tikkende kleppen of toch niet???? met YOUTUBE link

Gestart door Red Devil, 22-12-2011 13:36:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Red Devil

Sinds mijn oliewissel gisteren (Helix 5w-40) heb ik last van behoorlijk tikkende kleppen. Volgens mij is het een tikkende klepstoter. Morgen gaan wij met deze auto voor week naar Winterberg.

a) kan dit kwaad?
b) en wat is er aan te doen?
c) Wynn's hydraulic valve lifter?

Ik hoor het graag.

Gr.
Ted

fpede

tikken, kan ook door de vacuĆ¼mpomp komen,...
stopt het met tikken als je de rem (goed) indrukt?
doet de mijne alleszins... :eusa_whistle:

Red Devil

Nee, heb ik al getest. Als de vuldop eraf gaat wordt het geluid alleen maar liuider.


Gr.
Ted

Garrett

En als je wat gas geeft circa 1500 a 2000 toeren, gaat het dan weg of hoor je het dan nog steeds.
Is het weg dan kan het mijn inziens geen kwaad, maar op termijn zal je er wel wat aan moeten doen als het een klepstoter is.
Kan ook je vacuum pomp zijn.
Wat heeft tie gereden?

Gr Garrett

Red Devil

#4
tot ongeveer 2000rpm neemt het lawaai toe. Ik heb echter de indruk dat het al aan het minder worden is. gisteren hoorde je het heel duidelijk stationair en ook rijdend met de ramen dicht. Nu hooor het je het stationaair niet meer en rijdend met de ramen dicht ook niet. Auto heeft altijd gereden op 5W-40 van Kroon (Emperol) en Castrol Edge. Nu Helix van Shell. Misschien dat het daaraan ligt. Auto trekt overiegsn nog steeds goed en rookt niet. Kmstand 499700  ;D

Oude olie zat er al wel ruim 25k in. Tikken kwam ook meteen na de oliewissel.

Gr.
Ted

darius

Even geduld hebben en eerst een beetje rijden als het na enkele dagen nog is dan wel ff naar laten "luisteren" door garagist..
No show, only go.

thuur

Tikken na oliewissel is bijna altijd een klepstoter.. Dan heb je te lang doorgereden met vervuilde olie. Je kunt flushen met ATF of Forte. Dan max. 2000km op goedkope olie of spoelolie (20W20) en dan weer goede olie erin. Telkens het filter wisselen.

Alhoewel ik me afvraag of 20W20 wel voldoet in dit weer :eusa_think:


Gr ;)

Red Devil

#7
Net terug uit Winterberg. Zo'n 1000 km gereden. Geluid is elke keer verschillend. Gaat inderdaad maar spoelen en nieuwe olie er in.

Wordt vervolgd.

Ted

Stel dat dit niet werkt, is er dan iemand die ervaring heeft met het vervangen van de klepstoters??

Red Devil

#8
Vandaag motor gespoeld met ATF. Stukje gereden (sigaretten halen) en ruim een half laten nadraaien. Verse olie er in maar het geluid is niet weg. Ik heb wel het geluid kunnen lokalisweren. Het geluid hoor je het beste aan de zijde van de distri. kap van de distri losgehaald en het geluid lijkt te zitten daar waar de as van het bovenste loopwiel van de distri in de kop/kleppendeksel verdwijnt.

http://www.youtube.com/watch?v=7ZZ-7dmPZaE

Iemand enig idee wat het kan zijn??

Ted

UserID6342

Een troost heb ik voor je, klinkt absoluut niet als vastzittende klepstoters.  Kijk de nokkenas zelf maar eens even goed na....

Red Devil

#10
Dirk, is dat een troost?  :eusa_think:
Wat moet ik nakijken....nokkenas, lager.....?

En nog belangerijker: welk risico loop ik.

Gr.
Ted

UserID6342

Luister eerst even op dat je zeker weet dat het geluid van bovenaf komt.  Als ik het zo hoor op het filmpje is het geluid wat ik hoor 'te metalig' voor klepstoters, vandaar mijn advies om de nokkenas na te kijken.  En dan zowel de nokkenas zelf (gebroken) als de lagers waar hij linligt / indraait.

Nogmaals dit is erg lastig te horen zo, maar het klinkt in ieder geval niet goed !

Red Devil

Even aanvullende info. Bij de rit naar Winterberg hebben wij moeiteloos 150 km/u gereden. Aan de auto merkte je niets. Wel biel op dat de auto langzamer warm werd., het duurde wel een 15 - 20 minuten voordat de tempmeter op het juiste punt stond (12 uur) en voordat het interieur warm werd. Kan deze ratel, die met het toerental meegaat, ook worden veroorzaakt door een defecte waterpomp? Vind het namelijk vreemd dat de auto goed trekt en niet rookt als er sprake zou zijn van een defecte nokkenas.

De auto is 14 dagen voor dit euvel aangereden aan de distrizijde waarbij de multiriem er door een zwieper van het blok is afgerukt.

Ted

Red Devil

Ik heb zojuist de auto nog even laten draaien en de kap van de distri verwijderd. ik denk dat het geluid wordt veroorzaakt door de waterpomp. Deze is bij 472k vervangen gelijk met de distri, dus 28000 km geleden. Ook nu weer werd de auto niet warm. Bij het losdraaien van de dop van het kvs reservoir ontdekte ik dat er geen water werd rondgepompt. Er liep pas wat kvs in toen ik in de bovenste slang vanaf de radiator kneep. Dit sluit natuurlijk wel redelijk aan bij het feit dat het lang duurt voordat de auto binnen in warm is en de temp meter heellangzaam stijgt. Doet er zo'n 20 minuten over om de normale temp te bereiken.

Kan een waterpomp zoveel lawaai maken?

Ted

mehn

Als het echt bij de waterpomp vandaan komt lijkt het me verstandig dat je die z.s.m. vervangt. Gisteren (of was het eergisteren) is er een foto geplaatst van een waterpomp waar de schoepen helemaal van afgebroken zijn. Als dat bij jou ook het geval is dan denk ik dat je het fijnmalen van de restanten hoort. Lijkt me niet gezond voor het koelsystem.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: