Douwe's Zoon heeft een Alter 1

Gestart door Douwe, 17-12-2011 18:55:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pwberg

Citaat van: pwberg op 13-06-2012 05:48:57
Ben redelijk druk volgende week maar als ik tijd heb ga ik wel effe mee.

Zal hem niet worden, vrees ik.

Maandaag pas thuis van de camping (lekker dagje ADV samen met de kidz  :eusa_dance:), dinsdag en woensdag oppasdienst. En aangezien je volgens mij op donderdag weer richting het hoge Noorden vertrekt is de week dan weer om.....  :eusa_wall:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Douwe

#271
Vanavond met de bestuurster van de Matiz gesproken, zij heeft een hersenschudding en is net als haar passagiere nog een beetje stijf.Zoals de situatie nu lijkt is er geen whiplash.Morgenavond samen de papieren voor de verzekering in orde maken.

Vandaag het front van Sem opgehaald, en de planning is om maandagavond de andere onderdelen op te halen.Dan heb ik 3 avonden om de DOP'er weer in ere te herstellen :eusa_dance: .
Hij hangt nu met DOP tape aan elkaar ;D
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Douwe

Vandaag met de DOP'er voor de herkeuring geweest, wederom afgekeurd op CO uitstoot :(.De garage adviseerde mij om het gas af te laten stellen bij een LPG secialist in Buitenpost.Deze vertelde mij dat hij geen afstellingen kan doen aan de VIALLE gasinstalatie en verwees mij door naar een G3 specialist in Leeuwarden.
Na op Google de zoektermen ;VIALLE/G3/te hoog CO te hebben ingetoetst kreeg ik een topic over een renault met het zelfde probleem.
Het bleek dat de APK keurmeester de verkeerde waarden had genomen en die kwam uit op max 0.5% toegestaan terwijl voor auto's na 1973 en voor 2001 op LPG een waarde van 1,5 % toegestaan is.

De waarde die de DOP'er aangaf was 0,7 %,ik heb mijn garage gebeld en gevraagd of dit klopte.Bij de garage zijn ze de boeken ingedoken en ik bleek gelijk te hebben :eusa_dance: .Maar volgens de garage moet het CO gehalte bij een motor op toeren wel 0,5 % zijn en bij mij kwam deze waarde op 1,6 % :eusa_think:

Wie kan mij vertellen of de laatste bewering van de garage klopt?

Vandaag ook eindelijk tijd gehad om de olie van de DOP'er te verversen,vorige wissel was in oktober 2009 bij een kilometerstand van 495.000, stand van vandaag is 602.697. :angel:
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

UserID6342

Zover mij bekend hoeft jouw auto geen 4gas-test te ondergaan omdat hij daarvoor te oud is.  Alleen het CO stationair moet goed zijn, verder niet.

The Demon

Een '96 er hoeft niet aan de viergastest als het een dampgasinstallatie betreft, tenzij er G3 op het kenteken staat.
En volgens mij (althans zo lees ik het) heeft Douwe een G3 (damp)gasinstallatie en dan moet hij dus wel aan de viergastest.

De enige manier om het CO op toeren dan goed te krijgen is hem armer zetten maar dat vinden de kleppen niet echt fijn.

Olijfje is ook een '96er met dampgas maar zonder G3 vermelding op het kenteken en hoeft dus niet aan de viergastest.
Het enige is dat je de volle mep aan motorrijtuigenbelasting betaald, wat met G3 dus lager is.

Groet,
The Demon.

Ludo

Op lpg 1.6, is een waarde die je krijgt met dubbele brandstof.
Heb je de benzinedrukregelaar gecontroleerd?.
Lekkende injector(s)?.

Douwe

Morgen maar eens kijken wat ik nog aan de CO kan doen,misschien alle injectoren maar eens wisselen.

Zo vanavond de formulieren voor de verzekering ingevuld, de Matiz is idd total loss.
De kofferuimte is rechtsachter verkleint tot de achteras en het wiel rechtsachter is idd een stukje naar voren gezet door de DOP'er.
Schade is zeker 2500 + voor de Matiz.
Schade aan de DOP'er zal met onderdelen uit het magazijn en aangekochte materialen rond de 150 euro zitten.

De inzittenden van de Matiz houden zo als het nu lijkt gelukkig geen klachten aan over.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

The Demon

Heb jij nu een G3 dampgas installatie of niet?

Groet,
The Demon.

Douwe

Citaat van: The Demon op 14-06-2012 20:36:39
Heb jij nu een G3 dampgas installatie of niet?

Groet,
The Demon.

Ik heb een G3 instalatie van VIALLE, zonder injectoren op de luchtinlaat.
Ik ben verder niet zo thuis in de verschillende gastype's , dus van mij de vraag :Hoe kan ik dat zien?
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Jack v

Citaat van: The Demon op 14-06-2012 20:36:39
Heb jij nu een G3 dampgas installatie of niet?

Groet,
The Demon.
ja hij heeft G3 en als Douwe wil zaterdag de drukregelaar controleren en/of injectors wisselen.

@Ludo ; regelt deze instalatie ook bij via de lambdasonde?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

The Demon

G3 betekent dus wel de viergastest, maar het afstellen is bijna niet te doen.
Een verdamper installatie regelt niet via de lambda, er zit een accuator op die de ECU "voor de gek houd" vandaar ook dat het lambdalampje op benzine brandt.

Als hij voorheen wel goed was zou ik inderdaad de benzineinjectoren controleren op "pissen".


Groet,
The Demon.

Jack v

Citaat van: The Demon op 14-06-2012 20:55:35
G3 betekent dus wel de viergastest, maar het afstellen is bijna niet te doen.
Een verdamper installatie regelt niet via de lambda, er zit een accuator op die de ECU "voor de gek houd" vandaar ook dat het lambdalampje op benzine brandt.

Als hij voorheen wel goed was zou ik inderdaad de benzineinjectoren controleren op "pissen".


Groet,
The Demon.
volgens mij brand op benzine het lambdalampje niet bij Douwe :eusa_think:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo

Citaat van: Jack v op 14-06-2012 20:46:53
@Ludo ; regelt deze instalatie ook bij via de lambdasonde?

Als het een echte G3 is, doet de lambda inderdaad mee.
Kan dus ook heel goed een verdachte zijn.

Ik weet niet hoe handig je bent met stroom (ik ook enkel goed voor kortsluiting  ;D ), maar je zou het signaal kunnen controleren met een voltmeter.
Het signaal moet constant, wisselen in minder dan één seconde.
Doet ie er lang(er) over, mag er van uit gaan dat de sonde niet goed werkt.

Drukregelaar eerst controleren is goed, die is heel vaak de boosdoener, nr1 als controle bij de lpg specialist i.v.m. te hoge CO.

Jack v

Citaat van: Ludo op 14-06-2012 20:58:40
Citaat van: Jack v op 14-06-2012 20:46:53
@Ludo ; regelt deze instalatie ook bij via de lambdasonde?

Als het een echte G3 is, doet de lambda inderdaad mee.
Kan dus ook heel goed een verdachte zijn.

Ik weet niet hoe handig je bent met stroom (ik ook enkel goed voor kortsluiting  ;D ), maar je zou het signaal kunnen controleren met een voltmeter.
Het signaal moet constant, wisselen in minder dan één seconde.
Doet ie er lang(er) over, mag er van uit gaan dat de sonde niet goed werkt.

Drukregelaar eerst controleren is goed, die is heel vaak de boosdoener, nr1 als controle bij de lpg specialist i.v.m. te hoge CO.

doen we heb hier wel 2 drukregelaars liggen die zowieso goed zijn en 3 sets injectoren. Lambda had k Douwe al meegegeven maar die scheen niet te passen. ???
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Douwe

Klinkt hoopvol, als het de injectoren zijn of de benzinedrukregelaar is er weer hoop.
Ik heb er een paar maanden terug een nieuwe benzinepomp opgekregen, kan die ook de oorzaak zijn?

En het Lambda lampje brand meestal niet als ik op benzine rij, soms wel.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996