Heel moeilijk starten 855 TDI

Gestart door pwberg, 04-02-2012 15:11:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

darius

Citaat van: Jack v op 14-02-2012 21:53:17
Dus toch. Die 5 losse kabels komen op een of andere manier weer bij elkaar toch daar kun je de ene kabel van die nieuwe brug toch weer aansluiten.

Misschien heb je een foto van hoe het nu zit?

Verdwijnen allemaal in de kabelboom, heb daar zelf ook al aan zitten pielen... ???
No show, only go.

Jack v

juliie hebben de hele boom toch open gemaakt Pascal?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwberg

Heb nu effe geen foto, eksqueeze me  :eusa_whistle:

Hebben de 5 losse aansluitingen los gehaald en teruggeleid naar een dikke kabelboom aan de achterkant van de motor. Daar LIJKEN ze naar de bestuurderszijde te lopen, maar zijn niet terug te vinden..

Andersom gedacht, de + loopt naar de 80A-zekering in de L-vormige zekeringenkast. Deze gaat vervolgens naar het relais (in dezelfde kast) welke met 1 (!) draad naar buiten loopt. Deze ene draad loopt echter langs de voorzijde van de motor en komt dus niet eens in de buurt van de kabels zoals hierboven beschreven.

Hier begint het raadsel wat 2 vragen oproept. Hoe lopen de kabels nu precies (want daar komen we effe niet uit) en klopt het dat de 5 kabels ergens samengaan in 1 kabel?

Mijns inziens als elektro-n00b lijkt het trouwens dat er tussen de aansluitingen voor de gloeipluggen nog een zekering moet zitten, dus NIET vanaf relais direct naar de pluggen.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

pwberg

Citaat van: Jack v op 14-02-2012 22:15:46
juliie hebben de hele boom toch open gemaakt Pascal?

Niet helemaal, zie hierboven. Raken de kabel simpelweg kwijt en kunnen hem niet terugvinden.

Idee is om, als we weten waar de aansluiting zit, in eerste instantie e.e.a. weg te knippen om haar in ieder geval weer aan de gang te krijgen en tzt de overtollige bekabeling netjes te verwijderen.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jack v

Mijn vermoeden is en ik ben ook geen elektrtechneut is dat de kabel die vanaf het relais voor het bloklangloopt naar de accu gaat. De 5 losse kabels zullen op de een of andere manier naar de 80Amp zekering lopen. het dunne draadje op het relais zal een stuurstroom zijn om hem om te zetten.
Jammer dat je geen multimeter hebt want dan zou je kunnen meten of er ten tijde van het gloeien stroom via de zekring loopt.
Hier zul je toch heen moeten met de voedingskabel van de gloeipluggen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

darius

Vraag aan Ulkeman , die weet daar alles van.
No show, only go.

pwberg

Citaat van: darius op 14-02-2012 22:32:06
Vraag aan Ulkeman , die weet daar alles van.

PB gestuurd.

Ga morgen sowieso maar effe bellen met Bluekens, hopelijk kunnen zij me meer vertellen.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Jack v

Laat het el ff weten dan hoe het zit.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwberg

Citaat van: Jack v op 14-02-2012 22:58:41
Laat het wel ff weten dan hoe het zit.

wel, neem ik aan?

Gaan we regelen, zeker omdat dit hier (nog) nergens beschreven staat en blijkbaar ook niet bekend is.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

darius

Is het enige mss wat er nog nooit stuk is gegaan bij mij  ;D
No show, only go.

pwberg

Citaat van: darius op 14-02-2012 23:10:13
Is het enige mss wat er nog nooit stuk is gegaan bij mij  ;D

LOL, heb ik dat.......  :eusa_think:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

pwberg

#71
Effe vloeken in de kerk, maar als ik vandaag niet wijzer wordt bij Bluekens of via het forum dan denk ik dat ik maar een deel van de oude bekabeling laat zitten. Ik bedoel dan het afknippen van de 5 losse aansluitingen, deze aan elkaar solderen en hier de nieuwe contactbrug aan vast knopen.

Ik weet het, een beetje een steun-de-beun oplossing, maar ben het nu inmiddels wel zat dat ze useless in de garage staat, plus dat ik haar komende vrijdag echt nodig heb.......

Vraag is dan alleen hoeveel overlengte te houden om tzt alles WEL op de juiste manier aan te sluiten.....
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

UserID6342

#72
Je praat over 5 aparte draadjes, dus per gloeiplug eentje.  Dit zullen behoorlijke kabels moeten zijn want er loopt nogal wat stroom doorheen.  Dat kan niet met een standaard 1.5 mm kabeltje want die smelt helemaal weg.

Normaliter is de situatie zo: de gloeipluggen zijn aan elkaar doorgelust en er zitten 1 of 2 dikke draden op die de stroomvoorziening vanaf (!) het gloeirelais voorzien.  het gloeirelais bepaald de tijd van het gloeien.  Dus hoe dan ook moet je die kabels terug kunnen vinden in de buurt van dat relais.

Ik zal zo nog eens even kijken wat ik er verder over kan vinden, maar een ander (origineel systeem) ken ik ook niet bij onze diesels.  Wat gevonden zoals het origineel dient te zijn.  je heb een '96er diesel met een MSA 15.7 ECU, dan zou het zo moeten zitten:



Je zit hier ook dat de 2 kabelbruggen aan elkaar zijn 'geknoopt' en dat er maar 1 hoofdkabel zit.

Daarbij komt nog het feit dat, ook al zou je de boel niet aansluiten en zo laten zitten, een goed afgestelde diesel en mits hij voldoende compressie heeft altijd loopt.  Wel of geen gloeien maakt niet uit.  Start altijd zo'n ding en dat is nu juist ook het mooie van een diesel.

Douwe

#73
Dirk , bij Pascal is de situatie als volgt:
Elke gloeibougie heeft zijn eigen draad die in de kabelboom verdwijnt, dus in totaal verdwijnen 5 losse draden in de kabelboom.
We volgen de kabelboom en de verschillende aftakkingen en raken de kabels kwijt.
Bij de L vormige zekeringenkast lopen een aantal(4 of 5! ) + kabels rechtstreeks van de accu naar een zekering van 80A, vanaf hier gaat er 1 dikke zwart/rood kabel naar het gloeirelais.
Vanuit het gloeirelais gaat er weer 1 dikke rode kabel een andere kabelboom in.
Als we deze kabelboom volgen gaat die 2 kanten op, 1 x richting hoofdzekeringenkast en 1 x richting front van de auto.

Dus samengevat de 5 kabels van de gloeibougies verdwijnen in de ene kabelboom en de kabel vanaf het gloeirelais verdwijnt in een andere kabelboom.
Wij kunnen niet ontdekken waar deze 2 elkaar weer 'tegen" komen.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

UserID6342

Maak die kabelboom maar eens goed los (is een k*twerk) en dan zul je zien dat je die dikke rode kabel (niet voor de startmotor) moet hebben die naar het front loopt.  Kan gewoon niet anders.  Die dunne kabeltjes fikken meteen helemaal weg.  Hoe het nu zit is daarom ook niet interessant, je moet het goedwerkend en origineel aansluiten, zoals Volvo het bedoelt / bedacht heeft.