De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

#240
Citaat van: mitchelli op 28-05-2013 07:59:44
Was toch niet de eerste de beste compressiemeter bij Hooftman....  :eusa_think: En ik vond toch ook dat hij stationair niet helemaal zuiver liep.

Ik denk zeker ook niet dat het aan die Motometer ligt en het zou me inderdaad niet verbazen als de motor niet zo mooi loopt als die zou kunnen. (Maar op vier pitten loopt-ie dus ook niet weer niet). Het is een beetje lastig vast te stellen, maar soms krijg ik de indruk dat de motorloop ook wel eens wisselt. En dan vooral in de lage toeren, van 1000 naar 3000 toeren. Net of de motor dan schommelend in zijn toeren klimt, daarboven is het over. Maar niet altijd dus. Zelfde in zijn 5 vanaf de ongeveer 100 km/h. De ene keert trekt hij direct weg, de andere keer gaat moeizamer en hoor je de roffel nauwelijks. Maar je moet er wel echt op letten, anders merk je het eigenlijk niet. Zou wel passen in het beeld van wisselende compressie. (Alles om het blok heen is inmiddels vernieuwd.)

Citaat van: peteRRR op 28-05-2013 08:58:55
Misschien heeft er vuilophoping tussen/op de kleppen gezeten op je 5de cilinder.
Spulletje van forte en reinigen is ook niet verkeerd om mee te beginnen als je iets wil doen.

Hier ga ik inderdaad maar eens mee beginnen. Gas Treatment en Motor Flush zijn nu onderweg. Die laatste zal ik eens toepassen met schone olie. Kijken hoe het eruit komt. Gas Treament schijnt ook wel heftig, maar goed spul te zijn, begrijp ik uit de verhalen op internet. Kun je zo op laten zuigen via een vacuumslangtje.  

Heb jij trouwens aandelen in die handel of zo? Als ik Forte intik in de zoekmachine hier, kom ik overal jouw naam tegen. Of gewoon goede ervaringen? ;)

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Nou het kuurtje Gas Treatment zit erop: het geeft wel enige rookontwikkeling.

Even een andere vraag: tijdje geleden heb ik een nieuwe bobine geplaatst en die tikte toen behoorlijk. Tijdens de sleuteldag bij Hooftman viel het Mehn bijvoorbeeld direct op toen hij langsliep. Deze voor garantie teruggestuurd naar de leverancier.

Maar: de nieuwe tikt bijkans nog harder. De oude (266.000 km) tikt ook, maar die hoor je pas als je met je oor erboven gaat hangen.

1) Kan dit kwaad (storend is het in ieder geval)
2) Wordt dit na verloop van tijd soms minder?
3) Is er mogelijk een andere oorzaak aan te wijzen? Tikt een bobine bijvoorbeeld harder als hij zijn spanning niet kwijt kan, of moeite heeft zijn spanning op te bouwen bijvoorbeeld door een massaprobleem? (De rest van de ontsteking is circa 37.000 km oud, de bougies zijn nieuw).

Google levert weinig op en uit de topics hier maak ik op dat het wel vaker voorkomt, maar dat het niet zo hoort te zijn.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

MrCain

Mij nieuwe (origineel Bosch) tikt ook lekker mee  ;D Weet niet hoe het komt maar de Volvo rijd er fantastisch mee => beter dan de oude bobine met disco verlichting....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ries van de Zilverschuit

De mijne is natuurlijk ook Bosch: zou het een productinnovatie zijn.  :P
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

ZC3rr0r

Mijn nieuwe Bosch bobine tikt ook behoorlijk wat haarder dan de oude die eruit kwam.
Maak me er niet druk over, verbruik is sindsdien gedaald, dus het beoogde effect is bereikt :)

MrCain

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 04-06-2013 12:50:43
De mijne is natuurlijk ook Bosch: zou het een productinnovatie zijn:P

Vast wel, laten we het maar daar op houden  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, langzamerhand krijg ik dan wel een tikfestival rond mijn auto: tikkende klepstoters (koude motor), tikkende bobine, tikkende evap-klep. Ik hoor mijn roffel niet meer!!!!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ries van de Zilverschuit

Ja, en dan afwisselend ook nog op lpg en benzine. Alhoewel, ik heb in het verleden wel eens met zowel tikkende lpg- als benzine-injectoren gereden zonder dat ik dat wist.

Je zou er getikt van worden.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

MrCain

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 05-06-2013 15:16:16
Ja, en dan afwisselend ook nog op lpg en benzine. Alhoewel, ik heb in het verleden wel eens met zowel tikkende lpg- als benzine-injectoren gereden zonder dat ik dat wist.

Je zou er getikt van worden.



Tiet voor een open sport uitlaat  :eusa_whistle: ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ries van de Zilverschuit

#250
Even een update: motor heb ik vorige week gespoeld met een middel van Forte. Daarvoor heb ik nog verschillende malen de compressie gemeten, met name op cilinder 5, maar de waardes waren allemaal goed. Binnenkort nog even naar de dealer: dan steken ze er nog een keer een motometer in. Motor loopt naar mijn beleving goed. Sinds de nieuwe turbo sleurt hij weer lekker vanaf 2000 toeren.

Gisteren ook de achterremklauwen preventief vervangen. Remleidingen waren niet los te krijgen, dus direct maar nieuwe leidingen erop gezet. Wel even frutten met die aansluiting op de slangen. Vooral die rechtsachter, die zit zo lekker op de achteras.

Vanavond nog even ontluchten, dan kan de remmerij ook weer 200.000 km mee. (Afgezien van schijven en blokken natuurlijk.)

Langzamerhand komt de revisie nu aan zijn einde. Deze zomer nog een andere versnellingsbak en nieuwe veerpoten (de Koni's FSD slaan, zeker bij zware belading, vaak door bij hobbels en gaten. Gelukkig garantie.)

O ja, de luidtikkende bobine moet ook nog terug naar de leverancier. In de auto hoor ik hem nog tikken. Irritant.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

Het doorslaan van de Koni FSD's is iets waar wij ook last van hadden, helaas geen garantie meer. Ik ben zelf naar origineel over gestapt

)()()sT

Heb je al een andere bak?
Ik ga ook steeds meer neigen naar een andere bak voor mijn V70 ::)

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Sbv op 03-07-2013 12:52:50
Het doorslaan van de Koni FSD's is iets waar wij ook last van hadden, helaas geen garantie meer. Ik ben zelf naar origineel over gestapt

Op vakantie was het echt niet leuk meer, met volle dakkoffer en met z'n zessen in de auto. Bij de eerste de beste vorstschadekuil sloegen de dempers al door. Elke keer schrok ik me rot van die klap. Op internet circuleren meer verhalen over lekke exemplaren. Mogelijk werkt ook dat adaptieve systeem niet zo mooi, als Koni voorstelt. 

Citaat van: )()()sT op 03-07-2013 12:56:37
Heb je al een andere bak?
Ik ga ook steeds meer neigen naar een andere bak voor mijn V70 ::)

Dennis is erna op zoek. Volgens hem kunnen M56-bakken uit een N van tot 2002 met een kleine aanpassing ook onder onze auto's. Maakt het aanbod wat groter.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

)()()sT

Ow? Ja, ik heb recentelijk de vraag gesteld:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,64425.0.html

Aanpassing van het druklager begrijp ik. Ik heb namelijk zo'n bak liggen.