Verstuiver(s) vervangen

Gestart door denkweb, 18-07-2004 12:03:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

Wat tips bij het vervangen van de verstuivers:

ALTIJD de brandplaatjes (koperen ringetjes onder de verstuivers) vervangen bij het loshalen van de verstuivers. Deze zorgen oa voor een goede afdichting.
AANGERADEN wordt om de retourleidingen te vervangen, deze dunne draadjes raken met de tijd ook verweerd (en als je dan toch alles los hebt kost je dat de kop ook niet, letterlijk gesproken trouwens  ;D)

denkweb

Maar ook een vraag trouwens:

Iemand op de hoogte van de prijs van deze onderdelen?
Wat kost een verstuiver?
Wat kosten de brandplaatjes?
Wat kosten de retourleidingen?
Wat kost het om een verstuiver te laten vervangen?
Wat kost het om een verstuiver te laten reviseren?

Wie heeft er een antwoord op deze vragen? ;)

ed

Dit hoeft niet zoveel te kosten bij een ouderwetse diesel. Heb het ooit eens bij mijn 205 td gedaan. Zelf de verstuivers eruit gedraaid, en naar een revisiebedrijf gebracht. Stond erbij toen het gedaan werd. Uit de verstuivers kwam geen goede straal meer. Na vervangen van de verstuivertjes kwam er weer een mooie nevel uit. Met dunne vulringetjes worden ze dan op gelijke druk afgesteld.

Dit kostte 350 gulden, maar is al een jaar of 6 geleden.
Bij een TDI zal het iets duurder zijn, aangezien de inspuitdruk een stuk hoger is.
De brandplaatjes zijn gewoon ringetjes van een speciaal ,materiaal, soms dubbel, en de retoureidingen zijn gewone rubberen slangetjes. Hier staat geen noemenswaardige druk op. Zal een paar euro kosten.

Het reviseren is het werk niet, misschien zijn ze er een uurtje mee bezig, en de verstuivertjes (deze zitten in de verstuiverbehuizing) zijn ook niet echt duur, ikdenk een paar tientjes. Het verschilt echter per type, zodat je even moet navragen hoe duur dat is voor jouw auto.
Ik denk als je naar de dealer gaat je een stuk meer kwijt bent.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

Nou, ik weet het inmiddels:

Verstuiver (ruilding bij dealer) gemiddeld 315 euro per stuk
Verstuiver (nieuw) gemiddeld 500 euro per stuk

revisie schijnt niet zo makkelijk te zijn, bij een revisie bedrijf geinformeerd vandaag, deze moesten eerst de type gegevens hebben maar waarschijnlijk waren er geen revisiesets beschikbaar voor dit type (!). Wel wat handige adresjes gescoord waardoor ik inmiddels een complete set verstuivers voor de auto heb gescoord voor maar 135 euro (en in nieuwstaat!).

Denk dat ik ze toch zekerheidshalve een keer laat testen (als dat mogelijk blijkt) maar ophalen doe ik ze toch wel.

Bouma206

Hoe waren deze verstuivers? En wat voor adresje heb je dit nagevraagd?
Fryslân boppe!!!!

TOHCIM

In de verstuiver zitten "nozzles" zijn gewoon te verangen door de locale BOSCH dealer of een diesel specialist.

Prijs nozzles ca 55 Euro p/stuk   :)

Monteren van nozzles + afstellen op 190 bar ca 1/2 uur per verstuiver.
Eventueel kan men dan van de gelegenheid gebruik maken om grotere nozzels te monteren 0.216 ipv 0.205 wat extra vermogen met zich mee brengt en bij Volvo extra roet. :) :-[

Zie anders de shop van www.dieselschrauber.de
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

rudie

ik heb de verstuivers ruim een jaar geleden laten reviseren bij een plaatselijk revisie bedrijf en dat kostte mij, iets meer dan 400 euro.
vier nozzles zijn er vervangen, één verstuiver wordt in zijn geheel vervangen omdat deze niet te demonteren is. hier zit namelijk een aan en wat elektronica in als ik het goed heb.
ik praat dan enkel over revisie. de-en montage doen we uiteraard zelf

Bouma206

Citaat van: rudie op 11-01-2007 12:47:43
ik heb de verstuivers ruim een jaar geleden laten reviseren bij een plaatselijk revisie bedrijf en dat kostte mij, iets meer dan 400 euro.
vier nozzles zijn er vervangen, één verstuiver wordt in zijn geheel vervangen omdat deze niet te demonteren is. hier zit namelijk een aan en wat elektronica in als ik het goed heb.
ik praat dan enkel over revisie. de-en montage doen we uiteraard zelf
Nieuw neem ik aan.
En merkte je het verschil? Had je problemen?
Fryslân boppe!!!!

rudie

nieuw ja. ik heb ze destijds laten reviseren omdat de auto slecht liep. eenmaal gereviseerd was het geen haar beter.
later bleek dat de spie van het krukastandwiel kapot was, dat was de werkelijke oorzaak en ook een verhaal apart dat ik hier eerder al heb verteld

VolvoDeMio

Die vijfde verstuiver waar geen nozzle van vervangen kon worden, was dat de tweede gezien vanaf de koppeling?

Ik zag net bij het vervangen van mijn thermostaat dat die beduiden langer was dan de andere vier...

(oftewel, hoort dat zo?)

TOHCIM

De "5"de  verstuiver is degene waar een kabeljje aan vast zit, ik dacht N° 3, hij is inderdaad beduidend langer.

Bij mij kon hij net zoals alle anderen, en op dezelfde manier geopend worden om het binnenwerk te vervangen.
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

daytonawim

Net de rekening van de XC90 2.5 d gezien :-(((((((((((((((((((  (dealer)

2000 euro voor vervanging van 5 verstuivers :-(

Auto is 3 jaar oud met 120k op de klok, belachelijk.

Gunnar

Nozzles vervangen is niet zo moeilijk, en je kan ze vervangen door een maatje groter voor meer vermogen, en ook wat meer roet (en onze tdi's roeten op zich al genoeg standaard).

Die nozzles bestaan trouwens in namaak en zijn veel goedkoper.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

TOHCIM

Waarom "namaak" als je voor 55€/stuck originele BOSCH verstuivers kunt krijgen in verschillende grootes???
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

denkweb

Nozzles blijken dus niet los vervangbaar te zijn zonder hiervoor aparte verstuivers aan te schaffen van Bosch waarop dit wel mogelijk is...  :eusa_snooty:

Proefondervindelijk vastgesteld adhv een losse TDI cilinderkop die ik vd week even in de hand had bij een lokaal demontagebedrijf...