De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Ha, vier jaar na aanschaf ben jij waarschijnlijk ook aan de beurt! Je weet nu in ieder geval dat je een deel van je centen terug kan krijgen.  :D

Nog mooier zou natuurlijk zijn als ze ook een deel van het extra werk zouden vergoeden, maar daar heb ik ze niet over gehoord...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

1 minder goed exemplaar is volgens mij niet representatief voor alle exemplaren

Ries van de Zilverschuit

Laten we daar dan onze hoop maar op stellen. Ik heb er ook weer een nieuwe van HB inzitten, Valeo (mijn voorkeur nu) konden ze niet leveren.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Pffffff, stof eraf.

Wil niet zeggen dat er niets gebeurd aan mijn auto. 'k Rij nu bijna een half jaar met veel plezier met de widebandmod rond. De mooie tune van Maarten perst het maximale uit een 13G en dat levert een zeer elastische motor op.

Het was de eerste keer in de vijf jaar dat ik niet in een keer door de apk kwam. Zo ging de auto achteruit door de handrem en de rubber bevestiging van de koplampreflector was los geschoten. Het lichtbeeld was daardoor niet af te regelen.

Wat anders: ik heb deze zomer de dikke carterventilatiebuis vervangen omdat hij gebroken was. Ik heb direct de olieretour in het blok gecontroleerd omdat die bij verschillende hier verstopt was. Die was echter brandschoon. Sinds die tijd kamp ik echter met olielekkage rond het potje. Die heb ik niet verwijderd omdat hij nogal vastzat, ook na het verwijderen van de bout. Alleen het retourslangetje heb ik losgemaakt en geïnspecteerd. In Vadis zag ik echter dat er achter het potje ook een aansluiting zit: een kort slangetje met twee slangklemmen.

Mijn vraag is: hoeveel olie stroomt er eigenlijk door dat potje? En waar komt dat vandaag (uit het slangetje dat vanaf het deksel komt?) en waar gaat het naar toe? (Verdwijnt het achter het potje direct in het blok of gaat het via die retourbuis?) Kan het zijn dat het slangetje aan de achterkant losgeschoten is door het wrikken? En hoe kom je dan bij dat slangetje en die klemmen. Die heb ik niet kunnen zien.

 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

#409
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-09-2016 21:43:52
Pffffff, stof eraf.

Wil niet zeggen dat er niets gebeurd aan mijn auto. 'k Rij nu bijna een half jaar met veel plezier met de widebandmod rond. De mooie tune van Maarten perst het maximale uit een 13G en dat levert een zeer elastische motor op.

Het was de eerste keer in de vijf jaar dat ik niet in een keer door de apk kwam. Zo ging de auto achteruit door de handrem en de rubber bevestiging van de koplampreflector was los geschoten. Het lichtbeeld was daardoor niet af te regelen.

Wat anders: ik heb deze zomer de dikke carterventilatiebuis vervangen omdat hij gebroken was. Ik heb direct de olieretour in het blok gecontroleerd omdat die bij verschillende hier verstopt was. Die was echter brandschoon. Sinds die tijd kamp ik echter met olielekkage rond het potje. Die heb ik niet verwijderd omdat hij nogal vastzat, ook na het verwijderen van de bout. Alleen het retourslangetje heb ik losgemaakt en geïnspecteerd. In Vadis zag ik echter dat er achter het potje ook een aansluiting zit: een kort slangetje met twee slangklemmen.

Mijn vraag is: hoeveel olie stroomt er eigenlijk door dat potje? En waar komt dat vandaag (uit het slangetje dat vanaf het deksel komt?) en waar gaat het naar toe? (Verdwijnt het achter het potje direct in het blok of gaat het via die retourbuis?) Kan het zijn dat het slangetje aan de achterkant losgeschoten is door het wrikken? En hoe kom je dan bij dat slangetje en die klemmen. Die heb ik niet kunnen zien.

 

De retour naar het blok kan je alleen maar zien als het potje er af is.
Via het bochtje welke onder het potje zit loopt de olie weer het blok in.
Dit bochtje buigt het blok in en zit vast met een huls in het blok.

Als het potje niet eraf is geweest heb je de olieretour ook niet kunnen controleren.
Vermoedelijk heb je ook een barst in het potje getrokken of zit er een slang los waar nu de olie uit komt.
Het potje zit ook vast met 2 bouten  ;)

Het is olie welke uit je kleppenblokhuis afgezogen wordt met de lucht mee.
Deze wordt weer verzameld in het potje (gescheiden van de lucht) en de olie stroomt weer het blok in.
Het gaat niet om liters natuurlijk maar als het kanaal dicht zit dan loopt het potje wel langzaam vol.

Sbv

ik kan er over meepraten dat het potje vol kan zitten tgv verstopte doorvoer in het blok

Piet

Gewoon, desnoods met geweld, het ouden potje erafrukken en een nieuwe erop indien de olieretour doorgankelijk is. :)

Ook slangetje achter het potje uiteraard vernieuwen dan.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Sbv op 29-09-2016 23:58:25
ik kan er over meepraten dat het potje vol kan zitten tgv verstopte doorvoer in het blok

Dat was ook de reden om die doorvoer te controleren. Ik was alleen in de veronderstelling dat het gaat om de buis die rechts het potje verlaat en dan met een bocht op het blok zit. Die was brandschoon net als het potje zelf. Voor zover ik het door de aansluitingen van de bovenkant kon zien. 

Ik vermoed dat een van de aansluitingen door het wrikken niet helemaal goed meer zit en daarom nu olie lekt. Waarschijnlijk de aansluiting achter op potje, die ik niet kon zien.

Hmmm, de boel binnenkort maar weer eens loshalen... Beetje balen, ik wilde net het buitensleutelseizoen een beetje gaan afsluiten. 's Avond lukt het sowieso niet meer. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

#413
Ik weet niet welke slang jullie bedoelen die achter het potje zit hoor:

(4) is de retour richting het carter.



Je hebt geen brug nodig dus een paar uur een plekkie ergens binnen huren volstaat.
Mocht je het overwegen neem dan gelijk je accu en massa kabels mee, je kan er dan fantastisch bij.

Piet

#414
nr 4 is dan ook het bedoelde "slangetje" achter het potje

ne.3 is de aanvoer van cartergassen waaruit de olie dan in het potje neerslaat.

V70geRwin

Citaat van: Piet op 30-09-2016 10:28:21
nr 4 is dan ook het bedoelde "slangetje" achter het potje

ne.3 is de aanvoer van cartergassen waaruit de olie dan in het potje neerslaat.

en slang 19 vanaf de bovenkant van het kleppendeksel voert ook lucht met olie aan.
Slang 6 loopt naar het inlaat traject en zorgt voor de onderdruk (zuigen).

13 is een beetje verwarrend op de tekening maar zit aan de zijkant bij de stuurpomp op het inlaatspruitstuk en loopt uiteindelijk mee in de dikke buis met 6 naar het inlaattraject. 18 komt op het torentje bij de gasklep of direct op een aansluiting bij de gasklep.

Ries van de Zilverschuit

Aha, een plaatje!

'k Heb dus slangetje 2 los gehad, in de veronderstelling dat daar de beruchte dichtgekoekte doorgang in het blok zou zitten. Niet goed gekeken blijkbaar.

Slangetje vier (6842720) is in mijn Vadis-tekening voorzien van twee slangenklemmen. Het leek mij daarom vreemd dat die aansluitingen zouden lekken. Als die klemmen er niet op zitten, is het heel goed mogelijk dat het daar is gaan lekken door het wrikken. Vraag is wel hoe je die klemmen er goed op zou moeten  krijgen tijdens de montage van het potje, als die er daar horen tenminste.

'k Heb natuurlijk ook slang 19 los gehad, maar dat daar olie lekt op de aansluiting op het potje lijkt mij sterk. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 30-09-2016 11:02:27
Aha, een plaatje!

'k Heb dus slangetje 2 los gehad, in de veronderstelling dat daar de beruchte dichtgekoekte doorgang in het blok zou zitten. Niet goed gekeken blijkbaar.

Slangetje vier (6842720) is in mijn Vadis-tekening voorzien van twee slangenklemmen. Het leek mij daarom vreemd dat die aansluitingen zouden lekken. Als die klemmen er niet op zitten, is het heel goed mogelijk dat het daar is gaan lekken door het wrikken. Vraag is wel hoe je die klemmen er goed op zou moeten  krijgen tijdens de montage van het potje, als die er daar horen tenminste.

'k Heb natuurlijk ook slang 19 los gehad, maar dat daar olie lekt op de aansluiting op het potje lijkt mij sterk. 

4 is een busje, daar zitten geen klemmen op.
Vanuit het potje aan de onderkant komt een buisje die in het busje welke in het gat van het blok gaat schuift.

omdat je ook maar 1 bout los hebt gehad (nr5 zit behoorlijk uit het zicht, vermoedelijk alleen die aan de rechterkant van het potje) denk ik dat je daar een breukje hebt gekregen door het trekken.

Sbv

voorheen was 4 een slang met 2 slangklemmen. dit is later een busje geworden.


V70geRwin

Citaat van: Sbv op 30-09-2016 11:36:12
voorheen was 4 een slang met 2 slangklemmen. dit is later een busje geworden.



ok, het is een super kort stukje buis/pijp, hoe krijg je die in godsnaam achter/onder dat potje geknutseld  :o
het busje werkt erg makkelijk en als je het pijpje van het potje er in duwt klemt deze gelijk in het blok vast.