De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx


arjenT5R

Ries, het is gewoon een tandradverdringer pomp met uitwendige vertanding niets moeilijk aan.

Kogeltje veertje kan wel degelijk voor gierende geluiden zorgen lijkt me.

Kogeltje opent een gaatje voor als de druk te hoog wordt. Zoals bij koude motor dus.

Inwendige druk regeling dus.

Als de veer versleten is of het balletje niet meer goed afdicht kan ik me het gieren wel voorstellen.

Kan helaas het filmpje niet zien vanwege traag sat internet maar 't is zeker plausibel dog ongewoon  ;D

Denk dat als je in marco's 422R blog zoekt wel een plaatje vind  ;D


Edit:
gdvr de gdvr eerste hit op google

Volvo 850 oilpump



Het is dus geen kogeltje maar een plunjertje met een veer.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Ziet er onverwachts zeer sophisticated uit, zeg! Die veer en plunjer zag ik volgens mij in Vida staan.

Maar gezien de gezonde pompdruk en de techniek van de pomp lijkt me niet zo aannemelijk dat die het geluid produceert, al wil ik het zeker nog niet helemaal uitsluiten.

Zaterdag nog maar eens een luistersessie gedaan en het lijkt of resonantie in de distributiekast een bijdrage aan het geluid levert.

Nu kan ik me herinneren dat bij de distributiewissel de spanarm van de distributie (die omhoog gedrukt wordt door de demper) de kast raakte. Althans: als ik bij verwijderde spanner de omlaag gezakte spanarm omhoog bracht, bleef hij telkens hangen tegen een rand van de kast. Moest ik hem een fractie van de kast aftrekken om hem verder naar boven te brengen voor de goede positie (als je begrijpt wat ik bedoel). Mogelijk staat de arm of spanrol tegen de kast te resoneren bij een koude start, want op die arm zit wat speling.

Eerst deze mogelijk oorzaak maar uitsluiten. Even bedenken hoe. Vet kartonnetje tussen arm en kast steken? Het onderste deel van de kast is niet te verwijderen zonder veel van de distributie te moeten demonteren.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Zit alles nog wel zoals ooit bedacht dan? Of missen er boutjes? Of? Heb je geprobeerd zonder t eerste deksel te draaien?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

k Heb er verder niet aan veranderd. Bij het luisteren heb ik inderdaad de voorkop verwijderd. Einde van de week nog maar eens kijken naar die spannerarm.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Even een andere vraag: ik ga binnenkort een ashoes vervangen. Nu zit daar zo'n slangenklem bij zonder schroefdraad maar met van die weerhaakjes. Tot op heden heb ik geen idee hoe je die 'aandraait'. Die weerhaakjes moet achter de gaatjes haken, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Heb je daar een speciale tang voor nodig soms? Of is er een truc voor?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benny850

Zijn speciale tangen voor. De experts hier zullen het wel weten.

arjenT5R

Ja er zijn tangen voor, de precieze beun klikt m zo strak mogelijk in elkaar en knijpt m dan samen met een vlechttang/kopkniptang iets in die richting.

Uiteindelijk wordt je boos en pak je gewoon een grote zware tyrap.  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Met een knijptang of zijkniptang kun je deze actie ook wel uitvoeren.

UserID6342

#594
Voor die Oetikerklemmen (die met die weerhaakjes) heb je een oortang genaamd voor nodig, maar kan ook met een vlechttang.  Het voordeel van de (knijp)oortang is dat je 'm ook zijdelings kunt dichtknijpen.  Zoals gezegd, ik heb het jarenlang gedaan met alleen een vlechttang, vervang dan ook geregeld ashoezen.  Sinds een jaar ofzo een oortang in bezit en werkt gewoon fijner.  Voor slechts 1x te gebruiken zijn deze tangen gewoon te duur voor.



Voor de eindloze klemmen die je soms tegen komt (prutsdingen overigens maar goedkoop, ik weiger om die te monteren) heb je een ander type tang nodig



Plaatjes even gejat van het internet

Ries van de Zilverschuit

Helder! Dank ook.

Zo'n oorklemtang is meest inderdaad aan de prijs voor eenmalig gebruik. Zo'n vlechttang is wat schappelijker. Heeft zelfs de Gamma.

Behalve bij HBM dan.

https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-225-mm-oorklemtang

Geen flauw idee of het een beetje kwaliteit is.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 24-08-2017 10:19:24
Helder! Dank ook.

Zo'n oorklemtang is meest inderdaad aan de prijs voor eenmalig gebruik. Zo'n vlechttang is wat schappelijker. Heeft zelfs de Gamma.

Behalve bij HBM dan.

https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-225-mm-oorklemtang

Geen flauw idee of het een beetje kwaliteit is.

Hbm heeft over t algemeen goei spul!

@ dirk nette post!  :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Ben persoonlijk al helemaal geen fan van HBM met dat pisbakkenspul wat hun verkopen (ook nooit geweest), voor 1 of 2 keer te gebruiken kan zo'n tang best, absoluut niet als je hem vaker (bijna wekelijks) nodig hebt.  In verhouding, die van HBM kost 3.99 die ik heb kost ruim 75,- excl BTW.  Is geen Snap-On tang want die levert ze niet, maar wel door de Snap-On dealer geleverd met dezelfde garantie als op Snap-On.

S. Brouwer


arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 24-08-2017 11:08:24
Ben persoonlijk al helemaal geen fan van HBM met dat pisbakkenspul wat hun verkopen (ook nooit geweest), voor 1 of 2 keer te gebruiken kan zo'n tang best, absoluut niet als je hem vaker (bijna wekelijks) nodig hebt.  In verhouding, die van HBM kost 3.99 die ik heb kost ruim 75,- excl BTW.  Is geen Snap-On tang want die levert ze niet, maar wel door de Snap-On dealer geleverd met dezelfde garantie als op Snap-On.
;D ik denk dat voor ries de tang best zal voldoen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!