De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Dat terughangen van die tank alleen lijkt me zeker geen feest. Petje af!

Op je Volvo kan jij de fuel trims meten. Ben heel benieuwd naar de voor na waarden bij het reinigen van de injectoren.

Indertijd had ik een circuitje gebouwd dat de injectoren ook nog pulserend aanstuurde tijdens hun ultrasoon badje. Was voor Dirk. Nooit een voor-na meting gedaan helaas.

Ries van de Zilverschuit

Dat open en sluiten ga ik maar met de hand doen. Ik ben benieuwd. Mogelijk zitten de regelmatige fluctuerende fueltrims in vervuilende injectoren. De benzinedingen zitten er nu al meer dan 350.000 km in, die voor lpg 125.000 km. Kan sowieso geen kwaad dus.

O ja, de tank was leeg hoor! Ben geen hulk op zo. Netje leeggepompt met zijn eigen pomp. Blijft wel een incourant ding.   

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Zo! Ik heb eindelijk weer een storing.

Deze week wilde auto niet starten. Ook niet even om vervolgens af te slaan of zo. Startmotor draait mooi rond, benzinedruk is ook aanwezig en bij het uitlezen zit er een onbekende Efi-fout en twee fouten bij de Immobilizer, die wijzen op het ontbreken van een startsignaal. Dus ik vermoed de antennering, die ik twaalf jaar geleden al eens preventief vervangen heb.

Alleen: ik rij met de breedbandmod en behorende bin en daar moet de startblokkering weggeschreven zijn anders laat de ecu de motor niet starten. Dus lijkt het mij niet aannemelijk dat het probleem daar in zit.

Overigens startte de auto de volgende dag wel om bij de volgende startpogingen weer de brui er aan te geven. De laatste paar keer start de motor weer zonder problemen.

Heb Piet en Maarten al een pb gestuurd. Misschien weten anderen waar ik het probleem kan zoeken of die dit eerder aan de hand hebben gehad? Ik kan de antennering preventief vervangen, maar als de startblokkering niet meer in de ecu zit, heeft dat geen zin, lijkt mij.

Nokkenassensor heb ik vervangen en ook relais 103 doorverbonden, maar dat was ook niet de oplossing. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Dan zou je met de bdp-sensor toch een foutmelding verwachten? Tsja, bobine, is ook al een vervangen en eigenlijk hoor je nooit dat die een auto stil legt.

Even voor de check: relais 103 verbindt je toch door via contact 15 en 87 van het relais (en niet via 31 en 31b). Dus van voor/links naar achteren(rechts), in de lengterichting van de auto). (1 en 3 lees ik hier vaak, maar die kan ik niet terugvinden dus en de foto's zijn verdwenen).
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Relais kan je ook open maken en solderen.

Maar krijg je wel vonkje?

Ries van de Zilverschuit

Was al van plan hem even op te maken en te inspecteren.

Ik vermoed inderdaad geen vonk, want ik heb wel benzinedruk als de auto niet start. Dat sluit relais 103 bij mijn weten eigenlijk al uit.

Daarom denk ik dat de ecu de boel blokkeert en geen vonk instrueert, maar ook geen inspuiting. Ik merk in elk geval niet dat de motor verzopen is als hij de ene keer wel start na langdurig doorstarten.

De laatste paar keer startte de auto trouwens weer direct. Best irritant, want zo weet je eigenlijk niet wat de oorzaak was en het probleem kan dus zo weer de kop opsteken. Dat maakt het juist zo unheimisch als je op pad moet.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Ondanks dat de auto nu weer gewoon start, krijg ik wel telkens de foutcode IMM-321 Initiation signal from engine control module (ECM) Signal Missing. Als ik mis, verschijnt hij na het starten weer direct. Ik vermoed dat wel eens te maken kan hebben met de verwijderde startblokkering in de ecu.

De tweede foutcode met IMM heb ik helaas niet opgeschreven en weet ik niet meer. Ik vermoed dat die voor het niet starten heeft gezorgd.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#1103
Oh, het is alweer een poos geleden en dat ik wat deelde, zie ik... Goed teken. Roffel tuft lekker door.

Maar nu heb ik toch weer wat: laatst rook ik tijdens vollast ineens een hele vlag lpg-lucht voorbij komen. Niet goed natuurlijk. Verder ruik ik dit nooit eigenlijk.

Heb even snel gekeken: maar bij de lpg-leidingen zie ik zo snel niets bijzonders. Zitten allemaal goed op de injectoren, ook geen verwering of haarscheuren. De bajonetbouten op het koppelblok zitten ook goed vast. Lekkende injectoren sluit ik eigenlijk ook uit, want bij vollast trok de motor zonder problemen. Bovendien verdwijnt het gas dan in de motor en niet in de buitenlucht.

Wel heb ik de laatste tijd bij tijd en wijlen een wat onrustige fueltrim.

Hebben jullie enig idee waar ik het zou kunnen zoeken? Zou het koppelblok bijvoorbeeld kunnen lekken bij hoge druk?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Wat zit er bijvoorbeeld achter dat klepje op het blok dat met vier boutjes vastzit?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Stefan

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 13-06-2022 19:17:30
Wat zit er bijvoorbeeld achter dat klepje op het blok dat met vier boutjes vastzit?
Heb je daar misschien een foto van? Ruik je het ook met de ventilator uit en re-circulatie aan (intake klep dicht zeg maar)? Het kan ook bij de tank vandaan komen.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Ries van de Zilverschuit

Op deze geleende foto zie je dat plaatje zitten, bevestigd met die vier zwarte boutjes:

Vanavond alles mogelijk lekpunten ingespoten met gaslekdetector, maar geen enkel belletje vertoonde zich. Wel zag in het diagnoseprogramma de foutcode 2.1.1.3 LpgKpatooSmall staan. Staat voor signaal lpg-druksensor te klein. Maar dat kan al een hele oude zijn, ontstaan door het leegrijden van de tank.

Ook de injectoren bespoten met remmenreiniger. Geen effect, dus daar lekt er ook niets .

Misschien dat het van achter kwam, inderdaad. Maar ik reed op het moment dat ik de lpg-lucht rook met raampje half open en ventilatie aan. De lucht was wel heel sterk toen. Ik rook het ook echt alleen bij vollast. De rest van de rit niet meer.

Vreemd...

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Stefan

#1107
Dat is toch de drukregelaar? Dat ronde plaatje ziet er m.i. uit als een membraan huis.

Misschien heb je hier iets aan: https://docplayer.net/52534167-Let-s-move-to-a-better-environment-training-manual-version-2-1-march-2012-lpfi-system-training.html

Edit: ik weet natuurlijk helemaal niet wat voor lpi installatie je hebt  :eusa_wall:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Ries van de Zilverschuit

'k Heb LPE6.6, ingebouwd in 2009.

Misschien moet ik eens inspecteren wat daar onder zit. Als daar inderdaad een membraam zit en die niet fris meer is, zou het wat kunnen verklaren, natuurlijk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Stefan

Ik zou ff bij een LPG specialist langs gaan, al is het maar voor de zekerheid. Gas in je auto......  :eusa_boohoo:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)