De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maestro12

Wat betreft de IMM-321 melding vind ik dit

Citaat van: volvoforums.org.uk

Yes, this is a common problem on the 70 series cars.

You get IMM-321 when the immobiliser stalls the car when trying to start. This means there is no initialisation signal from the immobiliser to the ECM.

If the car starts again w/o any problems this fault code clears automatically.

Usually a lock and unlock can resolve this problem but (on a '99 V70) if not try this:

Check pin 4 on the immobiliser unit and ensure there is continuity to pin 22 on B block connector of the ECM in the engine bay. The immobiliser is bolted in by the steering column - green plug.

Also ensure you gare 12 volts on pins 5 and 6 of the immobiliser. Pin 5 is IGN switched and pin 6 is 12v bus.

Not a vast amount of help but hopefully it might assist some here...

Maar starten was het probleem niet toch?
Overigens werkt mijn zender/ontvanger tot op ruim 25 meter van de auto, wellicht toch een probleem met de ontvanger in de auto.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

UserID6342

Het verhaal nog eens nagelezen te hebben, verwacht ik ook dat je ontvanger dwars ligt. Gebeurt ook wel vaker bij de x70's

StefanCJ

Is dit ontvanger los te vervangen? Of moet de dealer dan de ab's herprogrammeren?

Maestro12

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Ries van de Zilverschuit

Bestaat het hele systeem van diefstalbeveiliging bij een X70 uit de ab-ontvanger boven de klokkenwinkel en dat kastje voor de startonderbreker onder de schopplaat? Dan zou de verdachte inderdaad de ontvanger zijn, als deze tenminste ook de alarmlichten en de nu niet werkende sirene aanstuurt en de startblokkering inschakelt. Gewoon bij gebrek aan andere verdachten.

Is inderdaad simpel op te lossen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Even wat anders: mijn distributieriem zit er nu bijna acht jaar om. Die is dus aan vervanging toe en ik ga het deze keer zelf doen. Staat voor vrijdag op de planning.

'k Heb me flink ingelezen en volgens mij is het goed te doen, zeker omdat de vorige keer de waterpomp al vervangen is. Wel vervang ik de spanner (Aisin), de riem en de looprollen (van Ina).

Nog wel wat vragen, waar jullie vast een antwoord op hebben:

1) Hoe leg je de riem er weer om? Laat je hem van boven naar beneden zakken en leg je hem eerst om de krukaspoelie? (Daar schijnt hij net met wat kantelen precies onderdoor te passen). Om vervolgens de riem over de bovenste twee tandwielen te leggen (die ik fixeer met tyraps (gezien bij Volvobug)) en daarna om de looprollen?
2) Je moet de krukas twee keer ronddraaien om te controleren of de merktekens allemaal goed staan. Dat doe je nog zonder de spanner 'los' te laten (clip nog laten zitten?) En als alles goed staat, trek die clip eruit en zet je de riem op spanning?
3) Dat witte schijfje voor bovenop de spanner, wanneer monteer je die? Schuif je die helemaal aan het einde ertussen als de riem al op spanning staat of monteer je die op spanner, voordat je hem loslaat?

Dit kreeg ik niet helemaal helder vandaar.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Je begint onder bij de poelie. Je kantelt hem daar als het waren overheen. Je zal daar last hebben van een nokje. Dan leg je hem tegen de klok in over de rollen.
Als alles goed zit, nog niet draaien, de spanner op spanning zetten door de pin er uit te trekken.

Druk een paar keer boven op de riem en links. Check of alles nog steeds goed ziet en draai de krukas heel voorzichtig twee keer rond.

Het witte schijfje is als stofafdichting bedoeld. Kan achteraf.

razorx


Ries van de Zilverschuit

Super, Yits! Dit deel van je blog behoorde tot mijn voorbereidend studiemateriaal.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

petrolhead2.5

Pas op met punt 2. Eerst spanner correct monteren, dan vergrendelingpin eruit, pas als de riem netjes op spanning staat de motor handmatig ronddraaien met een dikke ratel op de poelie (en vergeet deze er niet uit te halen voordat je de motor start. Schenk aub zoveel mogelijk aandacht dat alles exact op tijd staat, zal niet de eerste keer zijn dat na de tijd veel beter loopt omdat er jarenlang geen aandacht besteed is aan goede timing.

Succes.

mehn

Als je de riem erop legt moet je ervoor zorgen dat het deel tussen de krukas en de inlaatpoelie strak staat, daar mag geen speling zijn. Dan vervolg je de weg over de uitlaatpoelie en dan over de looprol van de spanner.
Als de riem er op ligt dan de pin uit de spanner trekken en zoals aangegeven de krukas (met de klok mee) 1 of 2x ronddraaien met een ratel om te kijken of de markeringen goed blijven staan.

Dit lukt uiteraard niet als je tie wraps om de riem laat ;)

Het witte kunststof schijfje doe je gewoon als allerlaatste als alles goed zit.

En inderdaad: vergeet de ratel niet voordat je de auto start ;D


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ries van de Zilverschuit

Zo, klusje zit erop. Viel alles mee, alleen die torx45 van de spanner dreigde even wat roet in het eten te gooien, doordat het torxbitje er telkens uit dreigde te glippen bij het kracht zetten. Grotere ratel genomen en die klem gezet tussen de torx en het frame door het blok iets om te duwen. Toen kon-ie geen kant meer op. Niet echt handig zo'n torx, liever een boutje.

Wat ik me nog wel afvroeg: moet die riemspanner voor montage eigenlijk niet gesmeerd worden? Bij de oude was duidelijk vet aangebracht bij het lager.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benny850

Mooi dat het gelukt is, ik had ook moeite met de torx boutjes. Een goede bit 45 is echt noodzakelijk. De riemspanner had ik pas ook niet gesmeerd bij de riemwissel. Misschien dat de experts hier antwoord op hebben😀

razorx

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 07-04-2017 17:34:30
Zo, klusje zit erop. Viel alles mee, alleen die torx45 van de spanner dreigde even wat roet in het eten te gooien, doordat het torxbitje er telkens uit dreigde te glippen bij het kracht zetten. Grotere ratel genomen en die klem gezet tussen de torx en het frame door het blok iets om te duwen. Toen kon-ie geen kant meer op. Niet echt handig zo'n torx, liever een boutje.

Wat ik me nog wel afvroeg: moet die riemspanner voor montage eigenlijk niet gesmeerd worden? Bij de oude was duidelijk vet aangebracht bij het lager.
Wat je zag was vermoedelijk lekkage door ouderdom. Ik heb ze nu al een paar keer in minder nette staat aangetroffen. Hij hoeft niet gesmeerd te worden.

Ries van de Zilverschuit

De demper zweette inderdaad olie rond het asje, maar ik bedoel de spanlooprol met de torx45. Tussen de draaiende delen rond het lager met de torx erdoorheen (de arm zegmaar)  zat bij de oude duidelijk vet gesmeerd. In de Autovraagbaak zie ik dat achteraf ook wat over staan, weet alleen niet op Vida daar ook over rept. Kan ik me even niet herinneren. Enfin: lijkt mij een beetje overbodig als dat lager goed draait.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue