaad.


Gr ;)

)()()sT

Ja, maar je hoeft niet met een diesel 4000 toeren te draaien....
Trouwens, met mijn V70R reed ik ook met de automaatpook in 3 met ca. 100 de hellingen op; dan zit je ook kort boven de 3000 toeren.
Het lijkt me idd. wel ietwat laag om 2300 toeren bergop te trekken, ook met een diesel.

elianmars

Citaat van: thuur op 31-08-2011 22:26:56
Je radiator kan ook deels verstopt zitten. Moeilijk te testen, maar met een goedje het systeem eens spoelen kan nooit kwaad.


Gr ;)

Spoelen kan zeker geen kwaad. Bij Roetmobiel kwam er een halve zandbak uit  :o