Veel banden lawaai

Gestart door Sbv, 20-06-2004 21:34:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sbv

Goedenavond,

Sinds een ruime week rij ik rond in een 850 R Estate Automaat, en wat me eigenlijk wat stoort is het behoorlijke afrol geluid, tenminste ik denk dat dat het is. Ok hier en daar een rammel, maar dat is met een setje nwe klemmetjes bij de achterklep opgelost.

Ik heb zelf het idee dat mijn banden aan gecubbed zijn, heb inmiddels voor en achter omgewisseld maar nog steeds best wel veel lawaai.

Via zoek functie alhier heb ik wel het nodige ontdekt over de Pirelli P-zero Assymetrico maar toch.
Er zit nog best wel veel profiel op, voor denk ik 6-7 mm en achter 4 mm.

Wie heeft er nog ideeen ?

Alvast bedankt

Sander

Jan_D.

P zero's zijn niet echt stil; op de winterbanden is de wagen stiller.
Volgens bandenman komt dit ook door het erg stugge karkas van de Pirellie's, met name in het loopvlak gedeelte.
Ook de breedte/hoogteverhouding heeft natuurlijk invloed op het (geluids)comfort. Je merkt zelf wel dat de banden het geluid veroorzaken; als je eens over verschillende soorten asfalt rijdt, hoor je verschil wel. Met name op wat versleten Zoab maken de banden veel herrie. Misschien dat ik nog eens iets aan de geluidsisolatie van de wielkasten ga doen, maar voorlopig heb ik nog wel wat andere klussen (niet de auto) op mijn lijstje staan.

Jan

Sbv

Ik heb wel vaker met zulke lage banden gereden, maar gevoelsmatig waren die stiller.
Helaas heb ik geen referentie bij 850's of het echt veel banden lawaai is of dat het gewoon hoort. Met name rond de 60-80 km/u is het storend.
Rij ik bijv 150-160 dan is er niets aan de hand. Kunnen ook nog wiellagers zijn, maar dat lijkt me vrij sterk net na de Apk keuring ? of Cubbing ?
Gezien het profiel van de banden en het feit dat ik de auto net twee weken heb heb ik nog geen trek om gelijk 4 banden te vervangen. Van de week de dealer eens bellen

ed

Ik heb zelf ook deze banden. Ook veel problemen met trillingen en veel lawaai. Je merkt het op bepaald soort asfalt. Bij mij ligt een mooie weg om de hoek waar je de top kan testen (drie merenweg tussen hoofddorp en Haarlem). Als je daar gas geeft lijkt het wel een compressor zoveel lawaai maken die banden dan. Op ander asfalt is het minder. Dit is overigens geen ZOAB.

Heb van de dealer ook nog eens twee nieuwe gekregen omdat twee banden niet goed waren onder garantie. Zit ik weer een poos met die herriemakers opgescheept. Gewoon oprijden en iets anders monteren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Sbv

Bij mij in het dorp, Rotterdam is het ook best wel lawaaierig, zeker maasboulevard etc, ja ik weet je mag er maar 50, maar 70 schiet wat harder op daar.
Ben blij dat er meer mensen last van hebben, zal het morgen dealer eens voorleggen.
Oprijden kan best, maar denk dat ik rond de 10000 km/jaar ermee rij dus dat wil zeggen toch zeker een dik jaar rijden als het niet 2 jaar is. Op roken kan ook natuurlijk

Rai

Ik rij op dezelfde banden en merk inderdaad op bepaalde soorten asfalt meer lawaai. Trillingen heb ik echter geen last/problemen mee. Wellicht dat de rijstijl er iets mee te maken heeft, mijn voorbanden hebben er 30.000 km ondergelegen. Ik mag graag het gas intrappen, alleen het snelle bochtenwerk ligt mij niet zo. Verder heb ik begrepen dat Pirelli's nogal snel cuppen.

Sbv

Hopelijk doet de dealer er wat mee, wil echter geen Pirelli's meer terug onder hebben. Doe maar Michelin Pilot sport dan of iets anders. Want om deze set nou geheel op te rijden, nee dank je.

denkweb

Pirelli's zijn lawaaiig, ze gonzen vaak ook gewoon bij normale kruissnelheden.

Ik heb nu Bridgestone Potenza SE072 in de maat 205/55/15' op de voorbanden, hiervan is 1 (!) band lawaaiig bij exact 130km/u... daarvan snap ik ook nog niet de oorzaak... wordt een beetje irritant na verloop van tijd ;)

Sbv

Ben gisteren bij de dealer geweest en die heeft ernaar gekeken en geluisterd en wat bleek nou. Het linkervoorwiellager was helemaal aan gort en ja dat geeft ook een hoop herrie. Nu is het in ieder geval weer lekker stil.

TTT242

Hoeveel is de km-stand? Ik denk dat mijn wiellager(s) ook het beste hebben gehad. De mijne heeft nu 225Dkm.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Sbv

@TTT242,

Eh erg weinig kilometers voor Volvo begrippen. nml net 132500 ofzo. Het was een zwaar gonzend geluid en ik was gelijk aan de banden aan het denken, maar het was dus een lager

TTT242

Sbv, ja ben er zeker van dat het de lagers zijn bij mij. Geeft irritant rolgeluid, bij het bochten nog wat meer. Vervangen dus.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Sbv

Het is denk ik wel zelf te doen, tenminmste als ik de monteur zo bezig zag wel. alleen wou het lager bij mij er wat rot af, mijn scheen hert ooit eens met locktite vast gezet te hebben.
Op hbase ofzo kan je even een indicatie krijgen van de kosten van een lager. Ik dacht dat het bij mij iets van 45-60 min werk was

Yackall

Onder mijn net aangekochte T5R zitten ook de P-Zero's en ze maken veel herrie. Onder mijn Lancia Kappa zitten Vredestein Sportrac 2's en die zijn veeeeeel stiller. Ook stiller dan Michelin, trouwens (die zaten hiervoor onder mijn Lancia). En onder de Lancia doen ze hun werk errug goed.

Ik kan me best voorstellen dat vanwege de lage band je sowieso meer van de banden hoort, maar ik denk dat ik na deze P-Zero's echt wel iets anders ga nemen. Nadeel is dat ze nog erg vers zijn.

Weet overigens nog niet in welke maten en specs de Sporttrac 2 wordt geleverd en of ze geschikt zijn voor een T5R, maar daar ga ik t.z.t. wel wat onderzoek naar doen.

Yackall

Nabrander: De Sporttrac is overigens in het nat errug goed!