De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

#945
Pfff, wat een werk zeg, green tuning. Maar ik heb een werkbare werkwijze gevonden, denk ik. Via eindeloze ab-vergelijking.

Bovenste balk egt, snelheid, toerental en lpi-switcher (mappen wisselen). Hier kun je het effect van het omschakelen tussen lamba1-map naar de andere map zien op de egt. De egt kan ook toenemen door de toename van de snelheid. Dat kun je hier zo ongeveer zien.

De tweede balk geeft tps, verbruik l/km, en weer de lpiswitcher.

Onderste balk ingestelde lambda en load.

In dit geval reed ik rond de 100 km/h met lambda 1.25 en 19,5% vervroeging.

In de middelste balk zie je duidelijk de sprongen in verbruik. Dit is een vrije strakke log (een zeldzaamheid), maar het lijkt de kunst te zijn om verbruiksbewegingen te relateren aan het omschakelen van map (lpi-switcher), het dieper intrappen van het gaspedaal (tps) of verandering in load (let op dat tps gelijk blijft en load licht wisselt, terug te zien in verbruik).  

Injector duty cycle gebruik ik verder niet, want die beweegt gewoon met het verbruik. Logisch gezien de formule.



Als ik bij de 130km/h ga naar lambda 1.20 en de vervroeging terugschroef naar 9,5% dan is het verbruik lager dan lamda 1 in tegenstelling tot lamda 1.25 en vervroeging 19,5%. Toen nam het verbruik toe.

Ik zou het nog wel boeiend vinden om nog wat te spelen met de ontsteking bij een vaste lambda om te kijken wat dat doet. Toch handig is lpi-switcher. Kijken of dat nog wat met de egt doet.

O ja, ik heb ook met mappen gereden met lagere lambda en vervroegingen.  ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Ik ben niet zo'n rekenwonder: kan ik van iemand de formule lenen om uit een verhoogde lambda de nieuwe loadwaarde te berekenen? Bijvoorbeeld: lamba gaat van 1.00 naar 1.25 en de load was bij 1.00 bijvoorbeeld 4. Hoe bereken je dan de nieuwe load? Die wordt dan toch geen 5 of wel? (vanwege de onderliggende afr-verhouding?)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Toch maar even zitten rekenen, maar volgens mij wordt het dan toch een load van 5 zijn. Want als ik het goed interpreteer gaat er 25 procent meer lucht in het brandstofmengsel en dus gaat het luchtdeel in de afr-ratio met 25 procent omhoog en dus gaat er ook 25 procent meer lucht langs de luchtmassameter. 

Klopt toch?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

'k Zit nog steeds op het forum hoor! Alleen even druk geweest met wiellagers voor vervangen en wat ashoezen (wat een vieze rotklus is dat elke keer weer zeg!). En wat apk-geneuzel: rafeltje in een veiligheidsgordel en de voorwielen die aanlopen in de wielkast door versleten begrenzers.

Ondertussen rij ik ook lekker arm verder (max 1.2) , al houden de bezuinigingsresultaten nog bepaald niet over. Eerst nog maar een paar tanken leeg rijden voor een beter beeld.

Binnenkort meer...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Vulk

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 10-09-2018 14:04:29
'k Zit nog steeds op het forum hoor! Alleen even druk geweest met wiellagers voor vervangen en wat ashoezen (wat een vieze rotklus is dat elke keer weer zeg!). En wat apk-geneuzel: rafeltje in een veiligheidsgordel en de voorwielen die aanlopen in de wielkast door versleten begrenzers.

Ondertussen rij ik ook lekker arm verder (max 1.2) , al houden de bezuinigingsresultaten nog bepaald niet over. Eerst nog maar een paar tanken leeg rijden voor een beter beeld.

Binnenkort meer...

Had je dit al gelezen?

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=47285.msg1783100#msg1783100

Ries van de Zilverschuit

Dat van dat wringijzer bedoel je? De mijne gaf geen krimp.









;D

Ben net door de apk gekomen en de viergasmeting was dus niet verontrustend. Leuk dat je even tipte! 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Sbv

Mooi dat de APK gelukt is, waren de zwarte handen toch nog ergens goed voor :-)

Ries van de Zilverschuit

#952
Dat was al voor de apk van volgende jaar, Sander. De keurmeester had dit jaar de droogtescheurtjes gezien op de hoezen en daar een opmerking over gemaakt.

'k Hoop weer minstens negen jaar van dit hoezen af te zijn. Wat een baggerklus is dat toch.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Lekker karweitje altijd weer zo'n hoes  :eusa_liar: maar fijn dat er weer verse APK op zit!
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 12-09-2018 10:14:44
Dat was al voor de apk van volgende jaar, Sander. De keurmeester had dit jaar de droogtescheurtjes gezien op de hoezen en daar een opmerking over gemaakt.

'k Hoop weer minstens negen jaar van dit hoezen af te zijn. Wat een baggerklus is dan toch.

Zo lang is mijn ashoes niet meegegaan.

de Boeing

Is idd geen fijne klus, ik heb er tijdens de motorwissel ook 1 preventief (was nog originele) gewisseld en mag hopen dat ze wat langer meegaan als een paar jaar (hopende dat de homokineten zelf niet ook een keer 'op' zijn...)

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: KIM op 12-09-2018 10:47:16
Zo lang is mijn ashoes niet meegegaan.

De mijne zijn echte Löbro/GKN-hoezen (zelfde merk als de assen van Volvo). Verwacht er wel wat van, eerlijk gezegd. We gaan het zien. 'k Heb nu in elk geval een beetje ervaring.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70R^2

Omdat ik slechte ervaring heb met aftermarket hoezen heb ik ze bij de dealer gehaald vorige maand. Waren die hoezen van jou ook zo keihard? Ze leken eerder een harde kunststof dan flexibel rubber...

Ries van de Zilverschuit

Is me niet bijzonder opgevallen en heb er niet op gelet, moet ik eerlijk zeggen. Leek geen ander materiaal dan de originele hoezen die eraf kwamen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benny850

Elektrische tol der op bevalt mij ook wel voor die asmoeren.