Stekker lamda sonde

Gestart door Bolo, 24-11-2011 07:55:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bolo

Mijn lamdasonde heeft 1 conector, zo een met een schuifvergrendeling. Als deze aangesloten zit rijd mijn 850 slechter, hij verbruikt iets meer en hij trekt enigzinds golvend op, dwz dat je enigzinds jaschuddend vanuit nul bij de 120  komt. Als de stekker los zit dan rijdt hij als een juweeltje.
Kan dit kwaad?
Hij rijd op gas, rekent de gasinstallatie niet met de lamdasonde?
Het is al ruim 60.00km zo dus niet incidenteel.

Ries van de Zilverschuit

#1
Sowieso moet je motorstoringslampje branden en foutcodes opgeslagen zijn als je met losse stekker rondrijdt. De motormanagement neemt vervolgens een vaste waarde voor het lambdasignaal, die tot een hoger verbruik leidt dan bij een goed werkende sonde.

Verder is het de vraag of je zo door de viergasmeting van de APK komt. Zowel op benzine als op lpg.

Overigens is het vervangen van de sonde een klusje van niets voor een garage. Afhankelijk van waar je hem koopt, kost een sonde tussen 100 en 150 euro, volgens mij. In ieder geval niet bij de dealer kopen: schreeuwend duur.  

Als hij nooit vervangen is: gewoon doen. Velen hier kwamen tot de ontdekking dat hun auto ineens zuiniger reed. Is je probleem waarschijnlijk ook opgelost, al is er mogelijk ook wat anders aan de hand, maar daar weten anderen hier meer over.

Over deze materie is hier al heel veel geschreven. Even zoeken en er verschijnt een schat van informatie.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

Lambdasensor gewoon vervangen; deze is versleten.
Ik heb 'm bij ET besteld, dan krijg je 'm met originele stekker voor een goede prijs (ik dacht zo'n 125 Euro).