De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maestro12

Ouderwets met een stethoscoop luisteren om in ieder geval 'de hoek' te bepalen waar je het zoeken moet?
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

UserID6342

Oliedruk kun je op 2 manieren meten, originele drukzender eruit en speciale nippel erin met een 'fysieke' oliedrukmeter, dat is dus een meter waarbij de olie ook de meter in gaat. Of een T-stuk monteren en daarop een electronische drukzender plaatsen en dan met een losse electronische meter kijken.  De eerste optie is voor nu de makkelijkste.  Je kunt de oliedrukzender er zo uitdraaien, olie kan gewoon blijven zitten verder en hoeft er niet ook uit.

Ries van de Zilverschuit

Nog maar even verder op onderzoek uitgegaan, multiriem en distributiedeksel verwijderd en filmpje gemaakt. Voorlopig, denk ik geluid uitwendig te lokaliseren. Met een stethoscoop op het blok geluisterd, maar daar hoor ik volgens mij alleen de kleppen tikken. De distributieriem heb ik recent vervangen met de randdelen exclusief de waterpomp.

Grootste (en makkelijkste) verdachte vind ik vooralsnog nu de krukaspoelie, alias de trillingsdemper. Het lijkt erop dat die een beetje slingert en resonantie oproept bij vastzittende deel van de distributiekast. Zie filmpje, al kun je het niet al te goed zien.

'k Heb wel nog mijn twijfels, vooral omdat een enkel ander geval van gierende poelie zich juist alleen met warme motor voordeed. Deze poelies lijken sowieso niet vaak stuk te gaan.

Enfin: eerst de poelie maar eens verwisselen. Blijft het geluid dan kunnen deze poelie ook uitsluiten.

Wie heeft er toevallig nog een goed exemplaar liggen om te proberen?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Zit die onderste gebogen metalen strip, net achter de krukaspoelie wel goed ?  Die zit met 2 M6 boutjes vast aan het blok (kun je zo bij vanaf de zijkant) het lijkt net of die ergens aanloopt.  Dat slingeren wat de poelie doet is minimaal en verwacht ook niet dat het daar inzit om eerlijk te zijn.

Ries van de Zilverschuit

#514
'k Zal hem eens verwijderen, Dirk. Misschien is-ie bij de distributiewissel iets van plaats verschoven. Al had ik het gieren ook al voor die wissel.

De multiriemspanner (recent vervangen) trilt bij een koude start nogal nerveus en dat is weg als de motor warm is. Misschien normaal, maar mogelijk is hier ook de poelie de oorzaak van het trillen.

Ik heb inmiddels andere poelies aangeboden gekregen. Die ook maar eens proberen als dat plaatje alleen niet de oorzaak is.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Operatie olieslangenwissel lijkt toch in een keer geslaagd. Omdat ik nog al wat olie tegenkwam aan het subframe tijdens de eerste ritten, was ik bang dat de pakkingen lekten. Achteraf denk ik dat het halve subframe nog vol zat met olie en ook op het oliefilter lag blijkbaar nog een plasje. Eindelijk heb ik alles met poetsen en remmenreiniger kunnen verwijderen en nu blijft alles keurig droog. Ben ik wel effe blij mee, moet ik zeggen. Geen leuke klus.



Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Nu effe wat anders. Ik ben al een poosje aan het stoeien met mijn alarm en afstandsbediening. Ik verdenk nu vooral de eenheid onder de klokkenwinkel.

Hoe krijg ik dat ding er in vredesnaam uit? Hij zit vastgeklikt op een witte plaat met een stuk of wat klemmen. Die moet je allemaal tegelijk optillen lijkt mij om hem er weer af te kunnen schuiven. Je hebt nauwelijks ruimte daar.

Heeft iemand daar een slimme truc voor? Van bovenaf of van onderaf?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

T5-4life

#518
Stekker los en met een kleine platte schroevendraaier eerst de ene kant en dan de andere kant.

(Dit is die bovenop zit)
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: henry classic v70 op 19-06-2017 12:49:08
Heb je het hele dashboard-dek eraf?


Dat dek kan ik eraf halen ja. Nu heb ik hem alleen nog van onderaf  bekeken.

Citaat van: T5-4life op 19-06-2017 13:53:06
Stekker los en met een kleine platte schroevendraaier eerst de ene kant en dan de andere kant.

Dat zie ik even niet. Als je eerst de ene kant doet, schiet die toch weer vast als je de ander kant doe? Als clips moeten tegelijkertijd opgewipt worden om het doosje eraf te kunnen schuiven toch?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

T5-4life

Als je 1 kant eruit hebt, moet je die kant omhoog houden terwijl je de andere kant doet
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

Ries van de Zilverschuit

Hmm, ga ik dat maar eens proberen. Van bovenaf werkt het makkelijkst zeker?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

T5-4life

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 19-06-2017 14:28:38
Hmm, ga ik dat maar eens proberen. Van bovenaf werkt het makkelijkst zeker?
Ja bovendek er af
C70 T5 coupe LPI 1998 388 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 309 dkm

Ries van de Zilverschuit

Alle rubbers aan mijn auto zijn vervangen, behalve deze dan


'k Wil toch maar eens een poging wagen om deze ook aan te pakken en ik ben nu even op een rijtje aan het zetten wat ik daarvoor moet doen. De rubbers tussen de twee deltalinks zijn al eens gedaan (evenals de remleidingen), dus ik wil de assen aan de auto laten zitten. Ook kan ik het tooltje van Miyel lenen.




Nu zat ik het volgende af te vragen:
1) als ik de plaat en bout los heb, kan ik dan de as makkelijk over de stob trekken als de auto op assteunen staat met het wiel eraf, zodat ik het rubber eruit kan trekken?
2) krijg je dan het nieuwe rubber er weer makkelijk in? Bijvoorbeeld door het in te smeren met zeep of vet? Kun je hem er met een moker intikken of absorbeert het rubber de energie?
3) kun je de as vervolgens weer goed om de stob krijgen om de bout en de plaat weer te bevestigen?

Het gaat dus vooral om de handelbaarheid van de assen en het terug monteren van het rubber met de assen aan de auto.

Graag jullie ervaringen! 

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

yannickdv

Ik heb ze net gedaan. Mbv de originele Volvo tool. Ging gesmeerd. Zelfs zonder vet oid ;)

1. Ja. Schokbreker moet los anders kom je niet laag genoeg. Ik heb de auto per kant omhoog gezet zodat de as niet omlaag mikt.
2. Ja, maar met de tool. Je moet tegen die plastic mof duwen, niet het rubber. Hamer zal idd niet werken want het rubber neemt de energie op. Goed schoonmaken en een beetje vet mss, meer niet.
3. Ja, wel een 2 mans klusje. 1 iemand krik andere het rubber goed over de stob heen laten glijden.  :eusa_think: :eusa_whistle:

Oh en ondanks dat velen het zeggen, ik heb absoluut geen hitte nodig gehad om de klus te klaren. Met de tool is het erg goed te doen. (bij mij dan)

Succes ;)
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green