De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, nu je dit zegt van de pennen. Ik denk dat ik een aansluitfoutje heb gemaakt. Misschien moet ik de kabels op andere bussen aansluiten dan bij een spanningsmeting. Even in de gebruiksaanwijzing duiken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

Klopt.
Waarschijnlijk heb je nog verschillende bussen voor een mA meting en een A meting.
Vaak zijn de A bussen gezekerd op 10 A; die is heel goed bruikbaar.

Ries van de Zilverschuit

Inderdaad was dit dus het geval. Rode pen op de amperebus gezet. Nu bleef de autoverlichting wel branden tijdens de meeting. Ik mat 0,126 A als stroom. Wel iets hoger dan de 0,1 A die Thuur als normaal beschouwd dus. Maar op de accu mat ik na 38 uur stilstaan nog bijna 12 volt.  Dat is dus wel eens veel minder geweest.

Ik vermoed dat er een niet-permanente sluipverbruiker actief is. Microswitch van bestuurdersdeur allicht? Binnenkort in ieder geval maar even zekeringtrekken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ewout Schalkwijk

Hier ook zo. De ene dag meet ik 12,55volt na een hele nacht, de volgende dag weer 12,40volt (da's maar 75% lading).

Verschil met jou is dat ik zo'n ongelooflijke paardenl*l ben. Ik koop eerst een prachtige Fluke 88 Automotive en koppel die aan de accu. Vervolgens rijd ik al twee volle weken rond met die Fluke gekoppeld en houdt het laadproces in de gaten. Daar lijkt niks mis mee te zijn, maar een simpele 'sluipverbruik' meting heb ik nog steeds niet uitgevoerd. :eusa_wall: :eusa_whistle:

Af en toe moet ik mezelf echt een flinke schop onder m'n r**t geven. :evil:


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

Sinds eind 2007 staat er hier al prachtig topic over dit onderwerp. Doe je voordeel ermee!

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23282.0.html
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 16-12-2013 15:27:58
Sinds eind 2007 staat er hier al prachtig topic over dit onderwerp. Doe je voordeel ermee!

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23282.0.html

Weet ik. :angel: 1 na laatste post is van mij, met bijdrage.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

Ik heb de boosdoener gevonden, althans: ik weet dat het probleem achter zeker 16 zit. Dan gaat het om de radio-antenne, trekhaaktoestanden (bekabeling is pas 4 jaar oud) en accessoires. Ik denk dat daar bij mij de versterker HA-7400 en Yatour opzitten want die doen niets meer nadat ik de zekering heb verwijderd. In het weekend maar eens verder kijken en morgen de spanning van de accu controleren.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ewout Schalkwijk

Had jij ook niet eerder problemen met je antenneversterker? Volgens mij zit die daar ook in de buurt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

Klopt, die zit dus ook achter deze zekering. Ik vermoed dat de gele accessoire-stekker onder het dashboard ook achter nummer 16 zit. Zaterdag allemaal maar eens nalopen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

KIM

Heb je een trekhaak?
Die aansluitdoos is ook een verdachte die je hoog op je controle lijstje kunt zetten.

Ries van de Zilverschuit

Trekhaak ja, maar dit zit er net vier jaar onder en de aansluitdoos zit er nog fris en fruitig uit. Maar wel goed om hem toch maar even na te kijken natuurlijk.

Maar ik vermoed dat een sluipstroom van 0,126 Ampere toch je weinig is om de accuspanning in 24 uur tijd met 0,63 volt te reduceren.

Vanavond nog maar eens een 24-uursmeting afronden met zekering 16 eruit.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Nog een poosje aan het stoeien geweest met dit probleem, maar een echte lekstroom heb ik kunnen ontdekken. Wel trad er spanningsverlies op tussen de accu en de dynamo. Even een bypass gemaakt en nu krijg ik met draaiende motor weer circa 13,95 volt op de accu bij verhoogd toerental. Was circa 13,5/6 volt. Een paar korte ritjes, een slecht opladende halflege accu, en achteraf eigenlijk voor ons gebruik te grote accu,  hebben voor het probleem gezorgd, vermoed ik. De tijd zal het leren.

Begin volgende week een post over een gare aandrijfas of versnellingsbak. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-01-2014 20:57:07
Nog een poosje aan het stoeien geweest met dit probleem, maar een echte lekstroom heb ik kunnen ontdekken. Wel trad er spanningsverlies op tussen de accu en de dynamo. Even een bypass gemaakt en nu krijg ik met draaiende motor weer circa 13,95 volt op de accu bij verhoogd toerental. Was circa 13,5/6 volt. Een paar korte ritjes, een slecht opladende halflege accu, en achteraf eigenlijk voor ons gebruik te grote accu,  hebben voor het probleem gezorgd, vermoed ik. De tijd zal het leren.

Begin volgende week een post over een gare aandrijfas of versnellingsbak. 

13,95 volt is nog steeds aan de lage kant. 14,1 tot 14,3 zijn betere waarden. Koolborstels/collector versleten van de dynamo? :eusa_think:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-01-2014 20:57:07
Nog een poosje aan het stoeien geweest met dit probleem, maar een echte lekstroom heb ik kunnen ontdekken. Wel trad er spanningsverlies op tussen de accu en de dynamo. Even een bypass gemaakt en nu krijg ik met draaiende motor weer circa 13,95 volt op de accu bij verhoogd toerental. Was circa 13,5/6 volt. Een paar korte ritjes, een slecht opladende halflege accu, en achteraf eigenlijk voor ons gebruik te grote accu,  hebben voor het probleem gezorgd, vermoed ik. De tijd zal het leren.

Begin volgende week een post over een gare aandrijfas of versnellingsbak. 

hoe groot is je lekstroom dan?

Ewout Schalkwijk

Het hoeft geen lekstroom te zijn. Tenzij je dat hebt kunnen aantonen met een meting, is het waarschijnlijk gerelateerd aan een te lage laadspanning van de dynamo. Als zoals het nu lijkt de dynamo 0,4 volt te weinig laadt, dan kom je die ook echt te kort in je elektrische systeem. Als je dan ook nog (af en toe) kortere ritten maakt, dan eindig je al gauw in 'minus' met je voorraad.

Ik heb 'net' een maand lang met een multimeter rond gereden in OF en het laadproces aandachtig gevolgd. Op het moment dat de laadstroom op je accupolen echt onder de 14volt daalt, dan moet je accu goed geladen zijn en dus in een positieve balans zijn met je verbruikers. Na de start moet je toch echt een goed deel boven de 14 volt zitten.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein