De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: mitchelli op 13-10-2017 07:54:13
Je zegt dat hij ook giert met losgenomen multiriem. Dus die aangedreven componenten vallen uit te sluiten.

Hoe is de carterventilatie? Probeer als het gieren aanwezig is eens de peilstok eruit te trekken en kijk of daarmee het geluid weg is. Wellicht heb je een verstopt potje of oliekanaal van potje naar carter ofzo. En komt dit geluid naar voren als de olie wat dikker is (koud).

Zal ik eens proberen, kleine moeite om de peilstok even te liften. Alhoewel ik in het voorjaar de carterventilatie nog los gehad heb omdat ik een slangenklem niet goed gemonteerd had en toen was alles schoon. 'k Zal ook nog eens een opname maken zonder multiriem, om in ieder geval uit te sluiten dat er twee geluiden door elkaar lopen.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, nokkenassen zitten ook aan de d-riem natuurlijk. Zag plaatje bij Yits. Hebben geen lagers, maar 'drijven' in de olie, als ik het goed zie. Kunnen die gieren als de olietoevoer bij koude start niet genoeg is bijvoorbeeld? Naast oliepomp (druk is goed) en krukas (onwaarschijnlijk) zou dat ook nog een bron van geluid kunnen zijn in theorie.

Peilstok trekken had geen invloed op geluid.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Als je nu eens een goedkoop automotive stethoscoopje koopt, of eventueel een lange metalen schroevendraaier cq drijver gebruikt om het geluid beter te lokaliseren ? Ene kant tegen het blok aan, andere kant tegen je oor. Wel goed uitkijken met de draaiende delen natuurlijk.

Ries van de Zilverschuit

Heb je inderdaad al eerder op advies (van jou?) zo'n ding gekocht. Overal geluisterd maar niets kunnen traceren.

Enfin: vrijdag en zaterdag is de auto bij Mitchell. Op de brug kun je beter luisteren aan de onderkant.

Het lastige is dat de motor echt koud moet zijn wil je het geluid horen. Op moment dat ik naar iemand toerij, moet de auto daarom eigenlijk een nacht overstaan.

Het heeft ook nooit prioriteit gehad, omdat er al dringender dingen aan de auto waren. Die zijn nu weggewerkt en ik erger me nu mateloos aan dat geluid. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

O ja, en vreemd is ook dat ik het gieren in de auto vele maten beter hoor dan met de motorkap open. Dan moet je het gieren tussen allerlei andere motorgeluiden zien te traceren en op een geluidsopname hoor je het dan ook eigenlijk niet. In de auto hoor je vooral het gieren en hoor je de andere geluiden niet.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 16-10-2017 10:17:45
O ja, en vreemd is ook dat ik het gieren in de auto vele maten beter hoor dan met de motorkap open. Dan moet je het gieren tussen allerlei andere motorgeluiden zien te traceren en op een geluidsopname hoor je het dan ook eigenlijk niet. In de auto hoor je vooral het gieren en hoor je de andere geluiden niet.

Eerder schreef je ook dat het aan distributiezijde te horen is, dus passagierszijde. Is je interieurventilator wel OK?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Die is nog niet zo oud, Ruud. En ik zou ook niet goed weten hoe die zou moeten gieren bij het gas geven.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 16-10-2017 12:15:27
Die is nog niet zo oud, Ruud. En ik zou ook niet goed weten hoe die zou moeten gieren bij het gas geven.

Ah ok, was even kwijt dat het mee varieert met het toerental. Nog recent afwijkende telco of audio apparatuur ingebouw, dynamo die onbedoeld mee giert over de speakers?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

NinaPaul

Citaat van: volvobug op 16-10-2017 14:47:45
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 16-10-2017 12:15:27
Die is nog niet zo oud, Ruud. En ik zou ook niet goed weten hoe die zou moeten gieren bij het gas geven.

Ah ok, was even kwijt dat het mee varieert met het toerental. Nog recent afwijkende telco of audio apparatuur ingebouw, dynamo die onbedoeld mee giert over de speakers?

Ook zonder multi v-riem doet hij het, dan draait de dynamo niet mee.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

volvos70tdi

Zou het niet je oliethermostaat van je oliekoeling kunnen zijn? Dat die met koude motor klein stukje open staat.
854R 96' MT DOP

Ries van de Zilverschuit

Nooit aan gedacht en nooit gelezen dat iemand hier dat heeft meegemaakt. Maar dat zegt natuurlijk lang niet alles. Zou dat zo'n gierend geluid kunnen maken dan? Het is wel eens gebeurd dat het gieren abrupt wegviel bij het optrekken. Maar meestal zakt het langzaam weg. Misschien die thermostaat eens heet stoken met een brander?

Laatst heeft Mitchell er nog naar geluisterd, maar ook hij heeft niets kunnen traceren. Het inlaat- en uitlaattraject als bron van het geluid heeft hij in elk geval ook uitgesloten. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#701
'k Had de meter van Yits al weer een poosje goed werkend in de auto zitten en mensen beloofd een filmpje op het forum te zetten. Nu eindelijk gelukt, qua techniek en tijd.

Ik heb hem gemonteerd achter het muntenvakje onder het middenconsole, want ik wilde er geen luchtrooster voor opofferen. Maar deze plek is zeker ook niet ideaal om naar te kijken. Komende zomer maar eens kijken of ik hem ergens achterop het dashboard kan plaatsen. Zoals die kastjes met led-afstandbalkjes van de park control.

Dit is een opname op de snelweg me constante snelheid.

Hier zie je de ikwilalleswetenmeter in bedrijf

De turbobalk blijkt voor mij niet zo functioneel te zijn. Yits bekijkt of hij daar de stft kan projecteren. Dan heb ik nog een positie over voor een andere waarde. Mooi zou ook nog een peak hold zijn voor de cijfermatige turbodruk want bij een pull kun je beter je ogen op de weg houden in plaats de maximale turbodruk proberen af te lezen. Maar dat is lastig volgens Yits, met name bij automaten.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Leuk je resultaat te zien. Zoals men ziet geeft het getal onder in het midden de actuele oliedruk.
De STFT op de plaats van de turbobar gaat me zeker lukken.

Peak hold voor de turbocijfers rechts boven wordt lastig omdat de gemeten turbodruk bij een automaat tijdens het schakelen oploopt, waardoor die waarden in de hold modus zouden blijven hangen. Maar ik pieker nog even. ;)

koen.s

Dat ziet er netjes uit, welke waardes zijn er allemaal mogelijk om te zien?
En hoe zit dit systeem aangesloten via obd?

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!