De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R^2

Potje eraf, rubber/metaal busje op t potje, potje weer vastmaken.

Ries van de Zilverschuit

Aha, het gaat me dagen en ik vermoed dat ik nu weet wat er gebeurd is. Dat pijpje 4 is los gewrikt of gescheurd en dat zal nu olie lekken. Het gaat niet hard maar het carter is na verloop van tijd wel helemaal nat. Dacht eerst dat het misschien het rubbertje van de peilstok zou zijn, maar dat was het dus niet.

Maar eens tijd vinden om het hele zaakje los te halen. Voordeel: ik heb het al eens eerder gedaan en ik weet nu dat het potje met twee boutjes vastzit.

Ander vraagje: hoe maak je dit slangenklemmen zonder schroefdraad vast? Die met die weerhaken zegmaar. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig of je een foefje kennen? Nu vervang ik ze door klemmen met schroefdraad. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 30-09-2016 13:49:18
Aha, het gaat me dagen en ik vermoed dat ik nu weet wat er gebeurd is. Dat pijpje 4 is los gewrikt of gescheurd en dat zal nu olie lekken. Het gaat niet hard maar het carter is na verloop van tijd wel helemaal nat. Dacht eerst dat het misschien het rubbertje van de peilstok zou zijn, maar dat was het dus niet.

Maar eens tijd vinden om het hele zaakje los te halen. Voordeel: ik heb het al eens eerder gedaan en ik weet nu dat het potje met twee boutjes vastzit.

Ander vraagje: hoe maak je dit slangenklemmen zonder schroefdraad vast? Die met die weerhaken zegmaar. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig of je een foefje kennen? Nu vervang ik ze door klemmen met schroefdraad. 

zijn rot dingen inderdaad.
zet er een knijp tangetje op, je moet de pootjes naar elkaar toe knijpen zodat de ring groter wordt en dan kan je als het goed is ze eraf schuiven.
ik vervang ze ook altijd door schroefklemmen!

Ries van de Zilverschuit

Nou, inderdaad, buisje nummer 4 was de boosdoener. Was door het wrikken inderdaad kan lekken. Voor zes uur ben je bijna twee uur aan sleutelen. Enfin: het ging een stuk sneller dan de vorige keer.

Nu het laatste probleempje voor de winter zien op te lossen: een gierend geluid bij de koude start. De omgeving van de multiriem kan inmiddels vrijwel uitsluiten. Lastig om het geluid te traceren in die omgeving. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

mooi dat je de lekkage gevonden hebt.

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 07-10-2016 20:07:10
Nou, inderdaad, buisje nummer 4 was de boosdoener. Was door het wrikken inderdaad kan lekken. Voor zes uur ben je bijna twee uur aan sleutelen. Enfin: het ging een stuk sneller dan de vorige keer.

Nu het laatste probleempje voor de winter zien op te lossen: een gierend geluid bij de koude start. De omgeving van de multiriem kan inmiddels vrijwel uitsluiten. Lastig om het geluid te traceren in die omgeving. 

Mooi, ook weer opgelost  :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

Even de multiriem eraf halen? Is zo gepiept.
Vrijloop van de dynamo misschien?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

#427
Heb ik weer... En nee, ik scheur niet als een Max Verstappen over verkeersdrempels, mocht iemand dat veronderstellen  ;D.

Het zijn de originele verlagingsveren van Volvo, gekocht in 2012. Circa 75.000 km mee gereden.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? Materiaalmoeheid?


Deze ging vorige week, hoorde toevallig het uiteinde onder de auto uit vallen.





Na onderzoek bleek deze al eerder gegaan te zijn.





Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ewout Schalkwijk

Dat heb ik al met drie auto's gehad. Hier in Noorwegen niet ongebruikelijk dat het gebeurt. Ik denk bij jullie de verkeersdrempels en bij ons de gaten in de weg. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

Bij je Tesla dan toch zeker, niet bij een Volvo?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

Bij mijn XC60 2 gebroken achterveren vorig na na een tripje Noordkaap. Bij Ewout gaat het inderdaad wel om Volvo's

UserID6342

Veren goed gemonteerd zodat ze echt strak zitten in de aanslagen ?

Ries van de Zilverschuit

Yep, het afgebroken stuk op de foto paste precies tussen de aanslag en de restant van de veer. Andere kant kan ik niet meer controleren.

'k Vind het wel apart dat ze precies daar gebroken zijn. Als het door grof geweld komt - met hoge snelheid door een kuil of over een drempel - zou je verwachten dat ze ergens in het midden zouden afbreken toch?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

clk-p


Ewout Schalkwijk

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 07-03-2017 15:56:16
Bij je Tesla dan toch zeker, niet bij een Volvo?

Zou niet best zijn. Ik heb de auto pas een maand ;)

Zoals Sander al schrijft. 2x bij de oude V70 en een keer bij de XC70N.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein